Duits mes

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Re: Duits mes

Bericht door viny »

snafu schreef:Inderdaad maar als je wil dat het een echte combat loopgravendolk is dat nog nergens beschreven staat en zeer zeldzaam is dan is dat het toch gewoon.

edit: kijk eens op de knop van "het vechtmes" van haplo.Dan zie je juist nog de omrandingen van de pal die er uit komt.En hij trouwens herblauwd.
Snafu, als ik iets zeldzaam wil koop ik het wel, het is mij gewoon over duidelijk dat dit mes anders is dan de gemiddelde K98 bajonetten. Niet dan?

Je bent een goeie, hele goeie smid als jij dit op kan vullen, en ongezien kan opvijlen oid. Lijkt mij apegeil. Het lijkt mij dat dit mes, op het lemmet na, niet bewerkt is. Kijk maar naar de onderkant, dit is fabrieksaf gemaakt.
coco schreef:+1 en +1 voor de reacties hierboven.
Ik heb zelf ook een bewerkte 1939 carl eickhorn gehad waarbij de knop was vol gegoten en heel netjes afgewerkt, de sleuf zat er nog wel in, maar hadden ze net zo goed ook kunnen vullen en kunnen herblauwen.
Nou coco, ik zou zeggen plaats eens een foto want dat heb ik nog nooit gezien. Een bajonet als broodmes, of slecht mes heb ik geregeld gezien. Inderdaad met een bewerkt, verkort lemmet.

@ Erik S; De makerscode is 9964. Op WAF heb ik hem al geplaatst, echter geen reacties.
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Duits mes

Bericht door michiel01 »

ondertussen zijn ze er wel over uit hoor.
Shortened and reworked german k98 bayonet. Could have been used as "trench knife" or used post war for other purposes.
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Duits mes

Bericht door Schijnwerper »

Dus toch wat ik al dacht, een voormalig K98 Bajonet model die profesioneel onder handen is genomen.
Toch geen gewoon verslepen aangepast model die je vaker tegen komt.
Wil niet pochen, maar werk zelf in de metaal, en zou ze zo ook heel mooi kunnen aanpassen naar wens.
Toch is dit een heel mooi stukje vakwerk :)
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Kees smulders
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 sep 2015, 21:01

Re: Duits mes

Bericht door Kees smulders »

Haplo schreef:Ik heb dit wel eens eerder gezien en heb voor zover ik weet ook ergens documentatie op schijf.
Uitsparing voor de loop mist, de sleuf om hem op het wapen te plaatsen mist, en de knop mist.
Om anders te zeggen, het heeft er nooit op gezeten.
Te veel werk om een bajonet op deze manier te vermaken en ook nog eens zo te doen zonder dat je slijpsporen ziet.
Verslepen bajo... nee zeker niet.
Dit is echt zo gemaakt als een puur vecht mes.
Dit is zeer vroeg en zal denk ik eerder bij wo1 in de buurt komen als wo2.

Een verslepen k98 bajonet is toch even anders.
Vertrek eerste lichtingen naar Nederlands Indië.

Door de mannen die naar Nederlands Indië vertrokken werden veel van deze Duitse bajonetten verbouwd tot vechtmessen. Van deze bajonetten waren er tenslotte meer dan genoeg. Er was een groot gebrek aan vechtmessen en dergelijke voor de mannen die vertrokken. Later in 1947 is er veel materiaal aangeschaft voor 0,10 cent per kilo van het US leger waaronder ook diverse modellen messen en dolken. In de 41 jaar dat ik verzamel heb ik al veel van dit soort verbouwde bajonetten van Indië veteranen voorbij zien komen. Ook heb ik in het depot van Museum Bronbeek waar ik veel uitzoekwerk heb gedaan en materiaal genummerd heb, van deze verbouwde Duitse bajonetten voorbij zien komen. Ik heb in al die jaren nog geen één de zelfde verbouwde Duitse bajonet gezien.

Groetjes,
Kees Smulders.
Plaats reactie