gevechten Oost-Limburg 11/44

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

gevechten Oost-Limburg 11/44

Bericht door jurgen »

Waar werd er midden november 1944 in Limburg nog strijd geleverd? Hadden geallieerde troepen op dat moment de Duitse grens bereikt of nog niet?

Het gaat ongeveer om het gebied zoals op onderstaand kaartje afgebeeld, maar dan niet in het voorjaar van 1945.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Richard1976
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 14 apr 2005, 18:40
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: gevechten Oost-Limburg 11/44

Bericht door Richard1976 »

In November 1944 was alleen in Zuid Limburg de Duitse grens bereikt en inmiddels overgestoken (Westwall gevechten rondom Aken, Geilenkirchen). Verder was wel ongeveer overal de Maas (op kleine bruggenhoofden na bv Blerick) bereikt. Het deel van Limburg gelegen oostelijk van de Maas en boven de lijn Maaseik-Susteren en onder Mook werd pas in de periode januari t/m maart 1945 bevrijd (door Operation Blackcock, Operation Veritable en Operation Grenade).
Geplaatst kaartje is de situatie van begin januari 1945 voor Operation Blackcock. De plaatsen ten zuiden van de Roer, Sint Odilienberg, Monfort, Linne e.d. werden in januari door de gelijknamige operatie bevrijd. Plaatsen boven de Roer zoals Melick, Herkenbosch en Roermond pas op 1 maart 1945 door Operation Grenade.
jurgen schreef:Waar werd er midden november 1944 in Limburg nog strijd geleverd? Hadden geallieerde troepen op dat moment de Duitse grens bereikt of nog niet?

Het gaat ongeveer om het gebied zoals op onderstaand kaartje afgebeeld, maar dan niet in het voorjaar van 1945.

Afbeelding
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: gevechten Oost-Limburg 11/44

Bericht door jurgen »

Erg bedankt! Het gaat me namelijk om het volgende..

Ik kocht onlangs een bidprent van een Duitse soldaat die op 15 november 1944 'im Westen' sneuvelde.
Op de Volksbund staat er geen plaats van sneuvelen vermeld, maar er staat wel dat hij in Waldfeucht begraven zou zijn.

Nu werd daar, zoals ik al vermoedde, in november nog helemaal geen slag geleverd. Bovendien valt op dat dit dorpje nét, amper 500-1000 meter achter de grens ligt.
Zou het kunnen dat de man bij gevechten aan de Maas o.i.d. (westelijker alleszins) sneuvelde en dan in Duitsland werd begraven?

Ik begrijp niet wat hij daar anders zou doen. Het ligt 5 à 10 km van het toenmalige front verwijderd en er liggen zo'n drie dorpen tussen waar een Verbandplatz o.i.d. opgesteld kon zijn.
vati
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mei 2010, 11:59

Re: gevechten Oost-Limburg 11/44

Bericht door vati »

Wat is daar vreemd aan?

Spähtrupps (verkenners) drongen diep achter de geallieerde lijnen door.

De Geallieerde linies waren zo poreus voor kleine Duitse verkenningsgroepen dat deze met regelmaat krijgsgevangene kampen bezochten.....
Plaats reactie