Nederlandse M39/42 Helm Roemeens gebruikt

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Nederlandse M39/42 Helm Roemeens gebruikt

Bericht door Edgar »

Goedeavond,
Ik vroeg me af of iemand toevallig het Nederlandse model helm, met Duits binnenwerk, tezamen ook wel model 39/42 genoemd (zie tevens boek K. de Joode), in zijn collectie?
Ik heb na lang zoeken er eindelijk één gevonden in de originele kleur en niet het ''communisten'' groen zoals je ze wel eens ziet, als je ze uberhaupt al vindt.

MVG Edgar
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse M39/42 Helm Roemeens gebruikt

Bericht door Edgar »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mooi met de spinnenwebben en troep tussen het binnenwerk, just the way I like these helmets.

Verkoper had geen idee wat ie op ebay verkocht :mrgreen:
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4839
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: Nederlandse M39/42 Helm Roemeens gebruikt

Bericht door patrickh »

Wederom weer goed gescoord, Edgar!
Gebruikersavatar
Lau
Lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 10 apr 2010, 09:13
Ontvangen: 2 keer

Re: Nederlandse M39/42 Helm Roemeens gebruikt

Bericht door Lau »

Leuk ding, heb 'm nog zien staan op Ebay. :)
Gebruikersavatar
magicdutchmen
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 aug 2007, 19:09
Contacteer:

Re: Nederlandse M39/42 Helm Roemeens gebruikt

Bericht door magicdutchmen »

Leuk ding. Ging toch nog wel net iets onder de marktprijs weg.
Btw. heb jij een voorbeeld van eenzelfde exemplaar die Communistisch groen is overgeschilderd. Want ik heb eigenlijk altijd alleen maar Roemeense M.27 en m.34/m.39 exemplaren kunnen ontdekken met een nieuwe laklaag.
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: Nederlandse M39/42 Helm Roemeens gebruikt

Bericht door dutchhelmets »

Hallo Edgar,

Erg leuke helm, maar absoluut geen Roemeense.
Dit is een zogenaamde Schuma helm. Deze helmen werden gebruikt door Duitse vrijwilligers eenheden aan het oost front. Met name Letse en Ukrainse Schuma eenheden gebruikten deze type helm. Zelf heb ik een m34 omgebouwd naar Schuma model.

De Roemeense helmen hebben NOOIT een stalen binnenring gehad! Bij Roemeense helmen is de m31 binnenwerk achterstevoren geplaatst op een lederen binnenring zoals dit ook bij de Nederlandse modellen gebeurde. Ook hebben de Roemenen geen grijze helmen gehad maar altijd groen. Het is dus niet zo dat de Roemeense helmen na de oorlog groen werden gespoten. Roemeense wo2 helmen zijn altijd groen al kunnen de tinten wel verschillen. De m39 en m39/42 helmen hebben fabrieks af hetzelfde kleur als de Nederlandse m34 zoals deze vanaf 1938 werden geleverd. Vanaf 1967 werd de Nederlandse model helm weer ingevoerd ter vervanging van de Russische model Ssh 40 totdat de eigen Roemeense helm model m73 werd ingevoerd.

Ik weet dat deze helm als zijnde Roemeens staat vermeld in het boek van dhr. de Joode, echter dit klopt niet. Het is echt een Schuma helm en geen Roemeense!
Wat dat betreft heb je echt een hele zeldzame helm!

Reinout,
Jou Roemeense helm (op je site) is een Nederlandse helm wat eind jaren '60 weer in gebruik is genomen tot invoering van de m73. Jou helm is typisch een doorgebruikte m39. Dit is te zien aan de afwijkende groene kleur en klinknagels. Heb er zelf ook enkele van.

groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse M39/42 Helm Roemeens gebruikt

Bericht door Edgar »

Van een marktprijs is voor een dergelijke helm denk ik niet van toepassing, het is wat de gek ervoor geeft in verband met de uniekheid van dergelijke helmen.

Bedankt voor je informatie en expertise Iano! Wat zijn hiervan zo je bronnen, even nieuwsgierig? Ook enig idee hoeveel er van gemaakt zijn? Ben er in elk geval ook erg content mee, de exemplaren die ik met originele verf op internet heb kunnen vinden na behoorlijk lang zoeken zijn op één hand te tellen (om precies te zijn 2 op het WAF die in goede conditie zijn en met dezelfde originele verf zoals op deze helm, en die ik heb dan). :)
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
magicdutchmen
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 aug 2007, 19:09
Contacteer:

Re: Nederlandse M39/42 Helm Roemeens gebruikt

Bericht door magicdutchmen »

Nuja ik heb ze weleens vaker rond deze prijs te koop zien staan Edgar.
En uiteindelijk is het met alles in deze hobby wat de gek er voor wil geven, kwestie van vraag en aanbod etc.
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
Plaats reactie