Easy compagnie

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Jan
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 06 dec 2003, 12:59

Easy compagnie

Bericht door Jan »

Hey,

Ik heb deze foto gekregen van iemand die altijd al in Eindhoven heeft gewoont. En nou vroeg ik me af: Zijn er nog meer airborne troepen geweest in Eindhoven of alleen Easy compagnie ? En zouden de mensen op de foto dan van Easy compagnie kunnen zijn ? Wat me ook opvalt is dat de soldaten op de foto een m1 carabine dragen zonder vouw kolf. En het lijken mij toch paratroopers. Of hadden ze dat vaker ?

Jan.

Afbeelding
Gebruikersavatar
gilles
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 27 jan 2004, 20:06
Locatie: Hofstade (aalst)

Bericht door gilles »

Zeer mooie foto !!
Het is een paratrooper van de 101.
Er waren natuurlijk meerdere eenheden in Eindhoven.Ik denk niet dat 1 compagnie, zo goed ze ook zijn, een ganse stad kan innemen :roll:
Wedden dat je hier niet durft op klikken:

http://www.freewebs.com/gillesstaels
Gebruikersavatar
Jan
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 06 dec 2003, 12:59

Bericht door Jan »

Ja, ik weet nog steeds niet hoe dat allemaal in elkaar steekt met compagnies en divisies. Maar uit hoeveel man bestaat een compagnie dan ?

Jan.
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

ongeveer 200 man 1 compagnie

maar de hele 101st airborne is daar gedropt!

en de kolf is goed mogelijk.. de inklap kolven zijn voornamelijk in D-DDay uit gegeven en verder de standaard m1's

de man links is trouwens ook interessant! heb je een grote scan toevallig geen armband om zijn arm?
Gebruikersavatar
Jan
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 06 dec 2003, 12:59

Bericht door Jan »

Nee geen armband. Ik denk dat je bedoelt dat hij van het verzet is, maar dat is hij niet.

Jan.
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

BS zat ik aan te denken!
Gebruikersavatar
Jan
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 06 dec 2003, 12:59

Bericht door Jan »

Nee hij zat niet bij de BS (Binnenlandse Strijdkrachten)

Jan.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Jan schreef:Nee hij zat niet bij de BS (Binnenlandse Strijdkrachten)

Jan.
iemand die met de bevrijders op de foto wilde?
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Jan
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 06 dec 2003, 12:59

Bericht door Jan »

Ja, hij wilde op de foto met de bevrijders en hij is de eigenaar van het huis waar de para's zaten. Helaas is hij al een hele tijd overleden. Ik heb de foto van zijn vrouw gekregen.

Jan
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

Mooie foto!!!
Starting up again
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

Het zijn in ieder geval paratroopers van het 506e regiment, andere regimenten vochten daar niet. En niet alleen de M1A1 (de M1 met klapkolf) werd door de paratroopers gebruikt, ook de M1 Garand (zonder klapkolf dus) werden door de US Airborne gebruikt.
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

nou nooit gezien een Garand met klapkolf? waar heb je dat van?
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

De M1A1 Carbine was samen met de bruine boots een symbool voor de paratroopers. Maar ook de M1 Garand werd gebruikt, de Folding Stock is alleen een symbool.
@ Guido: http://www.band-of-brothers.nl/artikel/ ... sp?lan=ned
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

ja dat is de carabine! maar jij had het over de m1 garand met folding stock weet niet waar jij dat vandaan haald!
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

LHek schreef: En niet alleen de M1A1 (de M1 met klapkolf) werd door de paratroopers gebruikt, ook de M1 Garand (zonder klapkolf dus) werden door de US Airborne gebruikt.


Volgens mij heb ik 't nooit gehad over een Garand met folding stock :wink:
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Plaats reactie