Vraag m.b.t. Dienstauszeichnung der Wehrmacht

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Vraag m.b.t. Dienstauszeichnung der Wehrmacht

Bericht door D_Dutch »

Hallo allemaal,

Sinds een tijdje ben ik in het bezit van een grote set documenten, oorkondes en foto's met betrekking tot een soldaat welke tijdens de Eerste Wereldoorlog bij de Beierse Chevauxlegers diende als Unteroffizier en tijdens de Tweede Wereldoorlog Hauptmann in een Panzerjäger-Abteilung was en de invasie van Polen, Frankrijk en de Sovjet-Unië meemaakte. Ook diende hij tijdens de annexatie van het Sudetenland en Oostenrijk. Hij was in het bezit van maar liefs veertien onderscheidingen uit beide Wereldoorlogen.

Ik zit alleen een beetje in de knoop met zijn diensttijd tijdens de Tweede Wereldoorlog. Na de Eerste Wereldoorlog werd hij hoofdleraar van een school maar zat in 1936 alweer in het leger. Tussen dat jaar en de invasie van de Sovjet-Unië waaraan hij deelnam zit vijf jaar, maar toch draagt hij op foto's uit zelfs 1942 géén baton voor de Dienstauszeichnung der Wehrmacht IV. Klasse, maar wel de Silberne Treudienst-Ehrenzeichen (uitgereikt in 1941) voor zijn 25 jarige dienst als hoofdleraar. Vreemd, want tussen het einde van de Eerste Wereldoorlog en 1936 zit geen 25 jaar.

Ik dacht dat het probleem met de Dienstauszeichnung der Wehrmacht IV. Klasse misschien te maken zou hebben met zijn rang. De ene keer word deze aangeduid als onder meer "Oberleutnant", maar ook als "Oberleutnant der Reserve". Door het feit dat hij ook tijdens de Eerste Wereldoorlog diende en aangezien die dienstjaren ook bij de onderscheidingen werden meegeteld zou ik toch wel denken dat hij in ieder geval een Dienstauszeichnung der Wehrmacht IV. Klasse zou hebben ontvangen. Heeft iemand enig idee waar het aan kan liggen en hoe het kan dat hij, terwijl hij geen 25 jaar hoofdleraar was, toch onderscheiden is met de Silberne Treudienst-Ehrenzeichen?

Met vriendelijke groet,

Koen. :)
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Vraag m.b.t. Dienstauszeichnung der Wehrmacht

Bericht door michiel01 »

Hallo Koen,
Mijn inschatting is dat hij de 25 jaar gekregen heeft voor zijn werk voor de overheid. Als leraar ben je immers ook ambtenaar. Nu weet ik uit m'n hoofd niet alle gradaties welke onderscheidingen toebedeelt kregen maar een 25 jaar trouwe dienst zal "belangrijker" geweest zijn dan de WH trouwe dienst medaille. Gezien de hoeveelheid onderscheidingen denk ik dat hij een keuze heeft gemaakt voor de treue dienst Ehrenzeichen, vermoedelijk geheel binnen de regelementen.
Maar kunnen we ook een foto te zien krijgen?

vwb reserve officieren, in 1936 is hij opgekomen als reserve officier, zijn eerste functie heeft hij als zodanig gedraaid. Daarna werd hij gewoon weer officier. Echter zie je vaker dat hier rommelig mee om werd gegaan.
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Vraag m.b.t. Dienstauszeichnung der Wehrmacht

Bericht door D_Dutch »

michiel01 schreef:Hallo Koen,
Mijn inschatting is dat hij de 25 jaar gekregen heeft voor zijn werk voor de overheid. Als leraar ben je immers ook ambtenaar. Nu weet ik uit m'n hoofd niet alle gradaties welke onderscheidingen toebedeelt kregen maar een 25 jaar trouwe dienst zal "belangrijker" geweest zijn dan de WH trouwe dienst medaille. Gezien de hoeveelheid onderscheidingen denk ik dat hij een keuze heeft gemaakt voor de treue dienst Ehrenzeichen, vermoedelijk geheel binnen de regelementen.
Maar kunnen we ook een foto te zien krijgen?

vwb reserve officieren, in 1936 is hij opgekomen als reserve officier, zijn eerste functie heeft hij als zodanig gedraaid. Daarna werd hij gewoon weer officier. Echter zie je vaker dat hier rommelig mee om werd gegaan.
Beste Michiel,

Bedankt voor je reactie. Ik snapte dat hij zijn Silberne Treudienst-Ehrenzeichen gekregen heeft voor zijn dienst als leraar, maar hetgene wat ik niet snap is dat hij maximaal 20 jaar leraar was en toch deze onderscheiding heeft gekregen, plus dat hij hem uitgereikt heeft gekregen terwijl hij al 3 jaar in actieve dienst zat. Daarnaast was het toegestaan de Dienstauszeichnung der Wehrmacht te dragen naast één andere "lange dienst medaille", dus het had wel mogelijk geweest dat hij ze naast elkaar zou dragen. Je schreef dat hij er mogelijk voor gekozen heeft de Dienstauszeichnung der Wehrmacht niet te dragen i.v.m. het hoge aantal andere onderscheidingen dat hij al had. Ging hij dan niet tegen de regelementen in?

Ik zal zometeen foto's enz. plaatsen. :)
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Vraag m.b.t. Dienstauszeichnung der Wehrmacht

Bericht door D_Dutch »

Oorkondes

Medaille zur Erinnerung an den 1. Oktober 1938. Ondertekend door Kommandeur Oberstleutnant Schmid.

Afbeelding

Spange zum Eisernen Kreuz 2. Klasse. Ondertekend door Generalleutnant Von Cockenhausen.

Afbeelding

Eiserne Kreuz 1. Klasse. Ondertekend door Generalleutnant Von Loeper.

Afbeelding
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Vraag m.b.t. Dienstauszeichnung der Wehrmacht

Bericht door D_Dutch »

Foto's

Als Leutnant.

Afbeelding

Na de veldtocht tegen Frankrijk genomen.

Afbeelding

Als Oberleutnant.

Afbeelding

Als Leutnant.

Afbeelding

Meer foto's volgen nog! Er zijn ongeveer 90 foto's bij die tijdens de invasie van Polen, Frankrijk en Rusland gemaakt zijn maar ik ben nog bezig met het vertalen van wat er op de achterzijde van de foto's is geschreven.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Vraag m.b.t. Dienstauszeichnung der Wehrmacht

Bericht door michiel01 »

Nee ik denk niet dat hij tegen de regelmenten inging door te kiezen voor de trouwe dienst. (ik ben hard op zoek een documentje waar de duitse regelgeving instaat, maar in de troep( lees overvolle harde schijf) kan ik hem niet vinden). Volgens mij mocht er bij het verkrijgen van een hogere dienstaustzeichen deze geragen worden bij of in plaats van de "mindere". Op spanges zie je ook regelmatig een langere uitvoering en dan wordt de lagere niet gedragen.

Bekend setje, je hebt het pas net of niet? (ik heb geen idee waar ik het heb gezien overigens). Mooie set!
martinus
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 06 mar 2009, 17:48
Ontvangen: 9 keer

Re: Vraag m.b.t. Dienstauszeichnung der Wehrmacht

Bericht door martinus »

Inderdaad een leuke bekende set. Denk dat ik deze op het WAF heb gezien is het niet?
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Vraag m.b.t. Dienstauszeichnung der Wehrmacht

Bericht door D_Dutch »

michiel01 schreef:Nee ik denk niet dat hij tegen de regelmenten inging door te kiezen voor de trouwe dienst. (ik ben hard op zoek een documentje waar de duitse regelgeving instaat, maar in de troep( lees overvolle harde schijf) kan ik hem niet vinden). Volgens mij mocht er bij het verkrijgen van een hogere dienstaustzeichen deze geragen worden bij of in plaats van de "mindere". Op spanges zie je ook regelmatig een langere uitvoering en dan wordt de lagere niet gedragen.

Bekend setje, je hebt het pas net of niet? (ik heb geen idee waar ik het heb gezien overigens). Mooie set!
Bedankt voor de uitleg. Ik heb het setje ongeveer een maand in mijn bezit. Ik heb hier al eerder een paar foto's gepost en op het Wehrmacht Awards Forum heb ik het setje ook al eens getoond, alleen door een of ander raar persoon die mijn items telkens op zijn blog post verwijder ik daar de foto's al snel weer. Er zaten ook twee mooie gegraveerde asbakken bij maar omdat mijn fototoestel kapot is kan ik daarvan helaas geen foto's maken.

Ik heb tevens al wat onderzoek proberen te doen naar deze man maar het zit helaas tegen. Het stadsarchief zegt dat in verband met lange wachttijden ik maar zelf naar het archief moest komen, ongeveer 700 kilometer verderop. Mocht ik dat niet kunnen kon ik een "vrijwilliger" inhuren van €45,- per uur. Bij het Beierse militaire archief konden ze me ook niet helpen want ik moest de informatie maar opzoeken op Ancestry.de waar ze gedeeltes van het archief op geplaatst hadden. Mijn enige verdere aanknopingspunt is Tilburg waar zijn dochter woont, maar die heeft helaas geen brief terug gestuurd. :/ Vreemd genoeg is hij trouwens na zijn overlijden in een plaatsje in Oostenrijk begraven. Zijn vader was mogelijk Oostenrijks dus mischien dat daar een familiegraf was.

Hierbij een opsomming van al zijn onderscheidingen

- Bayerische Militärverdienstkreuz III. Klasse mit der Krone und Schwertern
- Verwundetenabzeichen in Schwarz
- Eiserne Kreuz II. Klasse
- Ehrenkreuz für Frontkämpfer
- Medaille zur Erinnerung an den 13. März 1938
- Medaille zur Erinnerung an den 1. Oktober 1938
- Spange zum Eisernen Kreuz II. Klasse
- Eiserne Kreuz I. Klasse
- Silberne Treudienst-Ehrenzeichen
- DRL-Sportabzeichen
- SA-Sportabzeichen
- Ungarische Kriegserinnerungsmedaille mit Schwertern und Helm
- Bulgarische Kriegserinnerungsmedaille mit Schwertern
- Medaille Winterschlacht im Osten 1941/42

(Wat ik hier niet aan snap is waarom hij bij de Bulgaarse en Hongaarse medailles de zwaarden niet op zijn baton draagt.)
Plaats reactie