Mag Duits re-enacten?

Plaats hier alles met betrekking tot militariareproducties en re-enactment.

Moderator: Kugelblitz

Mag Duits re-enacten?

Neen
3
4%
Ja, maar enkel de 'gewone' soldaat
24
36%
Ja, alle eenheden
40
60%
 
Totaal aantal stemmen: 67

779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door 779 »

Darryl schreef:Het was ontzettend zielig. Ik had medelijden tot en met, maar dan moet je maar niet naar zo'n evenement komen denk ik dan... Je kunt de gemiddelde Wehrmacht soldaat niet verantwoordelijk houden voor de ideeen en plannen van Hitler. De Duitse reenactors beelden de gemiddelde Duitse wehrmacht soldaat uit en daarom vind ik het prima. :)
Dus omdat jij zo graag een Nazi wil re-enacten moet de gemiddelde Nederlander maar wijken? Als re-enactor behoor je enige kennis te hebben over het verleden, want het is geen simpel oorlogje spelen of rondlopen in een kloffie omdat je daar op geilt.
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door yente »

Ik geef u gelijk wat betreft dat oorlogje spelen en geschiedenis, maar ik denk dat Darryl bedoelde dat er andere mensen in duits rondliepen en niet hijzelf?
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door yente »

beno schreef:Ik heb "ja, alle eenheden" gestemd, zolang het maar geen nazi-verheerlijking wordt...
Ik zou ook graag eens willen weten waarom die ene persoon voor nee gekozen heeft.
Ik dus.
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door Darryl »

779 schreef:
Darryl schreef:Het was ontzettend zielig. Ik had medelijden tot en met, maar dan moet je maar niet naar zo'n evenement komen denk ik dan... Je kunt de gemiddelde Wehrmacht soldaat niet verantwoordelijk houden voor de ideeen en plannen van Hitler. De Duitse reenactors beelden de gemiddelde Duitse wehrmacht soldaat uit en daarom vind ik het prima. :)
Dus omdat jij zo graag een Nazi wil re-enacten moet de gemiddelde Nederlander maar wijken?
Waar zie jij ergens staan dat ik een reenactor ben 779? En was iedere wehrmacht soldaat een Nazi dan? Omdat er mensen tussen het publiek staan die niet tegen hard geluid kunnen moeten de mock battles ook maar worden afgeschaft? Of nog beter laten we alle wapens maar thuis laten en laten we alle mensen vervangen door etalagepoppen. Dan kun je vrijwel iedereen tevreden houden.
Als re-enactor behoor je enige kennis te hebben over het verleden, want het is geen simpel oorlogje spelen of rondlopen in een kloffie omdat je daar op geilt.
Heb ik ergens iets anders beweerd dan?
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door Kugelblitz »

Houd het rustig mannen! :)
Laten we het vooral gezellig houden! :)
rene1945
Lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 23 jun 2011, 15:59
Contacteer:

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door rene1945 »

duits re-enacten mag toch gewoon???
vorig jaar in belgie nog naar reenactment met duitsers erbij geweest
eind vorig jaar bij fort eben-emael duitse fallschirmjager???
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door yente »

Ja, maar het gaat over of jullie vinden dat het mag, niet of het van de wet mag.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door platoz »

Zoals de poll al aangeeft vind het merendeel dat alle eenheiden (Lees: dus ook de Waffen-SS, want daar draait het om) in het re-enactment mogen terugkomen. Voor wie een oorlogssituatie serieus wil re-enacten gaat niet aan de SS voorbij als deze daar wel bijhoort. Dat mensen er eventueel aanstoot aan kunnen nemen begrijp ik, maar waarom kom je dan naar zo'n re-enactment kijken? Iedereen heeft de keus om wel of niet te komen. Als ik zou weten dat er een re-enactment plaats vind waar sommige personen eigenlijk in een Waffen-SS uniform zouden moeten lopen, maar dat niet doen omdat het "politiek-incorrect" is of omdat mensen dat niet willen zien, zou IK juist weer wegblijven. Ik bedoel, als je jezelf (als organisatie) niet serieus neemt, doe ik het ook niet. Kortom, van mij mag het, totaal geen problemen mee.
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door yente »

Eigelijk vind 50% van wel en 50% van niet he, 8 tegen SS (waarvan 2 teggen alle duits) ;)
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door Erik S. »

Duits re-enactment is al 3 jaar een deel van mijn hobby, bij het uitbeelden van de standaard heer soldaat is voor mij mooier dan welk ander "elite" uniform dan ook. Willens en wetens Waffen SS re-enactment is voor mij in principe No-Go, aangezien deze sinds 1940 systematisch op elk front waar ze zat misdaden pleegde. Dit begon bv in Frankrijk door alle kruizen kapot te smijten omdat men iedereen wilde laten geloven dat Hitler de nieuwe profeet was. Tot aan het einde van de oorlog toe pleegde men oorlogsmisdaden, en stond men bekend als beulen.

Hier een simpel lijstje:

Wormhoudt massacre by SS Leibstandarte Adolf Hitler , 1940, Belgium
Le Paradis massacre by SS Division Totenkopf, 1940, France
Oradour-sur-Glane massacre by SS Division Das Reich , 1944, France
Ochota massacre by SS Kaminski Brigade, 1944, Poland
Wola massacre by SS-Sturmbrigade Dirlewanger, 1944 Poland
Huta Pieniacka massacre by SS-Galizien division 1944, Poland
Tulle massacre by SS Das Reich, 1944, France
Marzabotto massacre by 16th SS Panzergrenadier Division Reichsführer-SS, 1944, Italy
Malmedy massacre by Kampfgruppe Peiper part of 1st SS Panzer Division, 1944, Belgium
Ardeatine massacre by two SS Officers, 1944, Italy
Distomo massacre by 4th SS Polizei Division, 1944, Greece
Sant'Anna di Stazzema massacre by 16th SS Panzergrenadier Division Reichsführer-SS, 1944, Italy
Ardenne Abbey massacre 12th SS Panzer Division Hitlerjugend, 1944, France
Authie massacre 12th SS Panzer Division Hitlerjugend, 1944, France
Chateau d'Adrieu massacre 12th SS Panzer Division Hitlerjugend, 1944, France


In mijn idee zal het teveel foute types aantrekken om dit soort re-eactment toe te laten. Dat zie je in Engeland ook, op "the war and peace show" kwam ik Nederlanders tegen die bij de "second battle group" zaten omdat in Nederland "Waffen-SS" re-enactment "verboden" was. Later viel mij op dat hij vele "tattooages" had. Waffen-SS re-enactment mág in Nederland, er is geen wet of re-enactment reglement waarin staat dat dit niet mag. Echter zul je véél moeilijkheden krijgen om met een dergelijke groep op een evenement te mogen komen.

Van mij part mag Duits re-enactment, Heer/Luftwaffe/Kriegsmarine. Echter gaat Waffen-SS míj persoonlijk te ver, en lijkt iedereen die het doet het om het "mooie" uniform te doen, en "zeker niet" om alle oorlogsmisdaden. Ook lijken zij te zeggen dat de Waffen-SS zeker te erg beoordeeld word door iedereen, en het heus niet zo'n slechte mensen waren. Ook het argument dat ze "Waffen"-SS zijn en geen politieke SS slaat nergens op. De Waffen-SS kreeg net zoveel rassenleer en haat geïndoctrineerd als de "Zwarte"-SS. Fallschirmjeager kregen dezelfde rassenleer en gebruikten in 1940 ook geen zuivere technieken, zo hebben ze in Ypenburg en Eben-Emael krijgsgevangenen als menselijk schild gebruikt.

Waarom zou je precies Waffen-SS willen re-enacten? Als je zo ziet wat er huidig qua Duits re-enactment Nederland bestaat is er al een breed scala om uit te kiezen.. Wat zou de Waffen-SS daaraan toevoegen?
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door panzer lehr »

Erik S. schreef:Duits re-enactment is al 3 jaar een deel van mijn hobby, bij het uitbeelden van de standaard heer soldaat is voor mij mooier dan welk ander "elite" uniform dan ook. Willens en wetens Waffen SS re-enactment is voor mij in principe No-Go, aangezien deze sinds 1940 systematisch op elk front waar ze zat misdaden pleegde. Dit begon bv in Frankrijk door alle kruizen kapot te smijten omdat men iedereen wilde laten geloven dat Hitler de nieuwe profeet was. Tot aan het einde van de oorlog toe pleegde men oorlogsmisdaden, en stond men bekend als beulen.

Hier een simpel lijstje:

Wormhoudt massacre by SS Leibstandarte Adolf Hitler , 1940, Belgium
Le Paradis massacre by SS Division Totenkopf, 1940, France
Oradour-sur-Glane massacre by SS Division Das Reich , 1944, France
Ochota massacre by SS Kaminski Brigade, 1944, Poland
Wola massacre by SS-Sturmbrigade Dirlewanger, 1944 Poland
Huta Pieniacka massacre by SS-Galizien division 1944, Poland
Tulle massacre by SS Das Reich, 1944, France
Marzabotto massacre by 16th SS Panzergrenadier Division Reichsführer-SS, 1944, Italy
Malmedy massacre by Kampfgruppe Peiper part of 1st SS Panzer Division, 1944, Belgium
Ardeatine massacre by two SS Officers, 1944, Italy
Distomo massacre by 4th SS Polizei Division, 1944, Greece
Sant'Anna di Stazzema massacre by 16th SS Panzergrenadier Division Reichsführer-SS, 1944, Italy
Ardenne Abbey massacre 12th SS Panzer Division Hitlerjugend, 1944, France
Authie massacre 12th SS Panzer Division Hitlerjugend, 1944, France
Chateau d'Adrieu massacre 12th SS Panzer Division Hitlerjugend, 1944, France


In mijn idee zal het teveel foute types aantrekken om dit soort re-eactment toe te laten. Dat zie je in Engeland ook, op "the war and peace show" kwam ik Nederlanders tegen die bij de "second battle group" zaten omdat in Nederland "Waffen-SS" re-enactment "verboden" was. Later viel mij op dat hij vele "tattooages" had. Waffen-SS re-enactment mág in Nederland, er is geen wet of re-enactment reglement waarin staat dat dit niet mag. Echter zul je véél moeilijkheden krijgen om met een dergelijke groep op een evenement te mogen komen.

Van mij part mag Duits re-enactment, Heer/Luftwaffe/Kriegsmarine. Echter gaat Waffen-SS míj persoonlijk te ver, en lijkt iedereen die het doet het om het "mooie" uniform te doen, en "zeker niet" om alle oorlogsmisdaden. Ook lijken zij te zeggen dat de Waffen-SS zeker te erg beoordeeld word door iedereen, en het heus niet zo'n slechte mensen waren. Ook het argument dat ze "Waffen"-SS zijn en geen politieke SS slaat nergens op. De Waffen-SS kreeg net zoveel rassenleer en haat geïndoctrineerd als de "Zwarte"-SS. Fallschirmjeager kregen dezelfde rassenleer en gebruikten in 1940 ook geen zuivere technieken, zo hebben ze in Ypenburg en Eben-Emael krijgsgevangenen als menselijk schild gebruikt.

Waarom zou je precies Waffen-SS willen re-enacten? Als je zo ziet wat er huidig qua Duits re-enactment Nederland bestaat is er al een breed scala om uit te kiezen.. Wat zou de Waffen-SS daaraan toevoegen?
Heb hier niet veel aan toe te voegen er is inderdaad keuze genoeg gewone militaire eenheden van het duitse leger maar ook de wehrmacht pleegde wel eens misdaden zoals bij vinkt 1940 140 burgers zijn daar door de duitsers omgebracht.
Sander89
Lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:51

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door Sander89 »

Dit is een lijstje met de bekende oorlogsmisdaden, daarnaast zijn op kleinere schaal ook nog vele misdaden geweest waarbij vaak maar een klein aantal slachtoffers te betreuren valt. Echter, je kan in dat kader ook lijsten vol voorleggen met door de Wehrmacht begaande misdaden, welke zeker niet onder doen voor die van de Waffen SS. Koploper is de 707.Infanterie Division die in een maand tijd 19.000 joden had omgebracht in Wit-Rusland.

Maar wellicht dat ik nog een klein geheimpje kan verklappen, oorlogen op deze schaal en intensiteit zullen nooit zonder misdaden verbonden zijn. Niet enkel was toen elk land hier schuldig aan, tegenwoordig gebeurd het ook nog aan de lopende band. De reden hiervoor is heel eenvoudig, je hebt met mensen te maken.
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door yente »

Erik S. schreef:Duits re-enactment is al 3 jaar een deel van mijn hobby, bij het uitbeelden van de standaard heer soldaat is voor mij mooier dan welk ander "elite" uniform dan ook. Willens en wetens Waffen SS re-enactment is voor mij in principe No-Go, aangezien deze sinds 1940 systematisch op elk front waar ze zat misdaden pleegde. Dit begon bv in Frankrijk door alle kruizen kapot te smijten omdat men iedereen wilde laten geloven dat Hitler de nieuwe profeet was. Tot aan het einde van de oorlog toe pleegde men oorlogsmisdaden, en stond men bekend als beulen.

Hier een simpel lijstje:

Wormhoudt massacre by SS Leibstandarte Adolf Hitler , 1940, Belgium
Le Paradis massacre by SS Division Totenkopf, 1940, France
Oradour-sur-Glane massacre by SS Division Das Reich , 1944, France
Ochota massacre by SS Kaminski Brigade, 1944, Poland
Wola massacre by SS-Sturmbrigade Dirlewanger, 1944 Poland
Huta Pieniacka massacre by SS-Galizien division 1944, Poland
Tulle massacre by SS Das Reich, 1944, France
Marzabotto massacre by 16th SS Panzergrenadier Division Reichsführer-SS, 1944, Italy
Malmedy massacre by Kampfgruppe Peiper part of 1st SS Panzer Division, 1944, Belgium
Ardeatine massacre by two SS Officers, 1944, Italy
Distomo massacre by 4th SS Polizei Division, 1944, Greece
Sant'Anna di Stazzema massacre by 16th SS Panzergrenadier Division Reichsführer-SS, 1944, Italy
Ardenne Abbey massacre 12th SS Panzer Division Hitlerjugend, 1944, France
Authie massacre 12th SS Panzer Division Hitlerjugend, 1944, France
Chateau d'Adrieu massacre 12th SS Panzer Division Hitlerjugend, 1944, France


In mijn idee zal het teveel foute types aantrekken om dit soort re-eactment toe te laten. Dat zie je in Engeland ook, op "the war and peace show" kwam ik Nederlanders tegen die bij de "second battle group" zaten omdat in Nederland "Waffen-SS" re-enactment "verboden" was. Later viel mij op dat hij vele "tattooages" had. Waffen-SS re-enactment mág in Nederland, er is geen wet of re-enactment reglement waarin staat dat dit niet mag. Echter zul je véél moeilijkheden krijgen om met een dergelijke groep op een evenement te mogen komen.

Van mij part mag Duits re-enactment, Heer/Luftwaffe/Kriegsmarine. Echter gaat Waffen-SS míj persoonlijk te ver, en lijkt iedereen die het doet het om het "mooie" uniform te doen, en "zeker niet" om alle oorlogsmisdaden. Ook lijken zij te zeggen dat de Waffen-SS zeker te erg beoordeeld word door iedereen, en het heus niet zo'n slechte mensen waren. Ook het argument dat ze "Waffen"-SS zijn en geen politieke SS slaat nergens op. De Waffen-SS kreeg net zoveel rassenleer en haat geïndoctrineerd als de "Zwarte"-SS. Fallschirmjeager kregen dezelfde rassenleer en gebruikten in 1940 ook geen zuivere technieken, zo hebben ze in Ypenburg en Eben-Emael krijgsgevangenen als menselijk schild gebruikt.

Waarom zou je precies Waffen-SS willen re-enacten? Als je zo ziet wat er huidig qua Duits re-enactment Nederland bestaat is er al een breed scala om uit te kiezen.. Wat zou de Waffen-SS daaraan toevoegen?
Goed gesproken.
Mvg yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door platoz »

Zo goed gesproken vind ik het niet, gewoonweg omdat ik een andere mening ben toegedaan. Elke medaille heeft immers een keerzijde :)

Erik S. schreef:Van mij part mag Duits re-enactment, Heer/Luftwaffe/Kriegsmarine. Echter gaat Waffen-SS míj persoonlijk te ver, en lijkt iedereen die het doet het om het "mooie" uniform te doen, en "zeker niet" om alle oorlogsmisdaden. Ook lijken zij te zeggen dat de Waffen-SS zeker te erg beoordeeld word door iedereen, en het heus niet zo'n slechte mensen waren. Ook het argument dat ze "Waffen"-SS zijn en geen politieke SS slaat nergens op. De Waffen-SS kreeg net zoveel rassenleer en haat geïndoctrineerd als de "Zwarte"-SS. Fallschirmjeager kregen dezelfde rassenleer en gebruikten in 1940 ook geen zuivere technieken, zo hebben ze in Ypenburg en Eben-Emael krijgsgevangenen als menselijk schild gebruikt.
Zoals Sander89 al aangeeft vind ik dat dus ook geen sterk argument. De Wehrmacht heeft ook oorlogsmisdaden begaan, terwijl iedereen met een beetje verstand wel weet dat niet elke Wehrmacht-soldaat een echte nazi was. Blijkbaar zijn de oorlogsmisdaden die de Wehrmacht heeft begaan voor jou geen reden om niet in een Duits infanterie uniform te stappen, maar wel voor het Waffen-SS uniform. Bij mij heet dat: hypocriet. Ook al hadden Wehrmacht-soldaten niet zoals SS'ers specifiek over de rassenleer geleerd, de antisemitische propaganda kon in die tijd niemand zijn ontgaan. Indoctrinatie vond toch wel plaats.

Ik weet overigens niet wie jij met bedoeld met "Ook lijken zij te zeggen dat....", en als men iets "lijkt" te zeggen, is dat dan slechts jouw interpretatie van wat ze zeggen? Het is namelijk zo dat de meningen onder historici over dit onderwerp nog erg verdeeld zijn, en niet zonder reden. Enige nuance lijkt mij in ieder geval op zijn plaats omtrent de SS. De totale Waffen-SS bestond op haar hoogtepunt uit ongeveer 900.000 man. Wil jij stellen dat ze één voor één allemaal slecht waren, omdat een aantal SS-divisies oorlogsmisdaden hebben gepleegd? Heet dat juist niet generaliseren en over één kam scheren? Maar als jij dat wel zo denkt, dan stel ik voor om nog eens een goed boek te kopen.
Erik S. schreef:Waarom zou je precies Waffen-SS willen re-enacten? Als je zo ziet wat er huidig qua Duits re-enactment Nederland bestaat is er al een breed scala om uit te kiezen.. Wat zou de Waffen-SS daaraan toevoegen?
Zou je ooit de slag bij Arnhem willen re-enacten, dan zal je zonder SS-reënacters weinig historisch bezig zijn, aangezien er twee SS-divisies rond Arnhem opgesteld waren. Van mij mag je, maar ga dan niet verwachten dat je als evenementenleider nog serieus genomen wordt. De aanwezigheid van de Waffen-SS aan het Westfront was juist vaak de reden waarom de Geallieerde opmars werd vertraagd en al helemaal waarom de Slag bij Arnhem mislukte!

De enige reden waar ik het wel met je over eens ben, is dat je SS-reënacters niet moet dulden als ze alleen maar foute types aantrekken. Maar daar kun je zelf voor zorgen en heeft niets te maken met de argumentatie of je ze wel of niet mee laat doen vanwege hun historische achtergrond.


Om even een vergelijkend voorbeeld te geven: Napoleon heeft ook honderdduizenden soldaten over de kling gejaagd in zijn kansloze campagne tegen Rusland en elk jaar vinden er in België en Frankrijk nog regelmatig re-enactments plaats. Vergeet niet dat zo'n 30.000 soldaten van dat leger uit Nederlandse jongens bestond die gedwongen werden om dienst te nemen. Echter, over de wandaden die Napoleon op zijn naam heeft staan doet ook niemand meer moeilijk en dus maken we nergens een probleem van.
Laatst gewijzigd door platoz op 27 jun 2011, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
KNIL.
Lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 feb 2010, 17:57
Locatie: Zuid holland

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door KNIL. »

Ik zie het probleem niet?

Je kan toch rekening houden met andermans gevoelens jegens een uniform Waffen-SS,kom op zeg.
De mensen die Waffen-SS re-enacten zijn toch geen SS'ers?

Alleen omdat de Waffen-SS oorlogsmisdaden gepleegt heeft? pff,elk land heeft oorlogsmisdaden gepleegt.
Wat dacht je van het bloedbad van My-Lai in de Vietnam oorlog gepleegd door de Amerikanen.
Baby's,jonge kinderen werden in een greppel gegooid en er werd op los geschoten, mag je dan ook geen Amerikaans (periode Vietnam-oorlog) meer re-enacten?

Ik vind deze discussie echt onzin.
Laatst gewijzigd door KNIL. op 27 jun 2011, 17:02, 6 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie