broche bestaande uit 3 munten, verzet?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

broche bestaande uit 3 munten, verzet?

Bericht door Comrade »

Hallo,

Is deze broche, die ik heb gekocht op de rommelmarkt, nou een schoolvoorbeeld voor passief verzet :wink: ?
Wat zou de waarde hiervan zijn? :evil:
Het zijn 3 muntjes van 25 cent uit 1941

Afbeelding
Afbeelding

MvG,
Comrade
''Drann, drauf, drüber!''
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: broche bestaande uit 3 munten, verzet?

Bericht door patrickh »

Idd een kleine vorm van verzet. Zie deze site (helaas niet van mij) http://www.hinkepink.nl/ en dan Oranje Boven kiezen, zie je nog enkele voorbeelden!
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: broche bestaande uit 3 munten, verzet?

Bericht door Comrade »

Bedankt voor je reactie, ze zijn dus veel voorkomend.
Op de rommelmarkt lag ook nog een ketting met een gulden uit 1928, deze vrouw vroeg helaas 25 euro, terwijl ik de broche voor maar 2 euries kon meenemen(wel bij een andere verkoper).

MvG,
Comrade
''Drann, drauf, drüber!''
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Zilveren muntgeld

Bericht door asjemenou »

Comrade schreef:Hallo,

Is deze broche, die ik heb gekocht op de rommelmarkt, nou een schoolvoorbeeld voor passief verzet :wink: ?
Wat zou de waarde hiervan zijn? :evil:
Het zijn 3 muntjes van 25 cent uit 1941

MvG,
Comrade
Leuke broche maar dit behoeft geen typisch geval van passief (WOII) verzet te zijn. Na de oorlog werd dit muntgeld ongeldig. Omdat het muntgeld (vanaf 10 ct.) van zilver was lieten veel mensen er armbanden, broches e.d. van maken. Nog jarenlang hebben juweliers zilveren broches/hangers op maat verkocht waarin dit zilveren Wilhelmina kleingeld kon worden geplaatst. Hetzelfde geld overigens voor het gouden Wilhelmina 10 Gulden muntstuk. Veel oudere mensen hebben nog van dit zilveren/gouden muntgeld wat vermaakt is tot een sieraad.

Afbeelding

Er zijn miljoenen van deze kwartjes geslagen. En het meeste is nooit ingeleverd. Op zich zijn ze dan ook nog steeds makkelijk te vinden. De kwartjes uit 1941 zijn het meest voorkomend. Op de foto kan ik niet goed zien wat voor muntmeesterteken er op staat. Deze staat links onder het jaartal vermeld (bij de rode pijl). Het lijkt mij een druiventrosje? En wat voor tekentje staat er rechts onder het jaartal?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: broche bestaande uit 3 munten, verzet?

Bericht door Comrade »

Wat een leuke extra info, extra hobby :wink: ?


Op alle drie de muntjes staat aan de linker, zowel aan de rechterzijde druifjes :mrgreen:
Is daar nog iets speciaals mee aan de hand?

MvG,
Comrade
''Drann, drauf, drüber!''
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Zilveren kwartjes

Bericht door asjemenou »

Comrade schreef:Wat een leuke extra info, extra hobby :wink: ?
Ik heb een korte tijd munten/bankbiljetten gespaard maar dit is jaren geleden. Het militaria verzamelen heeft het uiteindelijk toch gewonnen.
Comrade schreef:Op alle drie de muntjes staat aan de linker, zowel aan de rechterzijde druifjes :mrgreen:
Is daar nog iets speciaals mee aan de hand?

MvG,
Comrade
Deze tekentjes staan op alle munten die door de Munt in Utrecht zijn geslagen. Dit is het enige munthuis in Nederland waar de Nederlandse Euromunten mogen worden geslagen. Vroeger werden hier ook de centen en guldens geslagen.
Het rechter tekentje op de 1941 kwartjes is geen druiventros maar een mercuriusstaf. Dit is het muntteken van de Munt in Utrecht en staat zelfs op de Nederlandse Euromunten. Het linker tekentje, de druiventros, is het persoonlijke muntteken van de muntmeester Dr. W.J. van Heteren. Deze was muntmeester in de perode van 1933-1943. Iedere muntmeester gebruikt z'n eigen muntteken, zie; http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... stertekens .
Hoewel Nederland al vanaf mei 1940 bezet was door de Duitsers werd tot 1942 toe het Wilhelmina kwartje aangemunt. In 1941 zijn er maar liefst 40 miljoen Wilhelmina kwartjes geslagen. Als ik het goed heb is een deel hiervan nooit in omloop geweest. Op last van de Duitsers werd het zilveren kwartje in januari 1942 vervangen door een zinken variant.
Omdat er nog steeds zoveel 1941 kwartjes zijn heeft deze ook niet zoveel waarde. Zelfs een Fleur de coin (munt welke als nieuw is en nooit in omloop is geweest) van dit kwartje is makkelijk te vinden. Jouw kwartjes zijn vermaakt tot een broche. Ze zijn aan elkaar gesoldeerd en aan de achterkant voorzien van een draagspeld. Dit betekent dat de kwartjes geen waarde meer hebben voor muntverzamelaars. De waarde van de broche zal dan ook niet veel hoger liggen dan de koersprijs van zilver.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie