Wapens verzamelen (k98, luger's e.d.)

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
wo2-freak
Lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 feb 2008, 21:37

Wapens verzamelen (k98, luger's e.d.)

Bericht door wo2-freak »

Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje lid van dit forum, alleen ben ik de laatste tijd niet zo actief geweest. Lees nog wel vaak mee.
Reden hiervoor is dat ik de wat drukkere forums (Engelstalige) WW2 forums heb opgezocht, omdat er daar mensen vanuit verschillende landen bijelkaar komen en de discussies iets interessanter worden. Verder is er natuurlijk niets mis met dit forum, want ik maak er al jaren met plezier gebruik van :).

Nu wil ik graag beginnen met het verzamelen van vuurwapens van tijdens de Tweede Wereldoorlog. Een topic openen op een Engelstalig forum zal weinig zin hebben, want het gaat daar om mensen met verschillende nationaliteiten en dus verschillende wetten. Ook wil ik niet al te moeilijk gaan doen door ver de grens over te gaan om een verzamelitem op te halen.

Ik weet dat je een vergunning nodig hebt om wapens te verzamelen, maar is dit ook het geval als het gaat om wapens die al onklaar gemaakt zijn? Want daar heb ik namelijk interesse in. Je hebt in Nederland toch niets aan een wapen die te gebruiken is en met een onklaar gemaakt wapen loop je sowieso minder risico op beschadigingen e.d. (denk ik dan... het spijt me als ik fout zit :P).

Nu wil ik gewoon 'klein' beginnen en niet meteen machine geweren in huis halen (of een flak88, ik herinner me dat iemand op dit forum een flak88 in zijn tuin had geplaatst? :P).

Ik heb interesse in een k98 geweer en een luger.
Ik heb weinig verstand van wapens, maar ik wil wel authentieke geweren en geen namaak o.i.d.
Is een prijs van 800 euro per geweer en 800 euro per luger realistisch? En waar kan ik het beste zoeken/welke mensen/websites zijn te vertrouwen?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Wapens verzamelen (k98, luger's e.d.)

Bericht door Mr Mojo Risin »

Voor onklare wapens heb je in Nederland ook een vergunning nodig. Een K98 zal je wel voor minder dan 800 euro vinden denk ik.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Dutchordnance
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 aug 2011, 18:51

Re: Wapens verzamelen (k98, luger's e.d.)

Bericht door Dutchordnance »

Voor onklaar gemaakte wapens heb je geen vergunning nodig. Je kunt deze met certificaat kopen bij bijv Hes van Zweeden. Let wel, ze moeten volgens de NLwet onklaar gemaakt zijn, niet volgens de Duitse of Belgische.

Bijv: http://www.hesvanzweeden.nl/contents/nl/d35_01.html


Pistolen zul je weinig vinden die onklaar zijn daar deze volledig door de midden gezaagd moeten worden en op een plank gemonteerd worden.
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Wapens verzamelen (k98, luger's e.d.)

Bericht door earlymb »

Mits je tenminste 18 jaar oud bent mag je alle grendelgeweren zonder vergunning hebben indien ze volgens de Nederlandse wet gedeactiveerd zijn. Belgisch of Duits onklaar is dus gewoon verboden. Handvuurwapens inderdaad alleen als ze in de lengte zijn doorgezaagd en op een wandplank zijn gemonteerd. (Semi-)automatische wapens zijn altijd verboden zonder vergunning.
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Wapens verzamelen (k98, luger's e.d.)

Bericht door Mr Mojo Risin »

Dutchordnance schreef:Voor onklaar gemaakte wapens heb je geen vergunning nodig. Je kunt deze met certificaat kopen bij bijv Hes van Zweeden. Let wel, ze moeten volgens de NLwet onklaar gemaakt zijn, niet volgens de Duitse of Belgische.

Bijv: http://www.hesvanzweeden.nl/contents/nl/d35_01.html


Pistolen zul je weinig vinden die onklaar zijn daar deze volledig door de midden gezaagd moeten worden en op een plank gemonteerd worden.
Sorry, ben maar een domme Belg. :P Dacht dat je wel een vergunning nodig had, behalve voor de doormiddengezaagde wapens.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Plaats reactie