veldtelefoon vragen

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
paultjewo2
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 nov 2011, 14:06

veldtelefoon vragen

Bericht door paultjewo2 »

Hallo, ik ben Paul en ik heb een vraag: Ik heb gisteren een veldtelefoon gekocht (ik heb hem getest met 2-polige telefoondraad en ze werken dus) en ik weet niet hoe je hem het beste goed kunt schoonmaken.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: veldtelefoon vragen

Bericht door Nico Roelofs »

Wellicht handig om een foto te plaatsen. Dan is ook te zien van welke materialen de telefoon is en hoe dit het beste behandeld kan worden.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Veldtelefoon schoonmaken

Bericht door asjemenou »

Eén foto zegt inderdaad meer dan duizend woorden.

Wanneer veldtelefoons op een normale manier zijn gebruikt werken ze over het algemeen ook wel. Omdat ze in een stevige behuizing zijn geplaatst kunnen ze daarom wel tegen een stootje.
Als je de veldtelefoons gaat schoonmaken, demonteer deze dan niet onnodig. Als je toch moet gaan demonteren gebruik dan goed gereedschap.
Te kleine of te grote schroevendraaiers beschadigen schroefkoppen onnodig. Ik heb al heel wat veldtelefoons (lees militaria) gezien waarbij de schroefkoppen op deze manier waren beschadigd.
De houten/metalen behuizing kun je het beste schoonmaken met een vochtige doek. Gebruik hiervoor lauw of warm water maar geen vluchtige of oliehoudende schoonmaakmiddelen zoals wasbenzine, verfverdunner, aceton o.i.d. Deze schoonmaakmiddelen kunnen de verflaag of de isolatie van de bedrading aantasten. Gebruik ook geen schuurmiddelen zoals staalwol, schuurpapier, koperpoets e.d. Krassen maak je nu eenmaal niet zo snel meer ongedaan.
Voor het verwijderen van vuil kan je ook een tandenborstel, pijpenrager of een wattenstokje gebruiken.
Bakelieten onderdelen zoals de telefoonhoorn kun je ook het beste schoonmaken met een vochtige doek. Pas hierbij wel op dat de microfoontjes niet nat worden. Deze kun je dan ook het beste vooraf uit de hoorn verwijderen als dat mogelijk is.
Dof geworden bakeliet kun je oppoetsen met zwarte schoensmeer. Sommigen gebruiken hiervoor ook wel cockpitspray. Het veiligste lijkt mij wel wanneer je dit dan aanbrengt met een doek. Ik heb namelijk geen idee wat voor effect dit middel heeft op de isolatie van de bedrading of op de overige onderdelen van de telefoon. Succes.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie