Verzameling Militaria

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Kugelblitz »

Die Nederlandse Waffen-SS schildjes zijn wel erg mooi Gaston. Had ook ooit de ambitie me daarop te richten, maar vond het toch wat te prijzig... Heb je ook de mouwanden? :wink:

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Jabnus »

Kugel, dank je, mouwbanden zijn vooralsnog niet mijn ding.

Na het opzoeken van de SS emblemen vond ik van de week nog een ander favoriet embleem (en broche): Vrouwelijke Noorse Arbeidsdienst

(AT = Arbeids Tjenesten = Arbeitdsdienst)
Norske-1.jpg
Norske2.jpg
Norske-3.jpg
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Jabnus »

The Deutschland Spende Für Säuglings und Kleinkinderschutz

Poster, kaart, speldje...
DeutschlandsSpende.jpg
Gebruikersavatar
veritas
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:18
Locatie: Zuid-Holland

Re: Verzameling Militaria

Bericht door veritas »

Jabnus schreef:Wim, schitterende exemplaren _/-\o_ De mijne heeft ook eenzelfde dekseltje dat aan de binnenkant open kan om de oorkonde in te leggen. De zilveren exemplaren zijn voor deelnemers geweest, de bronzen waren denk ik herdenkingsplakettes. Vraag me alleen af of er ook een gouden exemplaar bestaat...
Ha Gaston,

Bovenstaande schreef je over de NSFK Plakette Deutschlandflug 1938.
Volgens deze site bestaan er ook gouden (als ik het goed interpreteer, m'n engels is niet zo best) :lol:
"The NSFK Deutschlandflug was an annual national competition that was established in 1933 and awards were issued in gold, silver and bronze for 1ST, 2ND and 3RD place respectively."
http://www.germanmilitaria.com/Politica ... 36459.html

Groet,
Veritas

P.s.: Ik geniet elke keer weer van de objecten die ik zie in je collectie. Echt prachtig!
"This is the year! it's up to us to let 'em have it!" Winston Churchill
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Jabnus »

Hoi,

Ja maar dat is precies hetzelfde als we hier ook denken, ervan uitgaan dat er gouden zouden bestaan voor een 1e plek. Collectorsguild zit er helaas wel eens goed naast met hun items, ze hebben daar vergeleken met veel andere sites wel goed spul op die site, maar soms weten ze niet wat ze hebben of verkopen en schrijven dan maar wat, of plakken er maar (meestal) een veel te dure prijs op of (soms) een veel te goedkope! Hier in de omschrijving idem dito:
...and awards were issued in gold, silver and bronze for 1ST, 2ND and 3RD place respectively
Dit is pertinent fout, de zilveren van mij is uitgegeven aan leden van het achtste beste team, dus zeker geen tweede plek. Daarom denk ik dat de gouden waren voor de winnaars, zilver voor leden van deelnemende teams en dat de versie in brons veel meer een herinneringsplakette was of een geschenk voor mensen die speciale daden hadden verricht om de betreffende NSFK vluchten mogelijk te maken (dit konden bijvoorbeeld hoge legerpiefen zijn, of ambtenaren die zaken regelden, of etc). Met bronzen plaketten die aan de achterzijde genummerd zijn met nummers die tot over de 6000 gaan, lijkt een derde plaats me sowieso niet mogelijk? Die op Collectorsguild heeft nummer 4860, lijkt me wat vreemd voor een derde plek? ;-)

Overigens zie ik net via google dat de zilveren exemplaren al gefaked worden, erg erg jammer.
Gebruikersavatar
veritas
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 jan 2012, 17:18
Locatie: Zuid-Holland

Re: Verzameling Militaria

Bericht door veritas »

Oké, weer wat geleerd.
"This is the year! it's up to us to let 'em have it!" Winston Churchill
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Jabnus »

Voor vandaag even wat makkelijks op de foto gezet:

Seefahrt is Not:
Seefahrt-1.jpg
Seefahrt2.jpg
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Memory »

Hoi Gaston,

Misschien is het makkelijk op de foto te zetten, maar dit zijn hele leuke stukken :)

Alex
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Jabnus »

Hahaha, ja dat zeker, het is allemaal leuk. Meestal probeer ik echter om wat meer werk van een foto te maken en een soort setje samen te stellen met wat dingetjes die samen op een foto kunnen. :) Ben echter de laatste tijd wat moe en lui aan het worden :P

Hier is nog een foto zonder al te veel werk, maar wel met een favoriete speld erop:

Treuewerk der Betriebsgemeinschaften der Luftfahrt Treuwerkabzeichen in silber:
Treuewerk1.jpg
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Haplo »

Hoewel het absoluut niet mijn ding is om dit soort items te verzamelen moet ik wel zeggen dat het een zeer goede collectie is.
Ik zie echt heel veel voorbij komen waar ik absoluut het bestaan niet van af wist.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Comrade »

Hele mooie speldjes, hoor.

Als ik het mag vragen, hoelang spaar je al?

MvG,
Comrade
''Drann, drauf, drüber!''
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Jabnus »

@Haplo: ieder zijn ding. We zitten beide in een iets ander hoekje, als ik naar jouw collectietopic kijk denk ik hetzelfde mbt die complete poppen en hoofddeksels, maar zie daar toch vooral ook heel veel moois voorbij komen. Je hoeft niet hetzelfde als iemand anders te verzamelen om toch te kunnen genieten van andermans foto's. Daarom is posten en delen op fora ook zo leuk.

@Comrade: dat hangt ervan af hoe je verzamelen omschrijft? Vaak zeggen mensen op hun 15e dat ze al hun hele leven verzamelen. Dat is voor mij niet anders. Van zeer jongs af aan verzamel ik bijvoorbeeld al WO2 boeken. Het begon ooit met een pasje van opa, een hulsje en een muntje dat in de tuin werd gevonden, een paar postzegels...je kent het wel. In mn studietijd kwamen daar Duitse speldjes bij en later toen ik een baan kreeg kwamen er soms wat grotere dingetjes. De laatste tien jaar heb ik me meer toegelegd op NSB, Nederlandse collaboratie, (internationale) Moederonderscheidingen, Stahlhelmbund en Duitse politieke onderscheidingen. Alle spulletjes van toen ik jonger was heb ik echter ook nog steeds, vandaar dat het soms alle kanten uit lijkt te gaan :bonk:

Hier is weer wat anders: Sudeten Deutsche Partei

Ledenspeld, vrouwenledenspeld in brochevorm en een dagspeldje:
SDP-1.jpg
SDP-2.jpg
SDP-3.jpg
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Memory »

Hallo Gaston,

Even een vraagje: hoe zit dat met de SDP, zijn zij gerelateerd aan de VDA? of staan ze er gewoon los van?

Groeten,

Alex
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Jabnus »

@Alex: De VDA is een meer algemene (cultuur)vereniging geweest voor Duitsers overal in het buitenland. Deze bestond ook al lang voor WOII en zelfs nu nog in het heden. Deze stond los van de SDP. De Sudeten Deutsche Partei was een politieke partij gemodeleerd naar de NSDAP, maar dan speciaal in Tsjechië, die op enig moment zelfs opging in de NSDAP. Er zullen best mensen geweest zijn die een lidmaatschap van beide hadden, maar naar mijn bescheiden mening waren het twee totaal verschillende organisaties.

-------

Hieronder iets heel anders: een zangbundel, ledenkaart en ledenspeld van de Königing Luise Bund, de vrouwelijke tak van de Stahlhembund.
(Meer info is HIER te vinden).

De twee foto's hieronder ter illustratie komen van google:

Afbeelding
Afbeelding
Luise-1.jpg
Luise-2.jpg
Luise-3.jpg
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Memory »

Bedankt voor je antwoord Gaston, ik vroeg het inderdaad omdat ik wel eens documenten heb gezien van personen die van beide lid waren.

Leuk die luise Bund, zijn toch stukken die je niet vaak ziet en toch zeker zo interessant!

Alex
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Plaats reactie