Duits vliegtuig

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Interessant Paul, ik wist niet precies wat Kampfgruppe 200 was, alleen dat ze geheime missies deden. Dit is wel een machtig interessant stukje.
Ik ga eens kijken of ik daar meer over kan vinden. Weer wat geleerd vandaag. En dat terwijl het al zo goed als vakantie is! :wink:
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Paul Siemons schreef:Hallo,

Kampfgeschwader 200 nooit gevlogen? En dit dan;

http://www.warbirdsresourcegroup.org/LR ... tress.html


Mvg,

Paul
Zoals ik al zei, nooit officieel gevlogen. Het was niet voor niets een geheime eenheid..
Gebruikersavatar
barry
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 apr 2004, 19:45
Contacteer:

Bericht door barry »

Kijk voor een goed en Nederlandstalig stuk over Kampfgeschwader 200 ook eens hier:

http://www.go2war2.nl/artikel/218
-F.U.B.A.R-
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Hier nog zo'n vliegtuig uit het fotoalbum:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Ju52 lijkt mij.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

antwerpx schreef:Ju52 lijkt mij.
een junker had 2 propellors op de de vleugels (1 aan de linker, 1 aan de rechter) en 1 op de neus. En de Junker was iets rechthoekiger. Hier heb je een smalle achterkant toelopend naar een brede voorkant. Ik denk niet dat het een junker is, ik dacht er eerst ook aan...
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Even terug naar de foto van die twee vliegtuigen van Tim.
Volgens mij staan daar twee Belgische vliegtuigen die door de Duitsers worden ontmanteld na de stirjd.
De voorste lijkt een Fairey tweedekker jager o.i.d. de achterste is een vroeg type Hawker Hurricane. Deze waren beide aan het Belgische leger geleverd.

De andere foto is in mijn ogen inderdaad een Ju 52. Deze had overigens maar 1 motor voor zover ik weet. De vleugelsopbouw is typisch Junkers. De versie die bekend is geworden van de Ju 52 is de Junkers Ju 52/3m. Dat was de driemotorige versie van de Ju 52 die we allemaal zo goed kennen van de Duitse luchtlandingstroepen en de luchtbevoorradingen van o.a. Staningrad.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Ik ben er niet helemaal zeker van, maar ik denk dat het vliegtuig op de foto van Tim een Junkers Ju 52/1m is. Op een site vond ik deze foto van dit type en die is bijna identiek:

Afbeelding

Zoals je ziet is de hele staartpartij identiek: zowel het richtingsroer als de hoogteroeren van de vliegtuigen op beide foto's zijn exact hetzelfde.

Het enige waardoor ik toch nog twijfel is de neuspartij die er net duidelijk opstaat. Ook is het jammer dat op de foto die ik heb gevonden de rolroeren niet volledig op de foto staan.
Op de foto door Tim gepost staat deze wel volledig en zoals Sneevliet al zei is die typisch Junkers te noemen.
Op een schaal van 0 - 100% ben ik er 90% zeker van dat dit een Junker 52/1m is.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

ik heb het idee dat de neus te breed is (op de foto van tim). Maar misschien is het optisch bedrog...
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Dat heb ik dus ook Dodo! :)
Het is jammer dat er geen persoon naast het vliegtuig op de foto staat om de verhoudingen goed weer te geven. Je krijgt op deze foto niet echt duidelijk een indruk van de grootte van het vliegtuig.
Op de foto van Tim lijkt het eigenlijk meer op een lesvliegtuig met een brede canopy van een cockpit waar twee mensen naast elkaar zitten (denk aan de A6 Intruder uit Vietnam waar piloot en navigator/bommenrichter naast elkaar zaten), en die zijwaarts geopend kunnen worden.
Daarom zei ik dat vanwege de neuspartij van het toestel ik niet helemaal zeker ben.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Interessante discussie, jammer dat ik niet veel kan inbrengen.
Ieder zo zijn specialiteiten he :)

Hier is nog een foto van dat vliegtuig, helaas had de Luftwaffeman meer oog voor dat brandend gebouw (zelfde als op de vorige foto), dan voor zijn vliegtuigen. Het vliegtuig van de eerste foto staat in een rij van minstens drie, maar veel meer kan deze 2de foto niet geven van informatie. (De vliegtuigen staan links in de verte)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Echt duidelijk staan de vliegtuigen er niet op, maar deze geeft wel een kleine indicatie van de grootte van die dingen. Op de foto staat links van het brandende gebouw een man. Ik heb hem omcirkeld:

Afbeelding

Die vliegtuigen zijn zo te zien wel redelijk ver van die man verwijderd dus ik denk dat ze qua groote best voor Junkers vrachtvliegtuigen zouden kunnen doorgaan.
Iemand anders hier ideeën over?
helaas had de Luftwaffeman meer oog voor dat brandend gebouw

Misschien werkte hij daar of was zijn slaapkamer er gevestigd?
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Als er bomen langs de vliegtuigen stonden, dan had ik je wellicht gelijk gegeven. Maar je kan niet zien hoever de vliegtuigen van de man afstonden. En of de man er wel geheel opstaat. Misschien stond hij in 1 van de omliggende greppels..

de diepte kan je niet goed zien vanaf de man, omdat het 1 groot open veld is. Het blijft dus gissen...
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Sjoerd schreef:Misschien werkte hij daar of was zijn slaapkamer er gevestigd?
Dat zou natuurlijk goed kunnen.

De man naast de barak staat trouwens gewoon naast de weg, en na hem maakt de weg toch nog een aantal bochten naar het vliegveld hoor, ze staan er wel een eindje van.
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Het blijft gissen tot je een andere er op lijknde hebt gevonden.
Voorlopig hou ik het op een Ju 52, vergelijk:
http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Bil ... 2%20ba.jpg
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Plaats reactie