Verzameling Militaria

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: Verzameling Militaria

Bericht door rammsander »

*) Gaston, wat een collectie! Ik heb het al eens eerder aangegeven! Maar echt een zeer nette schilden! Je Nederlandsche Uni schild is echt prachtig!

Ga zo door met tonen, haha!

Sander
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Jabnus »

Hoi Sander,

Dank je, zal nog wel wat dingetjes posten de komende tijd.

Vandaag helaas geen tijd gehad om foto's te maken en dit weekend is helemaal volgepland, zal proberen het na het weekend goed te maken. :P

groeten,
Gaston
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: Verzameling Militaria

Bericht door koe op zolder »

@ Jabnus, sorry voor de late reactie, ik had het helemaal niet meer gezien. Op lowlands denk ik bij de collaboratieforums. Weet je ook waarom je Nederlandse Unie leeuw geen zwaard heeft? Is dat vroeg ofzo?
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Jabnus »

@Koe, ik moet je helaas een antwoord schuldig blijven. Heb er wel vermoeden over maar nog niet diep genoeg ingedoken en onderzoek naar gedaan. (Puur speculatief en uit mn hoofd: de leeuw is een generaliteitsleeuw, zwaard en kroon symbolisch voor souvereiniteit en koning, en beide zijn verdwenen na 1940?). Ooit wil ik nog iets doen met de Unie, maar dat gaat nog enkele jaren duren wegens andere pojecten.

Hier is intussen een tweede display met Frauenschaft dingetjes:
N.S.Frauenschaft1.jpg
Ander type houten schild (erg schaars!), zie de speldjes ernaast voor de afmeting:
N.S.Frauenschaft2.jpg
En nog een oude foto met de twee schilden samen naast een National Sozialistische Frauenschaft vlag (de vlag is precies even groot als een normale deur).
N.S.Frauenschaft3.jpg
groeten,
Gaston
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Jabnus »

Kwam nog een oud foto-tje tegen mbt hetzelfde thema: Frauenschaft (boeken: 1936, 1939, 1940, 1941).
N.S.Ftrauenschaft4.jpg
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Jabnus »

@Koe: Kon het niet nalaten mn Unie verzameling door te gaan spitten en heb nog iets gevonden!

Kijk deze leeuwtjes eens :yes:

groeten,
Gaston


unie3.jpg
Unie4.jpg
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: Verzameling Militaria

Bericht door rammsander »

Mooi, Mooi! Het blijft maar komen je Nederlandsche uni verzameling!

Sander
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: Verzameling Militaria

Bericht door koe op zolder »

Ahaa, dan zal onze moedige leeuw inderdaad ontwapend zijn door "den Duitscher". :mrgreen: Zijn er ook speldjes bekend zonder zwaard en pijlen?
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Jabnus »

@Koe: Er zijn een aantal verschillende Unie speldjes gemaakt, de bekendste uiteraard het "standaard" blauwe schildje met gouden rand en daarop de leeuw met zwaard en kroon. Een versie zonder zwaardje ben ik me (uit mn hoofd) niet van bewust. Tot op heden is er nog geen goed onderzoek naar Unie items gedaan, er zijn in het korte bestaan van de Unie in ieder geval heel wat meer items (soms zelfs in diverse variaties!) geproduceerd dan de meeste mensen denken. Ook van het "standaard" Unie ledenspeldje zijn er bij mijn weten minstens twee producties geweest (gemaakt door Koninklijke Begeer te Voorschoten), je kunt dit oa zien door twee speldjes naast elkaar te leggen en dan de tong van de leeuwtjes te vergelijken. Bij een type lijkt het erop alsof de leeuw een kauwgumbel blaast :P Ik kan helaas even geen foto's van mn eigen verzameling maken.

In de tussentijd als zoethoudertje even wat oude foto-tjes van wat kleine muk dan maar.

mvg,
Gaston


Diverse muk setjes:

- Innern Mission setje-> De speldjes vindej in elke speldjesbak wel voor rondd e 2 euro per stuk, dit document is tot op heden het enige dat ik ooit heb gevonden:
Innern.jpg

- Hanseatenkreuz Bremen met kaart. Het kruis is een zeer schaarse massieve zilveren variant, de kaart zie ej tegenwoordig ook niet zoveel meer:
bremen1.jpg
- Italiaans/Duitse Afrika medaille met een postkaart van de Arco dei Dileni die ook op de medaille staat en in het echt de grensmarkering aangaf tussen Tripolitania and Cyrenaica:
Afrika2.jpg
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Jabnus »

Wurtemberg setje, alles van een persoon:
Wurttemberg1.jpg
Wurttemberg6.jpg
Wurttemberg8.jpg
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Jabnus »

RAD mannelijke miniatuurtjes (lintje van de bronzen is niet al te denderend):
RAD1.jpg
RAD2.jpg
RAD3.jpg
Gebruikersavatar
battleww2
Lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 dec 2011, 12:42

Re: Verzameling Militaria

Bericht door battleww2 »

Zo jij hebt mooi spul zeg :wink:
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Grafzerk

Bericht door asjemenou »

Jabnus schreef:We gaan verder:

Afbeelding

De steen is iets hoger dan een meter en iets breder dan een halve meter. Gewicht: ruim 60 kilo!

Ernaast staat een Stahlhelmbunduniform uit de jaren 20. Wegens ruimtegebrek kan ik het niet neerzetten zoals ik zou willen. De bedoeling is dit in de toekomst als diorama wat ruimer te tonen, met een zak potgrond als graf voor de steen en dan het uniform op een pop ernaast, voorstellende een veteraan die in de jaren 20 bij het graf van een kameraad staat te treuren. Eerst echter ruimte zien te vinden.....!


groeten,
Gaston
Je verzameling is interessant dat zeker alleen heb ik wat moeite met zo'n grafzerk. Als eventuele familie van deze gesneuvelde zou ik het geen plezierige gedachte vinden dat de grafzerk van één van mijn overleden familieleden in het bezit van een vreemde zou zijn.

Misschien ten overvloede maar hoe het bijvoorbeeld in Duitsland wettelijk geregeld is m.b.t. tot het ruimen van particuliere graven weet ik niet precies maar het lijkt mij dat men toch min of meer dezelfde richtlijnen hanteert als in Nederland. Wanneer in Nederland het grafrecht van een graf vervalt omdat de grafrust termijn is verstreken en er geen rechthebbenden meer zijn die het graf willen behouden dan krijgt de plaatselijke gemeente automatisch de bevoegdheid over zo'n graf. De gemeente zal dan meestal overgaan tot ruiming van het graf.Tenzij het graf wordt aangemerkt als rijksmonument. De beenderen uit het te ruimen graf herbegraaft men dan meestal in een knekelput op de begraafplaats. Het grafmonument/zerk wordt vernietigd.
Oorlogsgraven worden onderhouden door de oorlogsgraven stichting en worden niet geruimd omdat ze een rijksmonument zijn. Ook wanneer het een enkel oorlogsgraf betreft op een algemene begraafplaats.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Verzameling Militaria

Bericht door Jabnus »

Beste Asjemenou,

Op de vorige pagina had ik al kort beschreven hoe het zat met de grafsteen. Hij komt via een Duits museum waar hij niet in de collectie pastte, mijn bedoeling is dat de steen ook in de toekomst in een museum terecht komt. Het ontwerp en de geschiedenis erachter zijn te interessant om er niets mee te doen. Langzaam ben ik aan het plannen iets op te richten om in de toekomst mn verzameling in onder te brengen en voor publiek te tonen. De voorwerpen die we in ons bezit hebben moeten we naar mijn bescheiden mening voor de toekomst bewaren en vooral ook als studiemateriaal blijven gebruiken. Hetzij in publicaties, hetzij in musea. Als ik verder zo eerlijk mag zijn: waar mensen eventueel moeite mee hebben is niet zo belangrijk, iedereen moet dat voor zichzelf beslissen en uitmaken. Vind je het niet leuk, dan ga je maar punnikken of zo? Er zijn zat idioten die liever een stuk geschiedenis kapot maken, in plaats van het te preserveren en te gebruiken als educatief materiaal. Veel te vaak heb ik dit al meegemaakt. Mensen met een superieure moraal vind je overal, maar vaak weet men niet waar het over gaat en maakt men liever weer een stuk geschiedenis of cultuur kapot. Het gaat hier ook niet om "rijksmonumenten" of andere dure termen die gelijk weer erbij worden gehaald. Dit was een particulier graf. Deze jongen heeft het geluk gehad om nog "thuis" begraven te kunnen worden en niet ergens op een of ander algemeen Heldenfriedhof. Zijn ouders en andere nabestaanden hebben jaren gerouwd bij deze steen. Het was een tastbare troost. Deze steen is echter juist geruimd omdat er na zoveel jaren geen nabestaanden meer waren, zelf had hij geen kinderen of nakomelingen meer. Ik heb hem ook eerlijk verkregen en de zaak is daarmee af. Op deze manier kan ook in de toekomst er nog iets mee gedaan worden. Overigens, heel iets anders, je haalt het voorbeeld aan van graven ruimen. Toevallig zijn we thuis bezig met het redden (tegengaan van verzakking) van het graf van een oudoom. Wist je dat grafdelvers bij het tegengaan van het verzakken van oude graven, juist grafplaten van geruimde graven gebruiken om verdere verzakking tegen te gaan? Die worden er dan gewoon onder geschoven. Op het kerkhof van mijn geboortedorp staat er een enorme stapel geruimde (blanke) marmeren grafplaten die als restauratiemateriaal bewaard worden. Een ander punt om wellicht eens over na te denken: waar denk je dat alle geruimte botten en materiaal terecht komt? Het is een illusie te denken dat alles voor eeuwig goed bewaard is met een fijne begrafenis op heilige grond. Mischein kom je als katholiek wel terecht op protestante grond, of worden je vermalen overblijfselen in een algemeen knekelgraf gegooid met ongelovigen! Een graf is slechts tijdelijk. De hele poespas eromheen is voor velen redelijk onbekend. Ik proef met je reply toch weer een beetje opportunisme of idealisme. Als er familieleden moeite mee hadden was dit graf nooit geruimd. Juist omdat er niemand was om ervoor te zorgen is het opgeruimd en bijna vernietigd. Voor wat het verder waard is: ik ben zelf historicus, onderzoeker en docent. In alle bescheidenheid meen ik goed om te gaan met de spulletjes die ik in de loop der tijd op de kop heb getikt. Wat anderen daarvan vinden? Ach, iedereen moet dat voor zichzelf maar uitmaken?

Om niet te ver af te dwalen, hier is weer wat anders om het topic gaande te houden:
bigdogs2.jpg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Oorlogsgraven

Bericht door asjemenou »

Begraven worden en zijn is big business dat is algemeen bekend. Dit geldt niet alleen voor jouw geboortedorp. Is de grafrust periode van een graf verlopen en wordt deze niet verlengd dan word het graf zonder pardon geruimd door de gemeente. Op dezelfde plek kan tenslotte weer een ander graf worden geplaatst waarvoor dan weer zal moeten worden betaald. Zoals je zelf ook al zegt verdwijnen de beenderen in een knekelput. In mijn vorige reactie noemde ik dat herbegraven maar dat is slechts netjes uitgedrukt. Wat je schrijft over het "hergebruik" van grafzerken van geruimde graven, dit gebeurt in mijn woonplaats (en waarschijnlijk overal in Nederland) ook. De voorbeelden ken ik daar ook van dus zo onbekend is mij dit alles niet.
Het verhaal van de WOI gesneuvelde ken ik uiteraard niet. Zijn ouders hebben waarschijnlijk destijds zelf beslist om hun gesneuvelde zoon dicht bij huis te laten begraven en niet op een militaire begraafplaats ver van huis. Dit is inderdaad een keuze die de familie van de gesneuvelde vaak heeft/had. Toch krijgt zo'n graf van een gesneuvelde militair op een algemene begraafplaats wel de status van een oorlogsgraf. Het begraven gebeurt zelfs op kosten van de staat. Het graf word ook onderhouden door de oorlogsgraven stichting. Dit onderhoud is "voor altijd" ook al zijn er geen directe nabestaanden meer van de gesneuvelde. Zo'n geval is mij bekend van iemand uit mijn kennissenkring. Het lijkt mij dat de Duitse oorlogsgraven stichting op een zelfde wijze zal werken.

Net als jij ben ik ook met historie bezig en hou ik er ook een militaria collectie op na. Mijn doel hiervan is ook om de geschiedenis enigszins te bewaren (veilig te stellen) en door te geven aan de generaties na ons. Het punt waarop wij dan blijkbaar van mening verschillen is tot hoe ver je hier in moet gaan. Als ik er een andere mening op na houd dan wil dit niet zeggen dat ik een idioot ben die (liever) een stuk geschiedenis kapot maakt. Ik ben van mening dat van het behouden van een oorlogsgraf of van een militaire begraafplaats op zich al een historische en educatieve functie voor het nageslacht uitgaat.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie