[AFVClub] Sdkfz 11 + extra's

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

[AFVClub] Sdkfz 11 + extra's

Bericht door Jurrie »

Hi all,

In de zomervakantie ben ik gestart met een Sdkfz 11. Hiervoor gebruik ik:

- AFVClub Sdkfz 11
- Aber Exterior PE set
- Aber motorluiken set
- MIG resin wielen
- Boek over de Sdkfz 11 Late van Mario Eens. Is een net wat andere versie, maar delen ervan zijn wel bruikbaar. Ook ter inspiratie overigens ;).

Ben al een stukje gestart met het onderstel. De Aber PE handleiding is een soort ingewikkelde cryptologische puzzel (en moet nog aan het lastige stuk beginnen), dus dat wordt nog wat :D.

Pics
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [AFVClub] Sdkfz 11 + extra's

Bericht door Jurrie »

Voor de campagne op Kitmaker, waarvoor ik deze kit o.a. bouw, is het de bedoeling om je technieken een stapje hoger te krijgen. Ik gebruik nu voor de tweede keer friul tracks, en ik heb hiervoor een kleine step-by-step gemaakt.

Onderstaande twee foto's schetsen het eindresultaat van één track. Merk op dat de loopwielen er voor de foto er even snel op gezet zijn, dit zit nog niet vast, is daar waar nodig nog niet opgeschuurd etc. Met één track ben ik nu ongeveer 3 a 3,5 uur bezig geweest. Ik denk dat als je meer ervaring hebt dit wel iets sneller kan. Het blijft echter een redelijk monnikenwerkje, maar het geeft zeker een goed resultaat. Bij deze kit zaten standaard vinyl tracks (geen foto helaas) die niet heel overtuigend waren.

Foto eindresultaat
Afbeelding
Afbeelding

Verpakking en tools
Op de foto hieronder staat de verpakking van de Friul tracks. Voor assemblage zijn benodigd:

- De tracks
- Een pincet
- Secondelijm
- Tandenstoker of iets dergelijks om lijm voorzichtig aan te brengen (niet op de foto)
- In sommige gevallen is een boortje ook nodig. In mijn geval niet (niet op de foto)

Afbeelding

Openen verpakking
In de verpakking is te vinden:

- Track onderdeel A (het kleine stukje)
- Track onderdeel B (het grote stukje)
- Handleiding
- Draad
- Sprockets, bestaande uit twee onderdelen per sprocket (slechts 1 dus op de foto, andere zit al in elkaar)

Het is de bedoeling om de tracklinks van type B in elkaar te klikken en daartussen het draad aan te brengen. Vervolgens worden de tracklinks van type A aangebracht om de tracks sluitend te maken. In de handleiding wordt genoemd dat er 'linker' en 'rechter' tracks zijn. Normaliter is dit het geval, dit is dus een aandachtspunt. Bij deze specifieke tracks is er geen verschil tussen links en rechts (ondanks dat de handleiding dit vermeldt)

Afbeelding
Track onderdeel A
Afbeelding
Track onderdeel B en sprockets
Afbeelding

Assemblage - aanbrengen draad
Het duurde even voordat ik een handige assemblage had, maar bij nader inzien is deze wel erg logisch :). Begin met het aanbrengen van het draad in de gaten in track onderdeel B. In sommige gevallen moeten deze gaten ietwat uitgeboord worden, in mijn geval was het niet nodig. Vervolgens wordt met een cutter het draad op maat geknipt. Als laatste wordt met een tandenstoker wat secondelijm op het uiteinde aangebracht.

Na drogen kunnen de track onderdelen van type B in elkaar geklikt worden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Assemblage - track onderdeel a en afronding
Vervolgens moet track onderdeel a aangebracht worden boven de trackonderdelen B, boven het open gootje waar het draad doorheen gaat, om deze af te sluiten. Het eindresultaat is te zien in de laatste foto.
Afbeelding
Afbeelding

Aanbrengen op het model
In de handleiding staat niet het benodigde aantal tracklinks per track genoemd. Ook is het niet zo dat er precies genoeg in zit, er zitten altijd teveel tracks bij. Het is dus een beetje uitvogelen wanneer je precies goed zit.

Ik had 1 uiteinde alleen voorzien van draad en niet van track onderdeel a, zodat ik ervan verzekerd was dat ik de gehele track om de loopwielen kon klikken, waarna je daarna nog het laatste onderdeel kan aanbrengen. Deze heb ik nu nog niet vastgelijmd, omdat je doordat de tracks zo makkelijk werkbaar zijn, apart kan verven en verweren.

Hieronder nogmaals het eindresultaat.
Afbeelding
Afbeelding

Ik hoop dat bovenstaande beschrijving jullie enige inzage heeft gegeven in, in ieder geval mijn, werkwijze bij het behandelen van Friul tracks. Uiteraard ben ik benieuwd naar jullie reacties.

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Re: [AFVClub] Sdkfz 11 + extra's

Bericht door okke »

Hoeveel uur zit er in het maken van die tracks? Dat lijkt me een kostbare aangelegenheid (in uurloon).

Het resultaat is er dan ook naar.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [AFVClub] Sdkfz 11 + extra's

Bericht door Jurrie »

Hallo okke,

Thanks voor je reactie! Het kostte 3 a 3,5 uur voor de eerste track. Ik heb het nog niet veel vaker gedaan, het kan wel wat sneller. Moeilijk is het gelukkig niet, wel even wat saai werk. Kan prima tijdens TV kijken :D

Het is met name een verbetering t.o.v. de standaard rubberen tracks die erbij zitten.

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [AFVClub] Sdkfz 11 + extra's

Bericht door Jurrie »

Ben zwervend door alle handleidingen nu bij de achterbak aangekomen. Daar druk doende met PE. Het schiet al op, maar we zijn er qua bouw nog niet!!

Afbeelding
Afbeelding

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
KNIL.
Lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 feb 2010, 17:57
Locatie: Zuid holland

Re: [AFVClub] Sdkfz 11 + extra's

Bericht door KNIL. »

Toch respect voor jullie modelbouwers, was zelf enkele jaren geleden gek van modelbouw, vele pakketten op verschillende schalen gekocht, maar toch heb ik er het geduld en de vaste hand er niet voor. Die onderdelen van vooral die voertuigen zijn zo teer, en dat nauwkeurige geverf VRESELIJK!!! :(

Dat was balen hoor, toen ik een onderdeel van het chassis van een voertuig verkkeerd had vastgelijmd, en daarna per ongeluk afbrak. Pakketje van 35 euro :zapped:

Overigens niet alleen die voertuigen, die soldaatjes zijn ook zo teer. Ik denk dat tinnen soldaatjes voor mij toch wat handiger zijn :mrgreen:
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [AFVClub] Sdkfz 11 + extra's

Bericht door Jurrie »

Hi Knil,

Verdiep je ook eens in figuurschilderen, bijv 54mm of 90mm! Is een hele kunst op zich.

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [AFVClub] Sdkfz 11 + extra's

Bericht door Jurrie »

De bouw is af op 1 component na, het raam en al het PE wat erbij hoort. Pak ik in een apart trajectje even aan. Volgende stap issss......primer ?!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En ja er mist één deur. Deze komt er geopend straks in. Een detailshot van de binnenkant van de deur:
Afbeelding

Hoor graag eventuele feedback...mocht er nog wat niet goed / vergeten zijn voordat ie de primer in gaat (en nee ik vergeet niet het instrumentenpaneel af te plakken ;)).

Gr,

Jurrie
Plaats reactie