Onbekende foto?

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gi collector
Lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 23 mar 2008, 15:39
Locatie: Z-Limburg

Onbekende foto?

Bericht door Gi collector »

Hallo iedereen,

Tijdje terug deze foto van opa en oma gekregen. Het lijkt me een foto uit de jaren '30 hier in Nederland maar kan iemand dit bevestigen.
Afbeelding

Alvast bedankt,
Kevin

EDIT: foto wordt steeds gedraait? :?
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Onbekende foto?

Bericht door panzer lehr »

Lijkt me eerder ergens in de jaren 20 genomen.
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Onbekende foto?

Bericht door Bert-Jan »

Ze dragen allemaal een m16 helm (model 1916) dus ik ga ook uit van de jaren '20.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Onbekende foto?

Bericht door racefiets »

In ieder geval van 1920 of later. De eerste Nederlandse Lewis mitrailleurs zijn in 1920 ingevoerd.
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Onbekende foto?

Bericht door zjopske »

Inderdaad na 1923 (o.a. het kepie model m23 wat te zien is).
Het lijkt me het meest voor handen dat de foto tussen 1924 en 1928 genomen is, misschien dat ik aan de hand van een scan van de achterzijde meer uitsluitsel zou kunnen geven.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: Onbekende foto?

Bericht door dutchhelmets »

De kinriemen lijken van het 2de model te zijn. Deze werden pas in 1926 vervangen voor het 3de model kinriem.
Deze foto zou om deze reden tussen 1923 en 1926 genomen kunnen zijn.

Groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Onbekende foto?

Bericht door patrickh »

Leuk detail is de reclame van Turmac tabak tegen de muur welke vanaf 1920 geimporteerd werd!


Afbeelding
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Onbekende foto?

Bericht door asjemenou »

Met jouw goedkeuren heb ik de foto 90 graden gedraaid (heb 'm ook iets verkleind). Dit kijkt wat makkelijker.

Afbeelding

Het is sowieso een mooie foto. Weten je grootouders of jij ook waar deze foto genomen kan zijn? Het lijkt mij dat ze voor iets van een uitspanning staan. Uitgaande van de officier in het midden (met sigaret!) staalt de foto wel een ontspannen sfeer uit.
Ik vraag mij af tot welke eenheid deze soldaten kunnen hebben behoort. Wat mij opvalt, is dat naast de M20 mitrailleur de soldaten bewapend zijn met zowel Hembrug M95 geweren als karabijnen. Het lijkt mij dat de militairen van een doorsnee infanterieregiment bewapend waren met M95 geweren. Of zie ik dit verkeerd?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Lau
Lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 10 apr 2010, 09:13
Ontvangen: 2 keer

Re: Onbekende foto?

Bericht door Lau »

Mooie foto.
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Onbekende foto?

Bericht door ammo »

patrickh schreef:Leuk detail is de reclame van Turmac tabak tegen de muur welke vanaf 1920 geimporteerd werd!


Afbeelding
Om precies te zijn 1919
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Gi collector
Lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 23 mar 2008, 15:39
Locatie: Z-Limburg

Re: Onbekende foto?

Bericht door Gi collector »

Bedankt voor alle reacties! In het echt is de foto veel mooier en scherper maar de scan is een beetje mislukt. Mijn opa en oma hebben het vermoeden dat de vader van mijn opa op de foto staat. Het enigste wat ik van hem weet is dat hij tijdens de Duitse inval in Eijsden (Zuid-Limburg) aan de grens heeft gelegen en de Duitsers hebben hem toen gepakt en hij is een tijdje POW geweest..Voor de rest weet ik niks.
rene1945
Lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 23 jun 2011, 15:59
Contacteer:

Re: Onbekende foto?

Bericht door rene1945 »

dan verwacht ik dus ook dat de foto hier in de buurt is genomen?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Onbekende foto?

Bericht door asjemenou »

Gi collector schreef:Bedankt voor alle reacties! In het echt is de foto veel mooier en scherper maar de scan is een beetje mislukt. Mijn opa en oma hebben het vermoeden dat de vader van mijn opa op de foto staat. Het enigste wat ik van hem weet is dat hij tijdens de Duitse inval in Eijsden (Zuid-Limburg) aan de grens heeft gelegen en de Duitsers hebben hem toen gepakt en hij is een tijdje POW geweest..Voor de rest weet ik niks.
Mocht je overgrootvader op de foto staan dan kun je het één en ander al achterhalen. Als je de geboortedatum van je overgrootvader weet dan behoef je er maar 18 jaar bij op te tellen en dan weet je wanneer de foto ongeveer gemaakt zou kunnen zijn. De foto zou dus in z'n diensttijd genomen kunnen zijn. Als je ook nog zijn naam weet dan is deze vast wel in één en ander archief te achterhalen. Dan kom je alweer meer te weten over hem.
Wat de andere informatie betreft, als hij tijdens de mobilisatie en in mei 1940 in Eijsden heeft gelegen dan heeft hij waarschijnlijk gediend in een grensbataljon van de Territoriaal Bevelhebber Zuid-Limburg (TBZL). De provincie (Zuid) Limburg werd niet zo zwaar verdedigd. Je overgrootvader heeft het waarschijnlijk op moeten nemen tegen het Duitse 269e Infanterie Divisie van het XXVII. Legerkorps (6e Leger). Zie ook; http://www.maaslinie-mei1940.nl/index.p ... =z-limburg .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Onbekende foto?

Bericht door zjopske »

asjemenou schreef:Als je ook nog zijn naam weet dan is deze vast wel in één en ander archief te achterhalen. Dan kom je alweer meer te weten over hem.
Bij het NIMH zou je de staat van dienst kunnen opvragen.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Plaats reactie