fur treue dienste

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wvd
Beste Avatar 2012
Beste Avatar 2012
Berichten: 618
Lid geworden op: 02 jun 2011, 10:34
Ontvangen: 1 keer

fur treue dienste

Bericht door wvd »

Vandaag weer eentje van de lijst af kunnen strepen.Dat maakt zes in totaal (nog 5 te gaan).
Persoonlijk vind ik deze onderscheidingen een erg mooi design hebben maar helaas toch ondergewaardeerd in e verzamelwereld.

Daarom maar eens een nieuw totaal overzicht
trouwe dienst 25 jaar display (2).jpg
trouwe dienst 25 jaar display.jpg
trouwe dienst 25 jaar display (1).jpg
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: fur treue dienste

Bericht door Jabnus »

En mooi zijn ze inderdaad! _/-\o_
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: fur treue dienste

Bericht door CollectorWo2 »

Zeker mooi :)
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: fur treue dienste

Bericht door Kugelblitz »

Er zijn 11 verschillende makers(varianten) van? Ben je inderdaad al netjes op weg!
Los vind ik het niet zo'n interessante onderscheiding, tenminste esthetisch gezien, maar als je bedenkt waarvoor hij werd uitgereikt en in zijn doosje ziet hij er toch een heel stuk beter uit!

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: fur treue dienste

Bericht door Jabnus »

Kugel, bedoel je dat eigenlijk niet precies andersom?

Esthetisch bezien berust deze onderscheiding juist op een van de meest peremtoire ontwerpen die er ooit in (nazi) Duitsland zijn gemaakt. Gebaseerd op het Ijzeren Kruis, toch DE Teutoonse onderscheiding bij uitstek, met een rijke typisch Duitse historie, en afhankelijk van de klasse, uitgevoerd in zilver en/of goud en met een swastika erop die je incriminerend aankijkt? En dan hebben het alleen nog maar over het vooraanzicht! De ommezijde bevat in gothische letterstijl de tekst: "Für Treue Dienste". Wederom een über-Duitse kreet die eigenlijk in zichzelf het hele (voor)oorlogse Duitse credo bevat. Op het EK na zul je niet veel onderscheidingen kunnen vinden die meer historisch in overeenstemming met de regels of doelstellingen der Duitsche esthetica zijn?

In tegenstelling tot "die andere" über-Duitsche onderscheiding (het EK2 tm het RK), is dit juist een onderscheiding die elke cretin kon verdienen en daardoor is het eigenlijk des te meer een deceptie om te moeten concluderen dat elke half dwaze ambtenaar of werknemer zonder enige achtergrond van belang, deze onderscheidingen uitgereikt kon krijgen. Als je bedenkt waarvoor hij kon worden uitgereikt dan is het bijna een aanranding van de schoonheid van genoemde onderscheiding. Precies andersom dus als wat jij beweert?

Vergis je niet, de ontwerpen van veel Duitse onderscheidingen zijn zeer doordacht en vaak te relateren aan specifieke historische- of maatschappelijke feitelijkheden.

mvg,
Gaston


ps: waarom zulke dure woorden gebruiken om iets te omschrijven als je niet precies weet wat ze betekenen in de context waarin ze gebruikt worden? :P
Gebruikersavatar
wvd
Beste Avatar 2012
Beste Avatar 2012
Berichten: 618
Lid geworden op: 02 jun 2011, 10:34
Ontvangen: 1 keer

Re: fur treue dienste

Bericht door wvd »

Zo een beter uitleg had ik niet kunnen bedenken Gaston.Dat is de spijker op zijn kop kan er eigenlijk niks meer aan toevoegen :!:
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: fur treue dienste

Bericht door Kugelblitz »

Wat betreft de esthetische vormgeving vind ik het gewoon niet zo'n mooie onderscheiding, hij spreekt me totaal niet aan. Ik ken verder niet alle mogelijke voorwarden waarvoor hij kon worden uitgereikt, maar 25 of desnoods 40 jaar trouwe dienst klinkt toch wel mooi. Kan zijn dat ze het niet altijd even nauw hebben genomen... Neem aan dat iemand jarenlang z'n werk wel goed gedaan heeft, al was het maar stempeltjes zetten, of tandpastatubes van dopjes voorzien, wanneer hij deze onderscheiding kreeg. 40 jaar op kantoor slijten is dan misschien geen boeiende prestatie, maar je moet het toch maar volhouden, haha... Ik denk dat er meer 'werk' achter zo'n onderscheiding schuilgaat dan je in eerste instantie zou denken en dat hoeft helemaal niet per sé oorlogs-/gevechts gerelateerd te zijn.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: fur treue dienste

Bericht door Schijnwerper »

Staat toch wel stoer zo'n medailles kavel :)
Hier nog een leuke foto uit Mei 1945 Russen op de trap van het Fuhrers Reichskanzlei
Heel veel Medailles Fur treue dienst :)

Afbeelding
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
wvd
Beste Avatar 2012
Beste Avatar 2012
Berichten: 618
Lid geworden op: 02 jun 2011, 10:34
Ontvangen: 1 keer

Re: fur treue dienste

Bericht door wvd »

Dat blijft een super indrukwekkende foto.Dat is enorme stapel medailles en doosjes ik zeg vol laden en wegwezen :evil:
Gebruikersavatar
Amstelwijck
Beste Avatar 2017
Beste Avatar 2017
Berichten: 703
Lid geworden op: 03 feb 2009, 18:39
Locatie: Dordrecht, Zuid-Holland
Ontvangen: 1 keer

Re: fur treue dienste

Bericht door Amstelwijck »

En dat maal een eurootje of 40 per stuk. Mwoa. Als Ivan en Pjotr toch ns wisten. :lol:
Top verzameling by the way Panzer45 (duim omhoog) Kan de smily niet vinden

Wim
Om mijzelf te dwingen meer geld te verdienen, besloot ik meer uit te geven.
Plaats reactie