Dolken met Hakenkruisen ingenomen

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Trappmeister
Lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 07 sep 2011, 20:39

Re: Dolken met Hakenkruisen ingenomen

Bericht door Trappmeister »

Met voorhanden hebben wordt bedoelt, ze bijvoorbeeld uit je tas kunnen pakken. Het gaat hier dan alleen om gebruik op plekken waar je er andere personen of voorwerpen schade mee kan aanrichten, buitenshuis dus.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Dolken met Hakenkruisen ingenomen

Bericht door Kugelblitz »

Trappmeister schreef:Met voorhanden hebben wordt bedoelt, ze bijvoorbeeld uit je tas kunnen pakken. Het gaat hier dan alleen om gebruik op plekken waar je er andere personen of voorwerpen schade mee kan aanrichten, buitenshuis dus.
Bij blanke wapens zal dat inderdaad de betekenis zijn, maar bij vuurwapens of imitaties daarvan is het begrip nog uitgebreider. Daar betekent 'voorhanden' al dat je het binnen zoveel kilometer binnen bereik hebt. Of het nou onder 10 lagen beton zit, of begraven in de achtertuin maakt niet uit.

Vreemd dat de definities en regels vaak zo onduidelijk/verschillend zijn, waardoor tevens snel vergissingen etc. ontstaan.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Dolken met Hakenkruisen ingenomen

Bericht door earlymb »

Kugelblitz schreef:
Trappmeister schreef:
asjemenou schreef:Als ik het dus goed begrijp dan is het met de Nazi sierdolken dus net als met Hiters boek Mein Kampf. Je mag het bezitten maar niet (publiekelijk) verkopen.
Correct. Hetzelfde geldt voor bajonetten e.d. Je mag ze bezitten maar niet voorhanden hebben. Je mag dus ook bijvoorbeeld een vlag met hakenkruis bezitten maar deze niet aan je gevel hangen. (is enkele jaren geleden iemand trouwens voor opgepakt)
Is het 'voorhanden hebben' niet ook al dat je er thuis makkelijk bij kan komen? Tenminste, bij wapens of imitatiewapens heb ik dit geloof ik weleens gelezen. Dit is natuurlijk iets anders dan een bajonet, maar de term 'voorhanden hebben' werd daar ook benadrukt en ten strengste verboden.

Bij bajonetten is 'voorhanden hebben' schijnbaar iets anders, dan het in je bezit hebben? Ik kan bij wijze van spreken zo een bajonet uit de kast pakken, dus heb ik het duidelijk 'voor handen'. Toch is het bezitten van bajonetten wel gewoon legaal?

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Je moet het vooral zien in context buitenshuis. Als je een legaal te bezitten bajonet in je binnenzak of op de stoel naast je in je auto hebt liggen heb je toch wat uit te leggen. Zit diezelfde bajonet in een tasje in de (afgesloten) kofferbak, dan is er niets aan de hand.
Plaats reactie