Wie kan mij duidelijkheid geven???

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Sjoerd
Lid

Wie kan mij duidelijkheid geven???

Bericht door Sjoerd »

Laatst was ik aan het zappen voor tv en in een discussie programma zat Willem Aantjes (Die CDA'er die in de oorlog fout was).
Hij benadrukte steeds dat hij lid was geweest van de Germaanse SS, en niet van de Waffen SS.
Nu vroeg ik mij af wat het verschil tussen deze organisatie's is.
Ik dacht altijd dat de SS 1 afdeling was, maar nu ben ik lichtelijk in de war. Wie kan mij uitleg geven? Niet dat ik sympathie heb voor de organisatie, maar ik vind het wel een reuze interessant onderdeel in het geheel van de WO2.

Alvast bedankt.

(Het gaat dus met name om het verschil tussen de Waffen-SS en de Germaanse SS, maar verdere uitleg is altijd welkom)
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Gegeven: 19 keer
Ontvangen: 36 keer

Bericht door Proos »

De Nederlandsche SS (later: Germaanse SS in Nederland)
Op 11 september 1940 richtte Mussert na herhaaldelijk aandringen van de bezetter en de SS, de Nederlandsche SS op als afdeling IX van de NSB. De Mussert-Garde, een paramilitaire organisatie onder leiding van Henk Feldmeijer en Rost van Tonningen, werd opgeheven en ging over in de nieuwe formatie. Daarnaast stond de SS open voor nieuwe leden die zich geroepen voelden om de Germaanse zaak te dienen. Begin 1941 werd bovendien een aantal vrijwilligers dat zich aanvankelijk had aangemeld voor de Waffen-SS (Standarte Westland) en ook al een opleiding had voltooid, overgeplaatst naar de Nederlandsche SS. De SS-Standarte 'Westland' was immers ondermeer opgericht om ooit de militaire basis van een Nederlandse Allgemeine SS te vormen. De SS'ers konden met de komst van de 'Westlanders' alvast kennismaken met de sfeer van de Waffen-SS.
De introductie van de SS-ideologie was niet iets geheel nieuws in de NSB. De verering van het boerenleven, de groot-Germaanse gedachte, de 'Kampfgeist' en de aandacht voor de rassenleer en het antisemitisme leefden al in de 'volkse' groep van de NSB. Individuen als Roskam, Rost van Tonningen en vooral Feldmeijer waren al lang besmet met de ideologie. Toch was de oprichting van de Nederlandsche SS ook voor deze SS-gezinden binnen de NSB een ingrijpend gebeuren. In tegenstelling tot hun Leider waren zij louter positief over de vestiging van de Germaanse stoottroepen in Nederland. In de Nederlandsche SS konden de 'volkse' ideeën voor zover die met de SS-ideologie strookten, naar hartelust worden nagestreefd en uitgeoefend. Zoals nog zal blijken was de Nederlandsche SS, ondanks het gegeven dat deze een NSB-afdeling was, bevrijd van de vermeende gematigdheid van de NSB. De Dietse gedachte die aanvankelijk ook bij een deel van de radicale 'volksen' leefde, had op aandringen van de bezetter plaatsgemaakt voor een groot-Germaanse gedachte. Binnen de NSB was echter nauwelijks ruimte geweest om dit streven naar een groot-Germaans rijk onder leiding van Duitsland openlijk uit te dragen. Door de oprichting van de Nederlandsche SS had deze situatie zich gewijzigd. De groot-Germaanse gedachte kon nu tot tevredenheid van de Duitsers in een afdeling van de NSB zelf wél nadrukkelijk nagestreefd worden. De SS had dus voorlopig voet aan wal gezet.

De bezetter had de NSB-leider dus met succes onder druk gezet. De SS had de Nederlandsche SS aan de NSB moeten binden omdat alleen daar geschikte personen te vinden waren om de organisatie te leiden. Echt van harte deed de SS dit niet, omdat de NSB als geheel immers nog steeds weinig overeenkomsten met Himmlers organisatie kende. De optie om een van alle partijen losstaande SS op te bouwen, zoals dat in Vlaanderen gebeurde, werd in Nederland echter met het oog op het ontbreken van geschikte personen niet serieus overwogen. Door de Nederlandsche SS te binden aan de NSB, kon de SS bovendien, door de te verwachten radicaliserende en germaniserende invloed, beschikken over een grotere vijver waaruit de Waffen-SS kon gaan hengelen.
bron: http://www.waffen-ss.nl/

Die URL klinkt wel fout, maar in feite is 't gewoon een informatieve site :)
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Sjoerd
Lid

Bericht door Sjoerd »

Dus de Germaanse SS bestond alleen in Nederland, en werd door de Waffen-SS gebruikt als soort kweek vijver. Heb ik het zo goed begrepen?

Bedankt voor je post trouwens!!
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose