Waarom duur materiaal?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
martinus
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 06 mar 2009, 17:48
Ontvangen: 9 keer

Re: Waarom duur materiaal?

Bericht door martinus »

Hoeveel mooie originele spullen je voor 3500,- kunt kopen? Hangt er vanaf wat je mooi vind. Hoe bijzonderder het item hoe duurder natuurlijk.
Voor 3500,- heb je een aardige collectie veel voorkomende Duitse abzeichens. Misschien 2 complete poppen, mits je goed inkoopt.

Voor hetzelfde geld heb je ook aardig wat koperwerk, honderden kilo's papierwerk etc.

Een SS schiffen, een SS helm, misschien nog wel bewerkte ss k98. Kortom, wat vind jij mooie spulllen?
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Waarom duur materiaal?

Bericht door coco »

2 complete poppen is wel erg ver gedacht, 1 complete nette pop voor 3500 is wel goed te doen.
Maar ik wil geen discussie over prijzen, ik ben gewoon benieuwd naar jullie meningen over waarom het kopen van repro.
Ik ben het volledig met Edgar eens, je moet vaak veel tijd en moeite steken in materiaal, eerst voor onderzoek en vervolgens het sparen voor een bepaald item maar als je dit vervolgens na jaren ervan gedroomd te hebben kan aanschaffen geeft dat echt een super gevoel, dit zou met repro materiaal nooit voor kunnen komen.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Paddy
Lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 aug 2011, 14:23
Contacteer:

Re: Waarom duur materiaal?

Bericht door Paddy »

3500€ is toch enkele maanden werken en niet eten of drinken (+huur, elektriciteit etc niet betalen). Hangt er natuurlijk vanaf wat je maandelijks verdiend :mrgreen: })
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
http://www.ablhistoryforum.be" onclick="window.open(this.href);return false;
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: Waarom duur materiaal?

Bericht door koe op zolder »

Als je het zo bekijkt...
Stel dat een beginnende 700 te besteden heeft. Dan kan je één origineel uniformjasje kopen (als je een beetje goed zoekt). Maar voor 700,- heeft hij ook een repro jasje (wat hij bijna net zo mooi vind) en een dure telefoon, en schoenen, en games. Dan is de keuze snel gemaakt.
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Waarom duur materiaal?

Bericht door Bert-Jan »

rene1945 schreef:
bertjan schreef:voor 3500,- heb je toch al wel een fj helm?

dat klopt wel maar zoals ik al zei ook al had ik het geld dan zou ik het nog niet kopen
hoeveel mooie originele spullen kun je van 3500 euro kopen?

je wilt iets of niet toch?

ik zelf verzamel Nederlands en daar heb je niet echt dingen bij die zo duur zijn.

een lewis tas kost ongeveer 1000 euro en een grove wol uniform jas iets meer maar stel dat ik het zo graag wil hebben dan spaar ik daar toch een paar maand voor..... of verkoop wat van mijn verzameling om iets groots te kopen.. ligt maar net wat je wilt vind ik.
rene1945
Lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 23 jun 2011, 15:59
Contacteer:

Re: Waarom duur materiaal?

Bericht door rene1945 »

ja dat klopt maar ik wil(voorlopig toch) wel betaalbare spullen verzamelen
wat koe op zolder zegt klopt denk ik wel
tegenwoordig gaan sommige(jeugdige) verzamelaars voor meer ipv weinig en goed spul
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Waarom duur materiaal?

Bericht door earlymb »

Zeker in deze tijden is een goed uitgebalanceerde verzameling origineel materiaal een goede belegging, vrijwel ongeacht het onderwerp. Repro-spul is waardeloos vanaf het moment dat je het de winkel uitdraagt. Voor veel origineel materiaal geldt dat de waarde harder stijgt dan de rente die je krijgt op een bankrekening. In feite verlies je dan dus geen geld, maar uiteraard geldt dat lang niet voor al het materiaal en al zeker niet voor repro, al zijn ook daar uitzonderingen.

Het verzamelen van van repro is dus in feite gewoon geld weggooien, het gebruiken van repro (tijdens bijv. re-enactment) is verstandig.

Waarom veel jonge verzamelaars voor repro gaan? Omdat het zo makkelijk te vinden is, goedkoper is dan origineel spul en 'er toch hetzelfde uitziet' denk ik. Toch is meestal ook nog wel wat goedkoper origineel materiaal te vinden voor jonge verzamelaars, al is de 'geilheidsfactor' misschien wat minder. Kwestie van leren lopen voordat je kan rennen....

Grtn :wink:

David
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Waarom duur materiaal?

Bericht door Jim »

In hoeverre is de ongeduldige jeugd die hier komt representatief voor al die andere jeugd die ook begint met verzamelen?

En daarbij als er veel mis was met repro werd het niet verkocht. Ik zie repro hetzelfde als een DVD. Leuk voor de sier om naar te kijken of als gebruiks voorwerp (reenactment). Je kan er je neefje nog mee laten ravotten als die op bezoek is. Zolang je de illusie niet hebt dat het een zeer waardevol, geschiedkundig object is waarom niet?
Ik denk dat de irritatie ontstaat doordat verzamelaar /kopers niet allemaal de lat op dezelfde hoogte leggen. De een wil mint, gedateerd en liefst op naam. De ander is al tevreden met, ongedateerd, gebruikt, identiek als uit de oorlog.

Ik vind het er niet uitzien als een bijna komplete pop op blote voeten staat. Dan zet ik zonder mijn ogen te knipperen er na-oorlogs schoenen onder tot ik goede oorlogse vervangers vind. Hetzelfde als hij niets op zijn hoofd heeft. Mijn poppen hoeven niet de aandacht te trekken omdat er iets aan ontbreekt.

Is het niet enigzins dubbel. :
Een voertuig die geheel van verf en uitrusting is gestript en daarna van nieuw plaatmateriaal, opgespoten met allerlei toevoegingen er weer fabrieks nieuw uitziet is mooi gerestaureerd! De eigenaar krijgt een schouder klopje en constant komplimenten. Terwijl misschien nog maar 50% orgineel is.Iemand die een afgeragde orginele helm van verf voorziet en al dan niet new old stock /repro kinriempjes krijgt de wind van voren omdat hij een helm verklooid heeft! En wie weet is die in procenten orgineler.

En repro wat in mijn collectie zit en uiteindelijk er weer uitgaat levert bij mij zijn geld weer op. Maar dat is waarschijnlijk omdat ik mijn repro voor een groot deel zelf vervaardig.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Waarom duur materiaal?

Bericht door Kugelblitz »

earlymb schreef:Zeker in deze tijden is een goed uitgebalanceerde verzameling origineel materiaal een goede belegging, vrijwel ongeacht het onderwerp. Repro-spul is waardeloos vanaf het moment dat je het de winkel uitdraagt. Voor veel origineel materiaal geldt dat de waarde harder stijgt dan de rente die je krijgt op een bankrekening. In feite verlies je dan dus geen geld, maar uiteraard geldt dat lang niet voor al het materiaal en al zeker niet voor repro, al zijn ook daar uitzonderingen.

Het verzamelen van van repro is dus in feite gewoon geld weggooien, het gebruiken van repro (tijdens bijv. re-enactment) is verstandig.

Waarom veel jonge verzamelaars voor repro gaan? Omdat het zo makkelijk te vinden is, goedkoper is dan origineel spul en 'er toch hetzelfde uitziet' denk ik. Toch is meestal ook nog wel wat goedkoper origineel materiaal te vinden voor jonge verzamelaars, al is de 'geilheidsfactor' misschien wat minder. Kwestie van leren lopen voordat je kan rennen....

Grtn :wink:

David
Daar ben ik het volledig mee eens!
Daarnaast, waarom je opwinden over personen die reproductie kopen, of misschien zelfs 'verzamelen'? Weggegooid geld? Tja, met een beetje moeite krijg je je aankoopbedrag misschien nog terug, maar winst zul je inderdaad niet maken. Maar is dat niet ook zo met je mobiele telefoon, iPod, boeken etc.? Originele militaria is misschien 'verzamelwaardiger' dan reproductie, maar dat wil niet zeggen dat iemand daar niet van kan dromen of er voor kan sparen... Laat de mens zelf beslissen wat hij leuk vindt!

Ik zie zo vaak schoenen in de etalage waarvan ik me dood zou schamen ze te dragen. Toch heeft iemand dat serieus ontworpen en zijn er ook tientallen mensen die er grof geld voor over hebben... Zoveel mensen, zoveel smaken, ieder het zijne!

Ik vind dus ook dat het helemaal niet nodig is verzamelaars van repro items te bestoken met lastige vragen, om hun interesse te verantwoorden. Wil je origineel verzamelen, dan betaal je daar de prijs voor. Ben je ook tevreden met reproductie, dan moet je dat lekker doen! Scheelt je geld en je kunt het altijd nog weggooien of verkopen als je er geen interesse meer in hebt. Ik vind het verzamelen of kopen van repro dus ook geen geldverspilling of 'troep', het is gewoon maar wat je zelf leuk vindt, en waarmee je tevreden bent. Laten we dit eens vaker in gedachten houden, voordat we mensen (ver)beoordelen... :)

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Waarom duur materiaal?

Bericht door michiel01 »

Dutchordnance schreef:Ik persoonlijk vind de zoektocht/jacht naar leuke (betaalbare) items al leuker dan zo maar het duurste van het duurste meteen te kopen. Verzamelen mag jaren duren en opbouwen is juist de lol van het verzamelen.
Dit is een uitspraak waar ik voor de volle 1000% achter sta!

Ja, ik koop zo nu en dan eens iets bij een dealer maar 90% van wat ik koop, komt van rommelmarkten, internet (en dan geen marktplaats of ebay). Het afstruinen van fora en kleinere webwinkels, rommelmarkten, antiekmarkten, garageverkopen etc vind ik duizend keer leuker dan bij een dealer van de plank een helm te kopen en die op m'n pop te zetten.

Op deze manier kan ik het verzamelen ook financieel binnen de perken houden, het goed zoeken (ga eens op zoek naar online antiekwinkels, beetje onderhandelen en je kan erg leuke items kopen!) kost misschien tijd, maar dat vind ik wel het leuke van het verzamelen. Vanaf het moment dat ik begon zijn 9 van de 10 items altijd "goedkopere" items geweest en dat is iets wat ik bij de huidige generatie wat minder zie. Maar of dat een verkeerde instelling is dat betwijfel ik. Het kopen van een goed jasje of een helm heeft op de langere termijn wel zo z'n voordelen. Slechte items stijgen minder qua waarde en kunnen onder slechte omstandigheden ook verder devalueren. Goede items zijn meer waarde vast, dus mocht je het dan later ook weer verkopen, dan ben je zekerder van een goede investering.

Mijn inziens, heb je het geld om een kwalitatief goed item te kopen (even los van het feit of het duur of goedkoop is) dan moet je dat altijd doen! Koop nooit een item in mindere kwaliteit als het niet een enorm koopje is of extreem zeldzaam. Daar heb je later alleen maar profijt van, dat is veel belangrijker dan de vraag duur of goedkoop.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Waarom duur materiaal?

Bericht door coco »

Ik ben blij met alle meningen, en dat er geen slot op is gegooid door de mods haha.
Natuurlijk is het zo dat ieder zijn eigen ding heeft, de een vind Heer mooi de ander Luftwaffe, de een repro de ander origineel.
Maar ik heb het idee, dat de jeugd niet meer gemotiveerd is om geld te investeren in de collectie en daarom maar repro koopt niet inziende dat wat ze kopen eingelijk niets met de oorlog te maken heeft behalve het feit dat het lijkt op uniformen die zo gedragen zijn.
Met andere woorden, de historische waarde doet er niet toe als je maar spullen hebt omdat het stoer is een 'mof' in je kamer te hebben staan?
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Mallory
Lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 02 mei 2011, 12:03

Re: Waarom duur materiaal?

Bericht door Mallory »

coco schreef:Maar ik heb het idee, dat de jeugd niet meer gemotiveerd is om geld te investeren in de collectie en daarom maar repro koopt niet inziende dat wat ze kopen eingelijk niets met de oorlog te maken heeft behalve het feit dat het lijkt op uniformen die zo gedragen zijn.
Met andere woorden, de historische waarde doet er niet toe als je maar spullen hebt omdat het stoer is een 'mof' in je kamer te hebben staan?
Daar sluit ik me bij aan. Echter, persoonlijk heb ik veel meer met materiaal dat werkelijk gebruikt is en hier ook de sporen van draagt. Ik heb minder met materiaal dat uit een depot komt en louter in de periode van voor of tijdens de oorlog is vervaardigd, maar nooit is gebruikt. Toch zie ik veel verzamelaars gaan voor de 'mint items'. Wat ik me afvraag is wat men daar bij voelt. Ik geef toe, het is nog altijd meer waard (en dan bedoel ik niet puur financieel) dan repro, maar wat is er verder bijzonder aan?
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Waarom duur materiaal?

Bericht door coco »

Mint materiaal is mooi om te displayen omdat alles eraan 'perfect' is qua looks.
Ik ben zelf meer voor het gedragen spul inderdaad, de uitstraling daarvan is veel mooier IMO.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Waarom duur materiaal?

Bericht door sobel »

coco schreef:Ik ben blij met alle meningen, en dat er geen slot op is gegooid door de mods haha.
Natuurlijk is het zo dat ieder zijn eigen ding heeft, de een vind Heer mooi de ander Luftwaffe, de een repro de ander origineel.
Maar ik heb het idee, dat de jeugd niet meer gemotiveerd is om geld te investeren in de collectie en daarom maar repro koopt niet inziende dat wat ze kopen eingelijk niets met de oorlog te maken heeft behalve het feit dat het lijkt op uniformen die zo gedragen zijn.
Met andere woorden, de historische waarde doet er niet toe als je maar spullen hebt omdat het stoer is een 'mof' in je kamer te hebben staan?

Je valt zelf ook nog onder de noemer jeugd he ;)


Maar hierbij dan mijn bescheiden mening:

Verzamelen is een hobby die je grotendeels als individu uitoefend. Het uiteindelijke effect van verzamelen is dat je ZELF gelukkig word van hetgeen wat je doet. Doordat dit op een eigen manier word uitgeoefend, heeft iedereen er een andere kijk op. Ik VIND dat replica in een verzameling moet kunnen als een object of niet te verkrijgen/te duur is maar noodzakelijk is voor een historische display.

Verder is het altijd handig om een doel voor jezelf vast te stellen: Wat ga ik verzamelen? Wat past bij mijn te besteden bedrag? Wat is haalbaar? En niet onbelangrijk, waar haal ik voldoening uit?


Tot slot: Originele items worden verzameld, replica wordt gekocht
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Re: Waarom duur materiaal?

Bericht door rutger »

sobel schreef:
Tot slot: Originele items worden verzameld, replica wordt gekocht
Dit wordt gebracht alsof het een feit is terwijl het natuurlijk jouw eigen mening betreft.

Quote Van Dale:
ver·za·me·len -zamelde, h -zameld 1 sparen, bijeenbrengen: postzegels ~ 2 samenkomen: om tien uur ~ bij het station

Naar mijn weten kan alles verzameld/bijeengebracht worden. Als wij het specifiek hebben over het verzamelen van originele items uit de periode van de Tweede Wereldoorlog dan valt daar natuurlijk geen reproductie onder.
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Plaats reactie