Mag Duits re-enacten?

Plaats hier alles met betrekking tot militariareproducties en re-enactment.

Moderator: Kugelblitz

Mag Duits re-enacten?

Neen
3
4%
Ja, maar enkel de 'gewone' soldaat
24
36%
Ja, alle eenheden
40
60%
 
Totaal aantal stemmen: 67

Gebruikersavatar
svdwal
Lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 jun 2006, 14:24
Locatie: Renkum
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door svdwal »

:-)

Zo schattig dit, een discussie die al 12 jaar lang zo af en toe eens opduikt.....
Ik wordt te oud voor dit soort nutteloosheid.....

Waarom wordt de energie die men blijkbaar in dit soort discussies kan steken niet gestoken in de totale kwaliteits verbetering van het re-enactment wereldje?
Er is nog zoveel te doen.....

Oh ja, wellicht overbodige mededeling, Ik weet waar ik het over heb.
Ben ooit een van degene geweest die het pad voor Duits re-enactment vanaf 2000 begaanbaar heeft gemaakt.

Sjoerd
Verzamelaar en uitbeelder van de Nederlandsche mobilisatie periode 1939-1940.
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door platoz »

svdwal schreef::-)

Zo schattig dit, een discussie die al 12 jaar lang zo af en toe eens opduikt.....
Ik wordt te oud voor dit soort nutteloosheid.....

Waarom wordt de energie die men blijkbaar in dit soort discussies kan steken niet gestoken in de totale kwaliteits verbetering van het re-enactment wereldje?
Er is nog zoveel te doen.....

Oh ja, wellicht overbodige mededeling, Ik weet waar ik het over heb.
Ben ooit een van degene geweest die het pad voor Duits re-enactment vanaf 2000 begaanbaar heeft gemaakt.

Sjoerd
Als je dit nutteloos vind, waarom reageer je dan uberhaupt in dit topic?

Chapeau voor de moeite om Duits re-enactment begaanbaar te maken, maar niet iedereen hier zit net als jij al langer dan 10 jaar in de hobby of in het re-enactment-wereldje, dus voor menig forumlid is het pas de eerste discussie over dit onderwerp.

Daarbij komt dat meningen soms veranderen, net als dat een samenleving na verloop van tijd ook verandert. Er is dus niets verkeerd aan het opnieuw voeren van deze discussie, dus toch bedankt voor het kenbaar maken van jouw standpunt.
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
Miller
Lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 sep 2006, 12:20
Locatie: Ginkelsche Heide, Ede bij Arnhem, Gelderland, The Netherlands

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door Miller »

svdwal schreef::-)

Zo schattig dit, een discussie die al 12 jaar lang zo af en toe eens opduikt.....
Ik wordt te oud voor dit soort nutteloosheid.....

Waarom wordt de energie die men blijkbaar in dit soort discussies kan steken niet gestoken in de totale kwaliteits verbetering van het re-enactment wereldje?
Er is nog zoveel te doen.....

Oh ja, wellicht overbodige mededeling, Ik weet waar ik het over heb.
Ben ooit een van degene geweest die het pad voor Duits re-enactment vanaf 2000 begaanbaar heeft gemaakt.

Sjoerd

Ik back Sjoerd up. Deze discussies worden vervelend.
En het "samenleving veranderd, dus ook de meningen..." is echt een dooddoener in deze discussie.
Zullen we dit topic gauw weer dichtdoen voor het verandert in de zoveelste "schreeuw- en krijspartij-met-poepgooien"? Ik weet dat er hier een hoop mensen zijn die te infantiel zijn om hier op een normale manier mee om te gaan (zoals voorgaande edities van deze discussies ons hebben geleerd.)

Mochten mensen toch nog geïnteresseerd zijn in mijn mening:
Ik ben vóór Duits re-enactment. Mits dit met enige terughoudendheid en respect gedaan wordt. Hier in Nederland géén SS-uitbeeldingen, maar Heer, Luftwaffe, Kriegsmarine etcetera moet gewoon kunnen. Waarom dan geen SS? Omdat er nog steeds teveel mensen zijn die het niet gepast vinden. Het ligt over het algemeen nog steeds te gevoelig. Je gaat toch ook geen Saddam Hussein Doodseskader re-enacten in Irak? (Je mag het van mij best proberen, kijken hoelang ze je heel laten....)
Floris / MILLER
Werkgroepcoördinator 1 Border, War Department Military Living History Association
--->> http://www.wardepartment.nl" onclick="window.open(this.href);return false; <<---
(Gezocht: Nederlandse VN uitzending Libanon UNIFIL '79-'85 items)
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door Darryl »

Het leuke aan een forum is dat je niet hoeft te reageren op een discussie die je vervelend vind. :wink:
Zoals platoz al aangeeft willen nieuwe leden ook graag hun mening laten horen. Ik zit al een hele tijd op dit forum en ik heb deze discussie al minimaal 2 keer voorbij zien komen.Toen hield ik me erbuiten en nu doe ik een keertje mee. Prima toch?

Het verloopt allemaal prima in dit topic dus er is nog lang geen reden om alles op slot te gooien. Beetje vreemde verlijking met Irak. Loop daar gewoon als burger maar eens rond met een wapen... Kijken hoe lang ze ja dan heel laten. :wink:
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door Kugelblitz »

Zolang de discussie op fatsoenlijke wijze gevoerd kan worden, zoals dat nu het geval is, is er wat mij betreft geen aanleiding tot het sluiten van dit topic.

Ook ik heb dit onderwerp al vele malen voorbij zien komen, maar schijnbaar is er toch animo, gezien het aantal reacties. Daarnaast staat dit topic in het Re-enactment-onderdeel van dit forum, dus hoeft niemand zich hier aan te storen.

Nu weer on-topic!
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door platoz »

Dit wordt mijn laatste bijdrage in dit topic, mijn persoonlijke mening is ondertussen wel duidelijk denk ik.
Ik back Sjoerd up. Deze discussies worden vervelend.
En het "samenleving veranderd, dus ook de meningen..." is echt een dooddoener in deze discussie.
Zullen we dit topic gauw weer dichtdoen voor het verandert in de zoveelste "schreeuw- en krijspartij-met-poepgooien"? Ik weet dat er hier een hoop mensen zijn die te infantiel zijn om hier op een normale manier mee om te gaan (zoals voorgaande edities van deze discussies ons hebben geleerd.)
Dat "de samenleving veranderd, en dus ook meningen" is misschien een cliché, maar daardoor nog niet onwaar. Maar betrekking hebbend op dit onderwerp is een veranderende samenleving zeker relevant, niet alleen vanwege het feit dat de oorlogs-generatie bijna uitgestorven is. En hoe langer de oorlog van ons af komt te staan, hoe meer afstand we ervan kunnen nemen en gebeurtenissen beter in de juiste historische context geplaatst kunnen worden. Dat lijkt mij nou net vrij essentieel als je een slag op een beetje realistisch wil re-enacten.

Een dooddoener, voor alle duidelijkheid, wordt door de Van Dale uitgelegd als een "nietszeggend, waardeloos argument waarmee een discussie wordt afgekapt." Aangezien ik deze discussie juist van harte toejuich, lijkt mij dit woord niet echt op zijn plaats. Zojuist heb ik al aangegeven dat bovenstaande geen waardeloos argument is.
Mochten mensen toch nog geïnteresseerd zijn in mijn mening:
Ik ben vóór Duits re-enactment. Mits dit met enige terughoudendheid en respect gedaan wordt. Hier in Nederland géén SS-uitbeeldingen, maar Heer, Luftwaffe, Kriegsmarine etcetera moet gewoon kunnen. Waarom dan geen SS? Omdat er nog steeds teveel mensen zijn die het niet gepast vinden. Het ligt over het algemeen nog steeds te gevoelig. Je gaat toch ook geen Saddam Hussein Doodseskader re-enacten in Irak? (Je mag het van mij best proberen, kijken hoelang ze je heel laten....)
Natuurlijk begrijp ik dat mensen die de oorlog nog meegemaakt hebben, aanstoot kunnen nemen aan re-enactors in een SS-uniform, maar ik ben er eveneens van overtuigd dat zelfs die generatie, na 70 jaar, nu wel het een en ander kan relativeren, als ze deze re-enactors in hun rol zien.
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
Uffz
Lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 nov 2008, 04:57
Contacteer:

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door Uffz »

Deze discussie zie je inderdaad zo nu en dan opduiken op verschillende fora:-) Op zich geen probleem want zolang men er over praat dan vergeet men het ook niet;-)
Ik denk echter dat WSS re-enactment in Nederland niet zo snel zal plaatsvinden. Ik zie de meerwaarde er ook niet van in. Over het algemeen weten de "'bezoekers"' niet het fijne van de verschillende eenheiden en wordt de WSS vaak vergeleken met de algemeine ss. Met alle gevolgen van dien. En laten we ook niet vergeten dat de gehele ss na de oorlog in Neurnberg als een criminele organisatie is bestempeld. Ook iets wat niet vergeten dient te worden.

Op de reactie van het relativeren van het een en ander door mensen die de oorlog hebben meegemaakt kan ik slecht zeggen dat je nooit maar dan ook nooit voor iemand die die tijd heeft meegemaakt kan gaan beslissen wanneer hij/zij het moet gaan relativeren. SS runen kunnen nu eenmaal verdrongen gedachten plots doen wederkeren!!!
Dutch Re-enactment Group '40-'45
Oberscharführer
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 jul 2011, 21:23

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door Oberscharführer »

Wat is erger: Waffen SS re-enacten, of een Heer eenheid totaal verkeerd neerzetten.... :P
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door Erik S. »

Ik zou liever een correcte(non politieke) waffen-ss re-enactmentgroep in Nederland zien, dan een incorrecte Heeres re-enactmentgroep.
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Oberscharführer
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 jul 2011, 21:23

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door Oberscharführer »

Uffz schreef:Deze discussie zie je inderdaad zo nu en dan opduiken op verschillende fora:-) Op zich geen probleem want zolang men er over praat dan vergeet men het ook niet;-)
Ik denk echter dat WSS re-enactment in Nederland niet zo snel zal plaatsvinden. Ik zie de meerwaarde er ook niet van in. Over het algemeen weten de "'bezoekers"' niet het fijne van de verschillende eenheiden en wordt de WSS vaak vergeleken met de algemeine ss. Met alle gevolgen van dien. En laten we ook niet vergeten dat de gehele ss na de oorlog in Neurnberg als een criminele organisatie is bestempeld. Ook iets wat niet vergeten dient te worden.

Op de reactie van het relativeren van het een en ander door mensen die de oorlog hebben meegemaakt kan ik slecht zeggen dat je nooit maar dan ook nooit voor iemand die die tijd heeft meegemaakt kan gaan beslissen wanneer hij/zij het moet gaan relativeren. SS runen kunnen nu eenmaal verdrongen gedachten plots doen wederkeren!!!
Je ziet de meerwaarde niet van Waffen SS re-enactment in NL? Mijn vraag is dan: wat is de meerwaarde dan van Heer re-enactment. Waarom wel Heer, maar geen Waffen SS? Weet je waar IK de meerwaarde totaal niet van in zie? Van een stel lui in Duits uniform, die zich totaal niet gedragen als Duitse soldaten. Die denken dat de Duitse soldaat een beetje bij een tentenkamp rondhing, net zolang tot er een alarmpje afging om aan te geven dat er een veldslagje gevoerd moest worden, om daarna weer terug te keren naar het tentenkampje om daar weer totaal ongedisciplineerd rond te hangen. 2 miljoen gevallen kameraden draaien zich om in hun graf, bij het zien van zulk wanstaltig gedrag :r Om nog maar te zwijgen over de manier waarop het Duitse uniform gedragen wordt. Ronduit een schande is het, een echec. Meine Ehre heißt Treue mag dan wel verwant zijn aan de SS, het is WEL een spreuk die keihard waar is, en wat mij betreft geld voor alle Duitse soldaten.

Weitermachen!
Gebruikersavatar
Uffz
Lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 nov 2008, 04:57
Contacteer:

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door Uffz »

vertel jij dan eens wat de meerwaarde is als je in een wss pak iets laat zien. Doen de WSS re-enactors het dan anders dan de WH re-enactors??
Ik ben ben het wel met je eens dat men wel iets goeds moet neerzetten dat geld voor iedere re-enactment vereniging. Of je nu Duits, Brits Us of Nederlands doet.

Maar ik vind wel dat je erg fanatiek bent in je uitspraken (geen verwijt overigens) Ik denk ook niet dat je je zelf moet gaan vergelijken met personen die gesneuveld zijn in die oorlog. Ik denk ook niet dat ze trots zullen kijken als ze ons op een veldje ter grote van een half voetbal veld zien rennen al schietend op een tegenstander die 15 meter verderop achter een baal hooi ligt :wink:
Mensen die dat meegemaakt hebben zien ons niet als kamaraden. Neem dat van mij aan :wink:

Overigens..ben jij niet toevallig der wachmann???????
Dutch Re-enactment Group '40-'45
Gebruikersavatar
one_O_five
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 jul 2011, 08:07
Locatie: Kelmis (Be)
Contacteer:

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door one_O_five »

Gentlemen, persoonlijk vind ik deze discussie een beetje zinloos, als beroepsmilitair op rust kan ik U met een gerust gemoed verklaren dat zonder tegenstander er geen oorlog mogelijk is en bijgevolg ook geen re-enacters zouden bestaan.

Wat nu speciaal de Waffen SS aangaat, in de beginperiode waren dit natuurlijk fanatiekelingen maar naarmate de oorlog vorderde dienden er meer en meer gewone mensen in, zelfs buitenlanders, zelfs Russen.
De reden waarom meer en meer Duitsers bij de Waffen SS tekenden is vrij simpel, niet alleen omdat de toenmalige 18 jarige al sedert zijn zesde bij de HJ was maar vooral omdat de kameraadschap, het materiaal en de verzorging bij de SS eenheden beter was dan bij de Wehrmacht en men ook wist in welke eenheid men terecht kwam.

Veel van die mensen zijn er niet bereid er over te vertellen maar een paar jaar terug was de Heer Edmund Zalewski bereid voor de camera zijn geschiedenis te vertellen, ik ben zo vrij dit verhaal hier onder te zetten.
Dit verhaal beperkt zich tot zijn belevenissen in en rond de slag van het Hürthgenwald, tijdens de ganse dag dat de opnames duurden heb ik een heel ander mens leren kennen dan wat men doorgaans voor een SS man houd.

Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door yente »

Bedankt. Ik ga het deze avond eens rustig bekijken.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door Darryl »

one_O_five schreef: Wat nu speciaal de Waffen SS aangaat, in de beginperiode waren dit natuurlijk fanatiekelingen maar naarmate de oorlog vorderde dienden er meer en meer gewone mensen in, zelfs buitenlanders, zelfs Russen.
De reden waarom meer en meer Duitsers bij de Waffen SS tekenden is vrij simpel, niet alleen omdat de toenmalige 18 jarige al sedert zijn zesde bij de HJ was maar vooral omdat de kameraadschap, het materiaal en de verzorging bij de SS eenheden beter was dan bij de Wehrmacht en men ook wist in welke eenheid men terecht kwam.
Ik ben geen expert, maar volgens mij klopt dit niet. In de begin dagen trainde de Waffen SS anders dan het Heer. Na de toch wel aanzienlijke verliezen in o.a Polen en Nederland zijn ze overstapt naar dezelfde trainingsmethodes als de het Heer. De kameraadschap zal heus niet beter zijn geweest dan bij de normale soldaten. De gemiddelde Waffen SS soldaat had het niet beter dan de gemiddelde Heer soldaat. Waffen SS was ook geen elite. JA er waren een aantal goede divisies bij (met betere uitrusting e.d), maar die zaten ook bij de wehrmacht.
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Mag Duits re-enacten?

Bericht door panzer lehr »

Klopt zie maar naar de Grossdeutschland divisie die was iets beter uitgerust dan de doorsnee divisie van de wehrmacht. :P
Maar dat er gewone mannen bij de ss kwamen klopt ook wel een beetje. Maar dat waren mannen van de kriegsmarine en de luftwaffe.
En dat was pas in 1944 toen stelde de luftwaffe niet veel meer voor en kon men die mannen inzetten als infanteristen.
Plaats reactie