SA-Sturmführer Horst Ludwig Wessel en het Horst Wessel Lied

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

SA-Sturmführer Horst Ludwig Wessel en het Horst Wessel Lied

Bericht door Roel R. »

SA-Sturmführer Horst Ludwig Wessel

Afbeelding
Horst Wessel als SA-Sturmführer

Als op 23 februari 1930 de 23-jarige SA-Führer Horst Wessel (1907-1930) wordt doodgeschoten door enkele leden van de KPD (Kommunistischen Partei Deutschlands), stileert Goebbels Wessel als 'Martelaar van het Derde Rijk'. Uit wat nagelaten poëzieschrijfsels van Wessel wordt korte tijd later het Horst Wessel-lied geboren en tot nazi-hymne verheven. In werkelijkheid was Wessel verliefd geworden op een hoer, Erna Jaenicke. Tijdens een vechtpartij in haar 'logement' werd Horst Wessel door haar verbitterde rivaal en vroegere souteneur, een zekere Ali Hoehler, in de mond geschoten waarna hij drie weken later aan zijn verwondingen overleed.

Afbeelding
Ali Hoehler

Het lied word van zijn oorspronkelijke titel "'Die Fahne Hoch" omgedoopt tot het "Horst Wessellied" en door het propaganda ministerie in 1933 tot tweede volkslied na het "Deutschlandlied" benoemd.

Afbeelding
Segelschulschiff "Horst Wessel"

De door Dr. Goebels gestarte heldenverering gaat verder met de doop van het "Horst Wessel" Schip en de benoeming van het 18. Freiwilligen SS-Panzergrenadier Division "Horst Wessel"

Afbeelding
Kraaginsignia SS-Panz. Gr. Dv. Horst "Wessel"

'Die Fahne Hoch' (Het Horst Wessel lied)

Die Fahne hoch die Reihen fest geschlossen
S.A. marschiert mit ruhig festem Schritt
|: Kam'raden die Rotfront und Reaktion erschossen
Marschier'n im Geist in unsern Reihen mit :|

Die Straße frei den braunen Batallionen
Die Straße frei dem Sturmabteilungsmann
|: Es schau'n auf's Hakenkreutz voll Hoffnung schon Millionen
Der Tag für Freiheit und für Brot bricht an :|

Zum letzten Mal wird nun Appell geblasen
Zum Kampfe steh'n wir alle schon bereit
|: Bald flattern Hitler-fahnen über allen Straßen
Die Knechtschaft dauert nur mehr kurze Zeit :|

Die Fahne hoch die Reihen fest geschlossen
S.A. marschiert mit ruhig festem Schritt
|: Kam'raden die Rotfront und Reaktion erschossen
Marschier'n im Geist in unsern Reihen mit :|


http://eri.ca/cgi-bin/security.pl?diefahn2.MP3

Afbeelding
"SS-Liederbuch" Arban, urspr. Zentralverlag der NSDAP, München
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: SA-Sturmführer Horst Ludwig Wessel en het Horst Wessel L

Bericht door KevinP »

Roel, ik weet niet wat jouw bron is maar momenteel lees ik Discipelen van de Duivel van Anthony Read en zijn verhaal over Horst Wessel verschilt nogal met jouw verhaal.
Roel R. schreef: Uit wat nagelaten poëzieschrijfsels van Wessel wordt korte tijd later het Horst Wessel-lied geboren en tot nazi-hymne verheven.
In maart 1929 was dit lied reeds gepubliceerd in Der Angriff. Interessant detail is dat de melodie van het lied was overgenomen van een communistisch lied. De commisten hadden de melodie op hun beurt weer overgenomen van het Leger des Heils.
In werkelijkheid was Wessel verliefd geworden op een hoer, Erna Jaenicke. Tijdens een vechtpartij in haar 'logement' werd Horst Wessel door haar verbitterde rivaal en vroegere souteneur, een zekere Ali Hoehler, in de mond geschoten waarna hij drie weken later aan zijn verwondingen overleed.
De versie van Anthony Read: Wessel huurde een kamer bij een weduwe met de naam Salm. Wessel betaalde echter niet zijn huur en de weduwe riep hulp in van mensen uit de communistische beweging waartoe haar man ook behoort had. Toen zij hoorden dat Wessel de wanbetaler was, was dit voor hen een unieke kans: Wessel was namelijk een geducht tegenstander.

Albert Höhler schoot Wessel in de deuropening naar zijn kamer door het hoofd en Wessel viel dood neer voor de voeten van zijn vriendin, een voormalig prostituee.

Weduwe Salm moest van de communisten de moord rapporteren als een ruzie tussen twee pooiers om een meisje. Dit deed ze en Horst Wessel werd dus onterecht gezien als pooier, wat de communisten natuurlijk graag gebruikten als negatieve publiciteit over de Nazi's.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Interessant, ik moet de bron er even op nazoeken en kom er morgen op terug.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Roel, op internet kom ik de volgende twee sites tegen die aansluiten bij het boek van Anthony Read:

http://germany.indymedia.org/2003/10/63239.shtml

http://www.george-broderick.de/ns_docs/ ... l_lied.doc
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Re: SA-Sturmführer Horst Ludwig Wessel en het Horst Wessel L

Bericht door Roel R. »

KevinP schreef: In maart 1929 was dit lied reeds gepubliceerd in Der Angriff. Interessant detail is dat de melodie van het lied was overgenomen van een communistisch lied. De commisten hadden de melodie op hun beurt weer overgenomen van het Leger des Heils.
Bron hiervoor was oa, en ik heb dit stuk een aantal maanden terug geschreven als onderzoek voor mezelf, dus ik heb niet alle bronnen meer:

http://www.us-israel.org/jsource/Holocaust/wessel.html

Verder waren er meer bronnen die het duidelijk hadden over versen uit dagboeken en schrijfsels van Wessel.

Voor de rest heb ik de reden van die ruzie nergens duidelijk gelezen, wat jij aangeeft kan een goede verklaring zijn. Heb je het isbn nummer van dat boek voor me?

Indymedia neem ik overigens nooit meer serieus na het zien van http://indymedia.nl,
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: SA-Sturmführer Horst Ludwig Wessel en het Horst Wessel L

Bericht door KevinP »

Roel R. schreef:Verder waren er meer bronnen die het duidelijk hadden over versen uit dagboeken en schrijfsels van Wessel.
Daaruit zal het lied ook wel gekomen zijn. Dit is slechts een detail. Ik vind de reden van de moord op Horst Wessel historisch van groter belang.
Voor de rest heb ik de reden van die ruzie nergens duidelijk gelezen, wat jij aangeeft kan een goede verklaring zijn. Heb je het isbn nummer van dat boek voor me?
Het boek Discipelen van de Duivel van Anthony Read heeft als isbn nummer 90 5018 726 9. Het boek heeft meer dan 900 bladzijden en ik vind het een erg interessant en prettig leesbaar boek, gezien jouw interesse in het Derde Rijk kan ik het boek je van harte aanbevelen.
Indymedia neem ik overigens nooit meer serieus na het zien van http://indymedia.nl,
De internetbronnen die ik heb gegeven, heb ik even snel gevonden. Ik draag ze niet aan als bewijs maar eerder als aanvulling op wat ik heb gelezen. Als de informatie niet te vinden is op sites die ik betrouwbaar vind dan heeft de informatie weinig waarde.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Was het door mij geschreven stuk over Horst Wessel niet goed genoeg ofzo... :?
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Dit stuk staat extra niet in de kennisdoos Bjorn. Eerst kijken dan oordelen. Dit is slechts iets wat ik een tijd terug geschreven had toen ik aan het lezen was over Horst Wessel.

Niet meer, niet minder!
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Ik heb het stukje van Bjorn ook gelezen waarin ook staat dat Horst Wessel vermoord werd naar aanleiding van een conflict om een prostituee.

Ik ben nu toch best benieuwd of er mensen zijn die een boek gelezen hebben waarin de versie van het niet betalen van de huur beschreven staat. Iemand?
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

KevinP schreef:
Ik ben nu toch best benieuwd of er mensen zijn die een boek gelezen hebben waarin de versie van het niet betalen van de huur beschreven staat. Iemand?
Ja, die versie is mij ook niet bekend, ik vind het een beetje vreemd....
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Misschien is het handig om te vermelden dat de 18.SS-Freiwilligen-Panzergrenadier-Division "Horst Wessel" pas in 1944 werd opgericht en dat dit dus nogal een tijd na de doop van het schip was. Nu is het net alsof dit praktisch op hetzelfde moment gebeurde.
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
sturmwehr
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 jul 2004, 22:33
Locatie: Limburg

Bericht door sturmwehr »

die fahne hoch...heeft horst wessel zelf als "gedicht' geschreven en een week voor hij vermoord werd ingezonden naar de nsdap...
ooit eens erges gelezen dacht ik ?
Plaats reactie