Duitse veteranen

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
davidvandam
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 apr 2012, 08:40

Duitse veteranen

Bericht door davidvandam »

Goedemorgen,

Voor een portrettenserie over veteranen uit de tweede wereldoorlog ben ik al een tijdje op zoek naar Duitse veteranen. Ik heb hiervoor contact op genomen met verschillende Duitse (veteranen) organisaties het NIOD en nog wat andere partijen. Niemand kan mij vertellen of er een contactgroep is, of er een veteranendag is etc. Heeft hier iemand tips wie ik kan benaderen? Komende 9 mei ben ik in Rusland veteranen fotograferen, mocht er interesse zijn dan kan ik deze serie linken.

met vriendelijke groet,

David van Dam
http://www.davidvandam.nl
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Duitse veteranen

Bericht door Jan Klaassen »

Nu weet ik niet van de veteranendag etc, maar de serie van de 9e mei lijkt me mooi om te zien! Ziet er naar uit dat het kwalitatief zeer goede foto's zijn namelijk, dat belooft wat!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Duitse veteranen

Bericht door panzer lehr »

Ik heb hier nog wel enkele magazines liggen van KAMERADEN, waar contact adressen instaan van verscheidene Duitse divisies.
Als je wil stuur ik ze wel door via pb. :wink:
davidvandam
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 apr 2012, 08:40

Re: Duitse veteranen

Bericht door davidvandam »

@ Jan Klaassen: Dank, ik ga mijn best doen
@ panzer lehr: Je zou me een groot plezier doen!
davidvandam
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 apr 2012, 08:40

Re: Duitse veteranen

Bericht door davidvandam »

http://www.davidvandam.nl/veterans/image.browser.php

Hier de voorlopige "oogst" Britse en Russische veteranen. De Britten waren in Nederland, de Russen heb ik in Moskou opgezocht. Druk bezig contact te zoeken met de Duitsers, vooralsnog geen reactie.
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Duitse veteranen

Bericht door yente »

Zeer mooie foto's!
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Frontovik
Lid
Berichten: 274
Lid geworden op: 21 dec 2008, 12:31

Re: Duitse veteranen

Bericht door Frontovik »

Reeds al een aparte fotoserie! Mooi!
Sovjet re-enactment groep
http://krasnyoktjabr.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

What ever happens, we have got
the Maxim guns, and they have not!
Gebruikersavatar
Mallory
Lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 02 mei 2011, 12:03

Re: Duitse veteranen

Bericht door Mallory »

Bijzonder, dank voor het delen!
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Duitse veteranen

Bericht door Jan Klaassen »

Zeer mooie serie inderdaad!!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Duitse veteranen

Bericht door Erik S. »

Hallo David,

Uitstekend fotowerk! Duitse Veteranen staan niet te koop met hun "veteranenstatus". Ik ken iemand die in Duitsland in een bejaardentehuis werkt en voor zichzelf interviews met de veteranen houd. De meeste veteranen zijn na de oorlog "genegeerd' en geleerd er maar niet over te praten. Daarom dat het voor vele veteranen nog moeilijk is om openlijk over te praten. Ik zou eens een aanzoek doen bij een willekeurig Duits bejaardentehuis als ik jou was.

Overigens, ik heb zelf ook al het een en ander aan veteranen gefotografeerd in Normandië. Het blijft bijzonder om sommigen ieder jaar weer te zien. Ieder jaar weer is het erg bijzonder de veteranen weer te mogen verwelkomen in het "Maison de Canadien" op Juno Beach.

Afbeelding
Jim Baker. Undoubtfully stubborn, hope to see you once again soon mate.

Zelf heb ik ook menig maal gesproken met Duitse veteranen. Je komt ze in dit wereldje genoeg tegen. In Normandië over 1.5 week, en in de zomer op de war en peace show in Engeland zijn zat veteranen te vinden. In Engeland is het vreemd om de Duitse veteranen te zien zitten tussen re-enactors van hun divisie. Ik heb urenlange gesprekken gehad met Gert Krassner zitten praten over zijn oorlogservaringen. Naast hem heb ik daar ( al dan niet gekostumeerde )nog meer Duitse veteranen gesproken.

Succes met je zoektocht!
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Veteranen

Bericht door asjemenou »

Mooie foto's David. Goed dat je deze mensen hebt geportretteerd. Zij zijn allen inmiddels "mensen van de dag" geworden. Het is inderdaad interessant om met deze mensen te kunnen praten. Zij kunnen ons nu nog vertellen wat oorlog is.
Ik heb er door de jaren heen ook meerdere op de foto gezet tijdens de vele herdenkingen/parades.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie