[Dragon 1/35] 7.5 PAK 40 met crew. Eerste keer modelbouw

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Plaats reactie
Gebruikersavatar
michael91
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 24 feb 2007, 16:49
Locatie: Rotterdam

[Dragon 1/35] 7.5 PAK 40 met crew. Eerste keer modelbouw

Bericht door michael91 »

Beste Forummers,

Na lange tijd rondgekeken te hebben op dit forum en internet heb ik besloten om aan modelbouw te gaan doen. Het lijkt me erg leuk en ook leerzaam, aangezien je automatisch meer over de achtergrond van het wapen gaat zoeken op internet. Na veel lezen over wat de benodigheden zijn, heb ik vandaag mijn kit en de benodigheden gekocht. In de modelbouwwinkel aangekomen was er veel keus, en ik wist nog niet wat ik wilde gaan doen, dus het maakte het er allemaal niet makkelijk op. Ik heb gekozen voor de 7.5 PAK 40 met crew (4 soldaten, een commandant). Een Duits anti-tank geschut dus. Van het merk Dragon op schaal 1:35

Nu ga ik hier natuurlijk zo snel mogelijk aan beginnen, misschien vanavond al. Maar ik had nog een paar vragen. Is het noodzakelijk om grondverf aan te brengen? Of is dit niet perse nodig? Ook hoorde ik dat je enamel verf moest verdunnen? Maar in de modelbouwwinkel hoorde ik dat dit niet altijd nodig was. Ik heb het merk Model master gekocht voor de verf, aangezien deze kleurcodes waren aangegeven.

Voor de rest ga ik gewoon beginnen denk ik, Het is mijn eerste model die ik ga maken. Ik zal hier wel af en toe een verslag geven hoe het project loopt, met foto`s natuurlijk.

Alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp.

Met vriendelijke groet,
Michael
Before you lead your men in war to a victory, You have to lead them first through hell
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [Dragon 1/35] 7.5 PAK 40 met crew. Eerste keer modelbouw

Bericht door Jurrie »

Hallo Michael,

Leuk dat je aan modelbouw gaat beginnen! De Dragon kit is (denk ik) wel een goede keuze, misschien wel wat gedetailleerd voor een eerste kit, maar kijk maar ven hoe het gaat.

Dan je vragen:
Is het noodzakelijk om grondverf aan te brengen? Of is dit niet perse nodig?
Niet perse nodig. Kan soms handig zijn om oneffenheden weg te werken of een goede basis te hebben als je kit naast plastic ook uit bijvoorbeeld metaal bestaat.
Ook hoorde ik dat je enamel verf moest verdunnen? Maar in de modelbouwwinkel hoorde ik dat dit niet altijd nodig was. Ik heb het merk Model master gekocht voor de verf, aangezien deze kleurcodes waren aangegeven
Verf moet je, over het algemeen, altijd verdunnen. De dikte moet ongeveer iets dikker zijn dan die van melk. Het belangrijkste credo is: beter 3 dunne lagen dan 1 dikke. Een goed advies is: schilder eerst een paar keer op een stukje restplastic om te kijken of je de dikte goed hebt, om een zo streeploos mogelijk resultaat te krijgen, als je het model zelf gaat verven. Overigens normaliter zet ik het model eerst in elkaar, dan pas verven (niet de stukjes apart in de sprue zelf verven, dan ziet het er niet uit als je het gaat lijmen).

Let trouwens op: is de Model Master verf 'normale' verf of staat er op het potje ook toevallig 'Acryl'? Dat laatste type verf is net nieuw en zit in hetzelfde potje namelijk. Indien dat het geval is: verdunnen en schoonmaken met alcohol of water. Indien het gewoon enamel is (kans daarop is het grootst), kan je het verdunnen en schoonmaken met terpetine.

Normale ModelMaster: http://mfpilot.com/ebaypics/TestorsMMGunMetal1795.jpg
Acryl Model Master (let op het rode blokje met het woord 'Acryl'): http://thescreamingalpha.com/wp-content ... r_400x.jpg
Voor de rest ga ik gewoon beginnen denk ik, Het is mijn eerste model die ik ga maken. Ik zal hier wel af en toe een verslag geven hoe het project loopt, met foto`s natuurlijk.
Gewoon foto's neerzetten en je krijgt vanzelf feedback :).

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
michael91
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 24 feb 2007, 16:49
Locatie: Rotterdam

Re: [Dragon 1/35] 7.5 PAK 40 met crew. Eerste keer modelbouw

Bericht door michael91 »

Hallo Jurrie,

Bedankt voor je reactie. Inderdaad, ik dacht ook al van misschien is het wel heel erg gedetailleerd voor de eerste kit, maar goed dit is een leuke uitdaging vind ik :)

Het is allemaal enamel verf. Ik ga verven met het penseel. Moet ik de verdunner gewoon in het potje gooien? of kan ik het daarna niet meer gebruiken? Is het misschien makkelijker om in een schaaltje ofzo met verdunner te gooien? Of kan je ook al is de verf verdund, het gewoon bewaren tot de volgende keer?

Ik zie bij de potjes wel, dat er soort van dunne vloeisstof op drijft, het lijkt van bovenaf hele dunne verf. Dus eerst het model helemaal in elkaar zetten? En dan helemaal verven? Of ligt dat per model, want ik kan me voorstellen dat het soms makkelijker is om alvast bepaalde delen te verven.

Alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp.

Met vriendelijke groet,
Michael
Before you lead your men in war to a victory, You have to lead them first through hell
Plaats reactie