Prins Bernard tijden operatie Overlord

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
han
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jul 2011, 14:05

Prins Bernard tijden operatie Overlord

Bericht door han »

Klopt het dat Prins Bernard tijdens de invasie in Normandie daar aanwezig was. Vraag,hoe kwam hij daar en wat was zijn rol ?
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Prins Bernard tijden operatie Overlord

Bericht door Jan Klaassen »

Daar geloof ik niets van. Tijdens de invasie (=6 juni 1944) in Normandie zou betekenen dat hij;

-OF per parachute geland zou zijn
-OF geland is op 1 van de stranden

Misschien ligt het aan mij, als anti-monarchist, maar ik zie dat onze 'dappere' prins nog niet gedaan hebben.

Kan natuurlijk dat ik het mis heb, ik gok hiermee wat met mijn eigen logica.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Prins Bernard tijden operatie Overlord

Bericht door Jan Klaassen »

Zie hier trouwens een deel van zijn agenda;

http://nurksmagazine.nl/wp-content/uplo ... oc21-7.gif

Op 6 juni had hij dus 'Lunch (in) Dover' (onderaan in het linker-vakje bij 6 juni).
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Eric
Lid
Berichten: 1275
Lid geworden op: 15 mei 2005, 21:30

Re: Prins Bernard tijden operatie Overlord

Bericht door Eric »

Jan Klaassen schreef:Daar geloof ik niets van. Tijdens de invasie (=6 juni 1944) in Normandie zou betekenen dat hij;

-OF per parachute geland zou zijn
-OF geland is op 1 van de stranden

Misschien ligt het aan mij, als anti-monarchist, maar ik zie dat onze 'dappere' prins nog niet gedaan hebben.

Kan natuurlijk dat ik het mis heb, ik gok hiermee wat met mijn eigen logica.
Aanwezig zijn hoef je nog geen deel uitgemaakt te hebben van de landingen. Er lagen genoeg schepen voor de kust, niet iedereen ging aan land. Maar lijkt me sterk dat hij is meegegaan.
"Hey, bloody bucket division, our bucket, your blood."
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Prins Bernard tijden operatie Overlord

Bericht door 779 »

Denk het ook niet, hij was toen vast druk met Adolf aan het onderhandelen over de Duitse deelstaat "Nederland". :lol: :lol:
rene1945
Lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 23 jun 2011, 15:59
Contacteer:

Re: Prins Bernard tijden operatie Overlord

Bericht door rene1945 »

denk eerder dat ie z'n steekpenningen zat te tellen
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Prins Bernard tijden operatie Overlord

Bericht door Jan Klaassen »

Eric schreef:
Jan Klaassen schreef:Daar geloof ik niets van. Tijdens de invasie (=6 juni 1944) in Normandie zou betekenen dat hij;

-OF per parachute geland zou zijn
-OF geland is op 1 van de stranden

Misschien ligt het aan mij, als anti-monarchist, maar ik zie dat onze 'dappere' prins nog niet gedaan hebben.

Kan natuurlijk dat ik het mis heb, ik gok hiermee wat met mijn eigen logica.
Aanwezig zijn hoef je nog geen deel uitgemaakt te hebben van de landingen. Er lagen genoeg schepen voor de kust, niet iedereen ging aan land. Maar lijkt me sterk dat hij is meegegaan.
Met de zinsnede 'tijdens de invasie in Normandie daar aanwezig was' dacht ik dat er gedoeld werd op prins Bernhard IN Normandië, kan natuurlijk ook BIJ Normandië zijn idd...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
wilhelm2
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 jun 2011, 23:24

Re: Prins Bernard tijden operatie Overlord

Bericht door wilhelm2 »

Het enige wat ik kan vinden is dat de Nederlandse "Irene" brigade op
6 augustus 1944 bij Arromanches is geland en op 17 augustus 1944
op kleine schaal betrokken is geweest bij een actie richting Caen, dat toen
nog deels in Duitse handen was. In betreffend boekwerk (De Kon.Marine
in de tweede Wereldoorlog van Ph.Bosscher) staat vervolgens vermeld dat
Prins Bernhard hierna de troepen kwam bezoeken. Dit was dus ruim 2 maanden
na D-Day. Dus geen parachute landing!


Wilhelm.
rene1945
Lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 23 jun 2011, 15:59
Contacteer:

Re: Prins Bernard tijden operatie Overlord

Bericht door rene1945 »

d-day heeft geduurd tot aan de bevrijding van Parijs
veel mensen denken dat het alleen 6 juni was maar het was de gehele periode tot in parijs
Gebruikersavatar
The Viking
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 apr 2011, 16:00
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Prins Bernard tijden operatie Overlord

Bericht door The Viking »

rene1945 schreef:d-day heeft geduurd tot aan de bevrijding van Parijs veel mensen denken dat het alleen 6 juni was maar het was de gehele periode tot in parijs
Sorry Rene, daar ben ik het niet mee eens D-Day (Decision Day) was echt de aanduiding voor de 6e juni 1944. De gehele periode, welke jij omschrijf, valt wel onder "Operation Overlord".

Gr. Gertjan 8)
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Fonske

Re: Prins Bernard tijden operatie Overlord

Bericht door Fonske »

Vooral Wilhelm bedankt voor de reactie. De aanwezigheid van Bernard tijdens de invasie leek mij ook al raar. Deze vraag stelde iemand mij naar aanleidng van ons bezoek aan ormandie vorig jaar. We hebben overigens toen wel iets heel bijzonders meegemaakt in onze zoektoecht naar het mobiele hoofdkantoor van Montgommery. We wisten dat we ergens in de buurt vn Crueilly moesten zijn maar zelf bij navraag bij locale,al wat oudere Franse dorpsbewoners kwamen we niet uit op de exacte locatie.We gingen er namelijk in eerste instantie vnuit dat het hoofkwartier op de binnenplaat was gevestigd van het slot waar ook de BBC tijdelijk was gevestigd om vanuit de slottoren verlag uit te brengen van de invasie, dit bleek dus niet het geval. We zijn toen in de omgeving wat rond gaan rijden en kwamen terecht op een enigzins in vervalling zijnde Frans landgoed Ik ben het landgoed opgegaan en werd benaderd door de Baron de kleinzoon,zo bleek van de toenmlige bewoners van het landgoed tijdens de Tweede Wereldoorlog. Op mijn vraag of hij wist waar het mobile hoofdantoor was gevestigd antwoorde hij met Ici, hier dus.Vervolgens ging het gesprek verder in het Engels en omdat hij duidelijk zag dat wij oprecht geintereeesserd waren in de geschiedenis ging hij nnar binnen en kwam even later met een tweetal in vervallen staat geraakte foto albums naar buiten en overhandigde deze aan ons waarna hij zich verontschuldigde omdat hij erg druk was met de werkaamheden op het landgoed. Het was mooi weer dus wij bladerden in de tuin door de albums en kwamen originele foto''s tegen die zijn grootouders destijds hadden genomen met allerhande beeldmateriaal van Montgommrey en zijn ontmoetingen met ondermeer Churcill en Stalin Tot onze grote verbazing zaten er gefrankeerde enveloppen in het Album met brieven van Montgommery aan zijn vrouw. Wij herkenden deze brieven met stempls van het Engels leger omdat we deze eerder haden geizen in de afgsloten vitrines van de musea.Wij reliseerden ons op dat moment niet wat de geschiedkundige waarde was (en is). We hebben tot slot de albums op de tuintafel achtergalaten de Baron nog bedankt en goedendag gewenst. Pas in e auto en later in ons Hotel realiseerden we ons wat voor unieke ervaring dit was. We hebben het idee dat de Baron en de zijnen zich totaal niet bewust waren van de waarde van deze albums We hebbeb het vermoeden dat deze brieven zijn achtergebleven omdat het hoofdkwartier van Montgommery vrij plotseling werd verplaats nadat bekend werd wat de locatie was toen het Engels koningshuis(King George V) een bezoek had gebracht aan de plek en dit volop en uitreaard onbedoeld in de pers was beland.
Tot zover ons ''avontuur''
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Prins Bernard tijden operatie Overlord

Bericht door Jan Klaassen »

rene1945 schreef:d-day heeft geduurd tot aan de bevrijding van Parijs
veel mensen denken dat het alleen 6 juni was maar het was de gehele periode tot in parijs
Bijna goed :lol:
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
wilhelm2
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 jun 2011, 23:24

Re: Prins Bernard tijden operatie Overlord

Bericht door wilhelm2 »

Bedankt voor je goede reisverhaal Fonske!

Inderdaad blijkt uit de memoires van Monty dat hij op 8 juni zijn Hoofdkwartier vestigde
in het plaatsje Creully (zoals de naam is geschreven in de memoires) in het plaatselijke
château van madame de Druval. Het Hoofdkwartier is daar ongeveer 14 dagen gebleven.

Een gelukkig toeval dat jullie daar terecht zijn gekomen!

groeten,

Wilhelm
Opgeheven account 4914

Re: Prins Bernard tijden operatie Overlord

Bericht door Opgeheven account 4914 »

The Viking schreef:
rene1945 schreef:d-day heeft geduurd tot aan de bevrijding van Parijs veel mensen denken dat het alleen 6 juni was maar het was de gehele periode tot in parijs
Sorry Rene, daar ben ik het niet mee eens D-Day (Decision Day) was echt de aanduiding voor de 6e juni 1944. De gehele periode, welke jij omschrijf, valt wel onder "Operation Overlord".

Gr. Gertjan 8)
De eerste 'D' stond niet voor Decision maar gewoon voor 'Day'.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Prins Bernard tijden operatie Overlord

Bericht door Jan Klaassen »

Day-Day?
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Plaats reactie