Verzameling Militaria

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Memory »

Hallo Gaston,

ik vind dit erg interessante plaquettes, heb ze nog niet eerder gezien!
enig idee waar zo'n funfkampf nou uit bestond, qua opdrachten?

Alex
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
kokstok
Lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 02 feb 2004, 20:00
Locatie: Amstelveen

Re: Verzameling Militaria

Bericht door kokstok »

Jabnus schreef:Hierbij enkele items uit mijn bescheiden collectie. Als onderscheidingenverzamelaar ben ik altijd op zoek naar aparte varianten en zodoende verzamel ik onder andere ook houten schilden en grafornamenten in de vorm hiervan. Soms duurt het jaren voor er weer iets nieuws opduikt, maar deze voorwerpen zijn bijna altijd interessante items, die het vooral als displaymateriaal in een vitrine of diorama goed doen.

mvg,
Gaston

Hallo Gaston, als dit een bescheiden collectie is....... :shock:

Groet René
COUNT YOUR BLESSINGS.
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Jabnus »

@Alex: Dit kon van alles zijn. Bijvoorbeeld hardlopen (verschillende afstanden), hoogspringen, verspringen, zwemmen...etc Als ik me niet vergis werden dit soort sporten in de loop der tijd uitgebreid tot de zogenaamde "weersporten", en kwamen er toen zaken bij als Handgranaatgooien (zie ik ze in Londen van de zomer nog niet doen :lol: ).

@ René: Wist niet dat je hier ook lid bent, leuk. Ik ben bang dat ik eigenlijk pas net ben begonnen met posten :oops: Vandaag was de beurs in Huizen, ben nog niet zo lang terug en redelijk brak van de slaap, maar geloof dat jij een dubbelganger hebt, want dacht eerst dat ik je voorbij zag lopen?

In ieder geval, voor vandaag niks moeilijks met fotos. Hier zijn een paar plaatjes die ik een tijdje terug nam van een Funker Artillerie embleem met bijbehorende (in het veld gemaakte) oorkonde. De stempel en handtekening op de oorkonde zijn bijna onleesbaar geworden, maar in werkelijkheid nog te ontcijferen. Gezien de rode kleur heb ik maar een artillerie plakette ernaast gelegd voor de foto:
Feldartillerie3.jpg
Feldartillerie1.jpg
Gebruikersavatar
kokstok
Lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 02 feb 2004, 20:00
Locatie: Amstelveen

Re: Verzameling Militaria

Bericht door kokstok »

Ik was er inderdaad, samen met mijn twee jongens. Moest even een ongemarkeerde DRL abzeichen vinden om een set compleet te maken.
P1120679.JPG
COUNT YOUR BLESSINGS.
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Jabnus »

@René: dan was jij het dus toch. Mooi Steinhauer & Lück zakje. Nooit bij stilgestaan dat die DRL spelden daarin zijn uitgegeven.

Nog even verder met het Funkerthema, hier is een SS funker armembleem en een Waffen-SS Wehrpasje van een SS Nachrichten abteilung.
Waffen-ss-1.jpg
Waffen-ss-2.jpg
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Jabnus »

Het SS arm embleem is een rzm-machinaal gestikte uitvoering, het is in ongedragen staat:
Ss-Funker1.jpg
SS-funker2.jpg
Gebruikersavatar
opheusden1944
Lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 aug 2011, 15:11
Locatie: Opheusden
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 1 keer
Contacteer:

Re: Verzameling Militaria

Bericht door opheusden1944 »

Prachtig!!!
Nog nooit eigenlijk gezien.Kom je deze nog veel tegen?
Kijk ook eens op: http://www.opheusden1944.nl
Gebruikersavatar
Kurt Meyer
Lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:51

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Kurt Meyer »

Mooi Gaston!! Show meer van die SS emblemen :)
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Jabnus »

@Opheusden1944: Niet veel, maar ze zijn nog te vinden, Weitze heeft er bijvoorbeeld momenteel eentje te koop.

@Michael: ik verzamel niet speciaal stofwerk, maar heb nog wel wat SS dingetjes liggen. Wilde eigenlijk nog wat Oostenrijkse medailles posten, maar zal de komende dagen eens kijken of ik nog wat SS op foto kan zetten.

Voor vandaag blijven we nog even bij de Funker. Hier zijn enkele verschillende uitvoeringen, zo af en toe komt er weer eentje aanwaaien, ooit, als ik een heeeele lange grijze baard heb zal dit hopelijk compleet zijn :bonk:
Funkerrrrrrrrrrr.jpg
Met de klok mee zijn dit:

-1 Artillerie
-2 Transporttruppe
-3 Nachrichtentruppe
-4 Pioniere
-5 Jäger
-6 SS
-7 Panzer
De grote in het midden is van de kriegsmarine.

mvg,
Gaston
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Memory »

Mooie stukken Gaston, en je weet hé, mannen met een lange grijze baard zijn niet alleen wijs, maar ook ontzettend mannelijk!
Maar ik hoor Oostenrijk en medaille? dat klinkt als dat ik deze pagina elk uur ga verversen :D

Alex
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Jabnus »

@Alex: lange baard: Check! Mannelijkheid: Check! :lol: Mbt medailles, eerst nog even wat andere dingen posten, dan weer terug naar de medailles!

@Michael: hier is er eentje die je niet zo vaak ziet, een Deens SS (Schalburg) Pet embleem (foto is niet denderend, het weer werkt niet mee vandaag).

Eerst een plaatje van internet om te illustreren waar het om gaat:
Denemarken.jpg
Vervolgens:
Deense-SS.jpg
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Jabnus »

We gaan nog even door met de penningen/plakettes, hier is een van mijn favorieten:
WachtamRhein1.jpg
Wachtamrhein2.jpg
Deze plakette is ontworpen door een van mijn favoriete medailleurs, namelijk: Karl Goetz. Deze maakte satirische ontwerpen van in zijn tijd actuele gebeurtenissen.

De "Die Wacht Am Rhein/Schwarze Schande" medaille is misschien wel een van de grofste Duitse medailles ooit die je kunt vinden. De symboliek erachter is als volgt: na het verdrag van Versailles na WOI legerden de Fransen met opzet hun (zwarte) koloniale troepen in Duitsland. De meeste Duitsers hadden in die tijd nog geen donkere mensen gezien en het was dan ook een openlijke provocatie juist die troepen in Duitsland te legeren. Veel Duitse vrouwtjes waren echter wel gecharmeerd van deze mannen en een krap jaar later werden er ineens een heleboel halfbloed kindjes geboren. Voor veel Duitsers was dit een verschrikkelijke schande en vernedering, vandaar dat men sprak van de zwarte schande!

Deze penningen zijn origineel zo goed als onmogelijk om nog in originele staat te vinden, 99,99% van alle exemplaren in omloop zijn afgietsels in inferieure kwaliteit. De bovenstaande is origineel en een van mn zeldzaamste items (en tevens een van de favoriete!) . Er bestaan ook nog twee varianten op, die werden gemaakt omdat het fallussymbool op deze te grof werd gevonden.

mvg,
Gaston
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Memory »

Dit is inderdaad heel apart, om het zo maar te zeggen...
Ik heb hem nog nooit eerder gezien, maar vind het inderdaad een bijzonder ontwerp!
Dank voor de uitleg Gaston!

Alex
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Verzameling Militaria

Bericht door michiel01 »

om de een of andere reden mis ik altijd het in historisch perspectief kunnen plaatsen van een onderscheiding zodra ik deze (of een aanverwante hiervan) zie. Ik moet er toch altijd weer een beetje om lachen. Zijn er werkelijk veel van deze penningen uitgegeven?
Gebruikersavatar
Kurt Meyer
Lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 25 nov 2009, 15:51

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Kurt Meyer »

Super!! Ja sorry je had verteld dat je niet zo van de stoffen emblemen was dat was ik even vergeten haha.

Dit embleem heb ik eerder gezien de collectors guild had er 1 zon 3 jaar? geleden te koop! Super item!

Mvg Michael
Plaats reactie