Russisch kompas

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Russisch kompas

Bericht door michiel01 »

Is er iemand die iets kan zeggen over dit Russische, althans dat vermoed ik, kompas?

Afbeelding
Afbeelding
Tekst op de voorzijde: MOCKBA QN##NEKTPONPNbOp
achterzijde: 2 363 3-A kapgoant
diameter is ongeveer 5 cm.
(daar kunnen wat fouten in zitten bij gebrek aan het juiste tekenpakket)

tevens nog een civiele variant, mooi glad koper of brons.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Russisch kompas

Bericht door Mr_Flibble »

QN##NEKTPONPNbOp = (?izziyektropibov?) De producent, als je de correcte cyrrilische tekens kan weergeven helpt dat in het ontcijferen/vertalen.
MOCKBA = Moskou (locatie van de werkplaats/commune/fabriek)
kapgoant = Carbolite/Karboliet, Een Russische kunstof gemaakt van phenol resin (soort bakeliet?>)
In Tabulas Argenteas Refero
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Russisch kompas

Bericht door michiel01 »

Nogmaals de maker:
1e: is een hoofdletter O met een verticale streep erdoor
2e: een achterste voren N
3e en 4e: een 3
5e: een n (maar dan hoofdletter groote)
dan: E, K, T, P, O
11e: n (hoofdletter groote)
12e: achterstevoren N (spiegelbeeld is het meer, idem nr 2)
13e: een 6/b
dan: O, P
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Russisch kompas

Bericht door Mr_Flibble »

ФИЗЗПЕКТРОПИБОР = letterlijk overgezet naar FIZZPEKTROPIBOR
Feezzpyektrapibar, Ik kan er verder geen info over vinden.
Laatst gewijzigd door Mr_Flibble op 11 okt 2011, 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
In Tabulas Argenteas Refero
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Russisch kompas

Bericht door michiel01 »

http://aboutww2militaria.com/July2010/compass1.jpg

volgens Espenlaub, een pre Wo2 Russisch kompas. Alleen is mijn plaat niet in het Russisch.
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Russisch kompas

Bericht door Mr_Flibble »

Mogelijk dat die van jouw gemaakt is voor verkoop in het buitenland. Zeker na de Grote Patriotische Oorlog zie je Russische producten gemarkeerd met namen in ons Latijnse alfabet in tegenstelling tot het Cyrillische schrift.
In Tabulas Argenteas Refero
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Russisch kompas

Bericht door michiel01 »

Mr_Flibble schreef:Mogelijk dat die van jouw gemaakt is voor verkoop in het buitenland. Zeker na de Grote Patriotische Oorlog zie je Russische producten gemarkeerd met namen in ons Latijnse alfabet in tegenstelling tot het Cyrillische schrift.
Okay, interessant! Dankje, dus met zekerheid Russisch, dan weet ik een beetje in welke richting ik de andere items moet zoeken. dankjewel!
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Russisch kompas

Bericht door Mr_Flibble »

3-D Karbolit verwijst naar de district in Moskou waar de Karbolit fabriek/productie plant staat/gestaan heeft.
Het bedrijf is kennelijk nog steeds een van de hoofdproducenten van kunststof producten in Rusland.

In Feb 1942 is de fabriek verplaatst naar Kemerov (kompleet met werknemers en hun families).
Voor de oorlog produceerden ze vooral lichtschakelaars, bureaulampen en fittingen, telefoon behuizingen e.d. Na de oorlog komt er vooral auto-onderdelen bij.

Ik had net een geschiedenispagina gevonden die redelijk te lezen was met google translate, maar ben nu de URL kwijt :(
In Tabulas Argenteas Refero
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Russisch kompas

Bericht door michiel01 »

Mr_Flibble schreef:3-D Karbolit verwijst naar de district in Moskou waar de Karbolit fabriek/productie plant staat/gestaan heeft.
Het bedrijf is kennelijk nog steeds een van de hoofdproducenten van kunststof producten in Rusland.

In Feb 1942 is de fabriek verplaatst naar Kemerov (kompleet met werknemers en hun families).
Voor de oorlog produceerden ze vooral lichtschakelaars, bureaulampen en fittingen, telefoon behuizingen e.d. Na de oorlog komt er vooral auto-onderdelen bij.

Ik had net een geschiedenispagina gevonden die redelijk te lezen was met google translate, maar ben nu de URL kwijt :(
Nou dat komt overeen met info die ik uit andere bronnen heb gekregen net, top beide zijn Russische aanmaak kompassen. De kunststoffen is zelfs een militair kompas gemaakt voor 1942, wat dan verklaard wordt met het verplaatsen van de fabriek!

Thanks mate!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Russisch kompas

Bericht door asjemenou »

michiel01 schreef:
Mr_Flibble schreef:3-D Karbolit verwijst naar de district in Moskou waar de Karbolit fabriek/productie plant staat/gestaan heeft.
Het bedrijf is kennelijk nog steeds een van de hoofdproducenten van kunststof producten in Rusland.

In Feb 1942 is de fabriek verplaatst naar Kemerov (kompleet met werknemers en hun families).
Voor de oorlog produceerden ze vooral lichtschakelaars, bureaulampen en fittingen, telefoon behuizingen e.d. Na de oorlog komt er vooral auto-onderdelen bij.

Ik had net een geschiedenispagina gevonden die redelijk te lezen was met google translate, maar ben nu de URL kwijt :(
Nou dat komt overeen met info die ik uit andere bronnen heb gekregen net, top beide zijn Russische aanmaak kompassen. De kunststoffen is zelfs een militair kompas gemaakt voor 1942, wat dan verklaard wordt met het verplaatsen van de fabriek!

Thanks mate!
Leuke items. Ik ben toch wel benieuwd wat jouw bronnen zijn qua informatie omtrent deze kompassen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Russisch kompas

Bericht door michiel01 »

mijn bronnen zijn de verkopers van Espenlaub militaria en heb ze ook op WAF staan.

Maar als je andere informatie hebt dan hoor ik het graag.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Russisch kompas

Bericht door asjemenou »

Veel meer heb ik ook niet over de kompassen te vermelden. Het marskompas met de bakelieten kast en de Cyrillische windroos heb ik wel eens meer gezien. Ik kan er ook niet echt iets over vinden. Had dus gehoopt dat jij er iets meer over zou weten.
De windrichtingen op het kompas worden dus in het Cyrillisch vermeld; Север (noord), Запад (west), Восток (oost) en Юг (zuid). Met het palletje kan de kompasnaald worden vastgezet.

Het andere kompas met de koperen kast ken ik niet als dusdanig.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie