Hoe bidprenten best bewaren?

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Hoe bidprenten best bewaren?

Bericht door jurgen »

Ik hou me het laatste half jaar voornamelijk bezig met het verzamelen van bidprenten.

Nu raag ik me af hoe ik deze best kan bewaren. Voorlopig liggen ze allemaal in een blikken doos in de kast, maar ik vrees dat de inkt door al het gewicht op termijn misschien kan afgaan.

Heeft iemand 'ervaring' met papierwerk in het algemeen en bidprenten in het bijzonder?
Gebruikersavatar
mtdr
Lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:43
Locatie: Gld

Re: Hoe bidprenten best bewaren?

Bericht door mtdr »

Ik heb speciale zuurvrije mapjes/hoesjes waar ik mijn bidprenten in bewaar, een zo'n hoesje is verdeelt in 3/4 "blokken" waardoor je per hoesje 3/4 bidprenten kunt bewaren. Deze zijn vaak wel te koop bij fotospeciaalzaken.
Verzamel D-Day Soldbucher.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Hoe bidprenten best bewaren?

Bericht door jurgen »

En hoeveel prenten kunnen er in heel zo'n map?
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Hoe bidprenten best bewaren?

Bericht door Kugelblitz »

jurgen schreef:En hoeveel prenten kunnen er in heel zo'n map?
Zijn meestal gewoon losse bladen die je in een klapper kunt doen... Je kunt ze dus zo dik maken als je zelf wilt.
Je hebt ook vast wel gebonden boeken met zuurvrije mappen erin, denk dat er makkelijk 80 bidprenten in zo'n boek kunnen, als je bedenkt dat er 3 of 4 per blz. kunnen.

Groet, Kugel!
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: Hoe bidprenten best bewaren?

Bericht door davy »

Ik gebruik van die foto-driehoekjes en stevig papier.
Wat geschiedenis en een graffoto erbij en je hebt een mooi presentatieboek.
(ivm die graffoto is het voor mij wat makkkelijker, ik verzamel enkel bidprentjes van soldaten die begraven liggen in Lommel, ik zie me niet afe en toe naar Rusland rijden :) )

Groeten, Davy
Bijlagen
looo 002.JPG
lommellllll%20002.jpg
bobby
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 nov 2011, 17:06

Re: Hoe bidprenten best bewaren?

Bericht door bobby »

ziet er mooi uit davy. echt top
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Hoe bidprenten best bewaren?

Bericht door Auke »

Het ziet er wel leuk uit maar de vraag was hoe je de documenten het beste kunt bewaren met het oog op conservatie... Die normale plastic insteekhoezen zijn slecht voor papierwerk, en ook karton heeft een slechte invloed. Ik heb eens een foto gezien van een onderscheiding die jarenlang op karton was bewaard; je kon de kartonaanslag op het zilver zien zitten.

Voor de korte termijn is jouw bewaarmethode geen ramp, maar als je wilt dat je documentjes er over 50 jaar nog goed uitzien kun je beter voor iets duurdere, zuurvrije insteekhoezen kiezen.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Hoe bidprenten best bewaren?

Bericht door jurgen »

mtdr schreef:Ik heb speciale zuurvrije mapjes/hoesjes waar ik mijn bidprenten in bewaar, een zo'n hoesje is verdeelt in 3/4 "blokken" waardoor je per hoesje 3/4 bidprenten kunt bewaren. Deze zijn vaak wel te koop bij fotospeciaalzaken.
Ik was vandaag bij een fotospeciaalzaak (waar toevallig een Nederlander werkte) en die man had nog nooit van zoiets gehoord. Hij zei dat het sowieso een slecht idee is om foto's of oud papierwerk in plastic te stoppen. Hij zei wel dat er speciaal zuurvrij papier bestond maar hij dacht dat ik dan best met één of ander museum contact kon opnemen.

Dat lijkt me nu wel wat vergezocht, zuurvrij papieren albums (als je begrijpt wat ik bedoel) moeten toch ergens in een winkel te verkrijgen zijn?
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Hoe bidprenten best bewaren?

Bericht door michiel01 »

ja joh, het merk Henzo heeft bijna alleen maar zuurvrij spul in haar assortiment. Verkrijgbaar bij elke fotovakhandel. Vraag gewoon of je de omverpakking mag zien, als het zuurvrij is, zal het erop staan.

Die kun je krijgen van "gewone insteekhoezen" t/m in vakken verdeelde hoezen met zwarte/witte achtergrond.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Hoe bidprenten best bewaren?

Bericht door asjemenou »

Compliment voor de presentatie van Davy, ziet er erg mooi uit.

Het lijkt mij niet dat de drukinkt op bidprentjes van 70 jaar oud nog gaat overzetten. Er wordt in dit topic dan wel gesproken over zuurvrije mappen e.d. maar de invloed van licht kan net zo schadelijk zijn. Papier uit de WOII periode was door de tekorten vrij slecht van kwaliteit en verkleurd/vergeeld daarom snel. Dus let wel op of waar je je opbergmappen bewaart. Op zich vind ik het bewaren van bidprentjes in een doos (met deksel) daarom nog niet zo'n slecht idee. Zelf bewaar ik mijn WOII drukwerk ook in platte kartonnen dozen met een deksel. De dozen zijn groot genoeg om er een krant onopgevouwen in op te bergen. WOII drukwerk opgevouwen bewaren is daarom ook niet zo'n goed idee. Zeker niet als je het zo nu en dan eens wilt bekijken. De dozen liggen bovenop een kast zodat je niet in aanraking komen met een vochtige ondergrond. Zo'n opbergdoos bewaren op de vloer kun je dan ook beter niet doen.
Als ik een papieren object wil bekijken dan trek ik altijd katoenen handschoentjes aan. Dit lijkt wat overdreven maar het zout van je handen werkt ook in op het papier.
Het zijn wat kleine tips om je WOII drukwerk goed te bewaren. Drukwerk uit WOII is nu eenmaal delicaat.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Hoe bidprenten best bewaren?

Bericht door michiel01 »

Asjemenou, heb je de verschillende bidprentjes op elkaar liggen, of leg je er schutbladen tussen? Het nadeel van liggende gestapeld opbergen is dat je door de zwaartekracht altijd een vorm van transfer krijgt! Dus pas daar wel mee op.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Hoe bidprenten best bewaren?

Bericht door jurgen »

michiel01 schreef:Asjemenou, heb je de verschillende bidprentjes op elkaar liggen, of leg je er schutbladen tussen? Het nadeel van liggende gestapeld opbergen is dat je door de zwaartekracht altijd een vorm van transfer krijgt! Dus pas daar wel mee op.
Inderdaad, daar gaat het me om. Enkele prentjes maakt niet zo uit maar als het er tientallen of honderden zijn is dat best een heel gewicht.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Bewaren van WOII drukwerk

Bericht door asjemenou »

michiel01 schreef:Asjemenou, heb je de verschillende bidprentjes op elkaar liggen, of leg je er schutbladen tussen? Het nadeel van liggende gestapeld opbergen is dat je door de zwaartekracht altijd een vorm van transfer krijgt! Dus pas daar wel mee op.
jurgen schreef: Inderdaad, daar gaat het me om. Enkele prentjes maakt niet zo uit maar als het er tientallen of honderden zijn is dat best een heel gewicht.
De opbergdozen waarin ik mijn WOII drukwerk e.d. bewaar zijn platte dozen van zo'n 3-4 cm. hoog. Dus het onderste object in de doos heeft niet zo'n gewicht te dragen. Ik bekijk het drukwerk regelmatig en zie geen overzetting of wat dan ook. De dozen zijn bedoelt voor het opbergen van grafische film. Aan de binnenkant zijn de dozen ook nog eens voorzien van een zwarte papierlaag (geeft niet af) dus de dozen zijn ook nog redelijk lichtdicht. In het huidige digitale tijdperk zijn deze dozen (en grafische film) een rariteit geworden maar ik weet dat ze destijds ook razend populair waren onder kunstenaars. Door het formaat zijn ze ideaal om grote foto's, tekeningen, posters e.d. in op te bergen.

Tot slot nog een tip. Controleer je WOII drukwerk ook regelmatig op de aanwezigheid van papiervisjes; http://www.milieucentraal.nl/themas/ong ... piervisjes .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: Hoe bidprenten best bewaren?

Bericht door davy »

Hier mijn nieuwe methode om bidprenten te verzamelen en toch niet al te duur (5 euro per kaft en 0,30 euro per hoesje)
Zuurvrije hoesjes, deze zijn nu verdeeld in 4 vakken (2 groot en 2 klein), maar je hebt ze in allerlei uitvoeringen, 1, 2, 4 of 6 vakken.
Staat mooi in de bijhorende kaften, denk dat er ongeveer 40 hoesjes in een kaft gaan (moet voor 1940 en 1944 al bijna een tweede kaft nemen :) )
Ik steek 1 bidprentje of foto per hoesje + wat extra info.

Groeten, Davy
Bijlagen
kaft 006.JPG
kaft 007.JPG
kaft 008.JPG
A. de Koster
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 18 nov 2011, 04:18
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Hoe bidprenten best bewaren?

Bericht door A. de Koster »

Ik bewaar ze gewoon in zuurvrij doorzichtige hoezen met vakjes. Ik heb nu zo'n 160 bidprentjes van RIR 16 (WO 1) maar dat gaat prima. Er is trouwens ook een site die ze verkoopt. Maar bij de betere boekspeciaalzaak hebben ze vaak ook deze hoezen.
De site http://www.deverzamelmap.nl/index.php?i ... =9&lang=NL
http://www.zeeland1914-1918.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie