Wie gelooft er in wat? En hoe gaat dat samen met verzamelen?

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Wie gelooft er in wat? En hoe gaat dat samen met verzame

Bericht door 779 »

Wat wil je dan? Foto en filmmateriaal? :) Waarom is het moeilijk te geloven dat er door de eeuwen heen, op de gehele wereld via documenten, grottekeningen en weet ik veel verhalen opgedoken. Verhalen door verscheidene mensen geschreven die zonder dat ze elkaar ooit kenden hetzelfde beweren. Er zijn zoveel verhalen gevonden dat de bijbel eigenlijk 500keer zo dik zou moeten zijn als die nu is. Alleen, in de bijbel zijn alleen verhalen opgenomen die door meerdere mensen zijn geschreven, uit verschillende tijdsperikelen.

Leg mij eens uit waarom al die duizenden mensen liegen?
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Wie gelooft er in wat? En hoe gaat dat samen met verzame

Bericht door 779 »

Jabnus schreef:Het feit dat werkelijk gebeurde historische gebeurtenissen ook in de bijbel staan zegt niks over de verdere inhoud en het waarheidsgehalte van de bijbel met betrekking tot een zogenaamde hogere macht. Beetje krom, niet?
Tsja, dan houd het voor mij op. Als alles krom is, waarom heb jij dan geschiedenis gestudeerd? Dan hebben de Romeinen ook nooit bestaan... :bonk:
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Wie gelooft er in wat? En hoe gaat dat samen met verzame

Bericht door Mr Mojo Risin »

De Bijbel kan inderdaad als bron worden gebruikt voor contextuele informatie, zoals bv. over reizen op zee. Maar dat dit klopt is geen bewijs voor het bestaan van Jezus e.d. De internetlink is ook duidelijk geschreven uit Israëlisch oogpunt en wil vooral het bestaan van Israël rechtvaardigen, dat is al duidelijk in de eerste zin. Je kandit dus nauwelijks als objectief of wetenschappenlijk beschouwen.

En hiermee wil ik niet de discussie beginnen over de legitimiteit van Israël of zeggen dat ik tegen het bestaan van Israël ben! Dit om misverstanden te vermijden. :wink:
Laatst gewijzigd door Mr Mojo Risin op 07 jun 2012, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Wie gelooft er in wat? En hoe gaat dat samen met verzame

Bericht door yente »

Als veel mensen dingen beweren zullen er ooit wel eens 2 mensen hetzelfde beweren en dan wordt dit overroepen..
Snappen jullie ook niet dat je de verhalen in de bijbel anders moet interpreteren?
Onze godsdienst leerkracht in het lager onderwijs geloofde echt dat Jezus blinden terug deed zien..
Terwijl onze leerkracht van het middelbaar ons uitlegde wat je achter die verhalen moet zoeken! Dat is pas interessant! Niet alles letterlijk geloven wat er in dat boekje staat..
Tevens zitten hier niet enkel geschiedenisstudenten. ;)
Ik hoop dat ik ooit mijn wetenschap studie kan koppelen aan iets van geschiedenis. :)
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
V1Oliver
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 feb 2008, 13:57
Locatie: Beveren-Waas

Re: Wie gelooft er in wat? En hoe gaat dat samen met verzame

Bericht door V1Oliver »

Een vraagje aan de christenen: waarom geloven jullie de Koran niet, of de boeken van andere monotheïstische godsdiensten? Zij gaan hun geloof op juist dezelfde manier argumenteren dan jullie. "Het staat in de Koran, dus het is waar, Allah heeft zich aan mij openbaard."
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Wie gelooft er in wat? En hoe gaat dat samen met verzame

Bericht door yente »

V1Oliver schreef:Een vraagje aan de christenen: waarom geloven jullie de Koran niet, of de boeken van andere monotheïstische godsdiensten? Zij gaan hun geloof op juist dezelfde manier argumenteren dan jullie. "Het staat in de Koran, dus het is waar, Allah heeft zich aan mij openbaard."
Zeer juist! Door zo'n mensen die alles maar geloven van hun godsdienstige boeken zijn er al veel 'slechte' dingen gebeurd.
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Wie gelooft er in wat? En hoe gaat dat samen met verzame

Bericht door yente »

Geloven jullie dus ook dat Maria onbevlekt ontvangen was?
Moest ik Jozef zijn, het zou bij mij niet pakken hoor ;)
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Wie gelooft er in wat? En hoe gaat dat samen met verzame

Bericht door 779 »

yente schreef:Geloven jullie dus ook dat Maria onbevlekt ontvangen was?
Moest ik Jozef zijn, het zou bij mij niet pakken hoor ;)
Met dit soort onbenullige passages gaat natuurlijk niemand serieus reageren...
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Wie gelooft er in wat? En hoe gaat dat samen met verzame

Bericht door Jabnus »

779 schreef:
Jabnus schreef:Het feit dat werkelijk gebeurde historische gebeurtenissen ook in de bijbel staan zegt niks over de verdere inhoud en het waarheidsgehalte van de bijbel met betrekking tot een zogenaamde hogere macht. Beetje krom, niet?
Tsja, dan houd het voor mij op. Als alles krom is, waarom heb jij dan geschiedenis gestudeerd? Dan hebben de Romeinen ook nooit bestaan... :bonk:
779, het houdt inderdaad voor jou op want je eigen logica komt in gevaar en dat is iets wat gelovigen nooit kunnen accepteren. Hun hele wereld is gebaseerd op een drogreden waar zij zelf door gebrek aan kennis blind voor zijn.
waarom heb jij dan geschiedenis gestudeerd? Dan hebben de Romeinen ook nooit bestaan
Au contraire mijn niet zo wetenschappelijk onderlegde vriend. De romeinen hebben voor mij wel degelijk bestaan. Ook denk ik dat Jezus (als werkelijk menselijke gedaante) bestaan heeft, maar zonder al diezogenaamde bovennatuurlijke poespas. Ik wilde juist geschiedenis studeren omdat de feitelijk gebeurde werkelijkheid mij boeit. Zaken als de neolithische revolutie en onze pre- en protogeschiedenis boeiden (en boeien) mij heel erg. Voor jou bestaan die en ook de evolutie van de mens echter niet, omdat die niet in de bijbel staan. De neanderthaler, en zelfs de homo spapiens die je zelf bent trek je in twijfel. Zeg eens eerlijk, vind je de aarde ook nog plat, denk je dat de zon om de aarde draait of dat de inquisitie goed was (is?).

mvg,
Gaston

ps: Mbt de hele Jezuscultus denk ik ook dat de maagd Maria helemaal geen maagd is geweest of gebleven en waarschijnlijk terwijl Josef uit werken was met "de postbode" in het hooi heeft liggen rollebollen. Toen ze daarna zwanger bleek moest dat toch goedgepraat worden he? -> onbevlekt ontvangen dus en die goede Jesef trapte erin!!! Mijn god, als mn vriendin daarmee aankwam zou ik toch wat anders denken! Hoewel, hmmmmmz, nu ik erover nadenk: als mijn zoon de messias zou blijken te zijn zou dat mij tot god maken? Hemeltjelief, en dan spreken jullie mij hier op dit forum nog zo vaak tegen... dat is dus eigenlijk pure blasfemie van de ergste soort! Hoe blij mogen jullie zijn dat ik nog de tijd neem dagelijks tot u te (S)preken vanaf mijn hoge bureau hier!
Laatst gewijzigd door Jabnus op 07 jun 2012, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Wie gelooft er in wat? En hoe gaat dat samen met verzame

Bericht door 779 »

V1Oliver schreef:Een vraagje aan de christenen: waarom geloven jullie de Koran niet, of de boeken van andere monotheïstische godsdiensten? Zij gaan hun geloof op juist dezelfde manier argumenteren dan jullie. "Het staat in de Koran, dus het is waar, Allah heeft zich aan mij openbaard."
De Koran is een gedeeltelijk ander geloof. Daarnaast, de Islam is volgens recent onderzoek een redelijk 'nieuw' geloof, dus nadat het Christendom was opgericht.
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Wie gelooft er in wat? En hoe gaat dat samen met verzame

Bericht door yente »

Dus omdat jullie eerst waren mag een ander geloof niet?
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Wie gelooft er in wat? En hoe gaat dat samen met verzame

Bericht door 779 »

yente schreef:Dus omdat jullie eerst waren mag een ander geloof niet?
Hoor je mij niet zeggen. Integendeel, het jodendom was er als allereerst.
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Wie gelooft er in wat? En hoe gaat dat samen met verzame

Bericht door Jabnus »

Nog een leuke hersenbreker voor de ECHTE bijbelfanatici onder ons. Jullie geloven in de bijbel en de bijbel alleen, toch?

Eerst een quote:
Pseudepigraaf Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken Onder pseudepigrafen verstaat men werken, veelal uit de oudheid, die ten onrechte aan een bekend persoon zijn toegeschreven.

Bij de pseudepigrafen van de Bijbel gaat het om religieuze geschriften die door het jodendom of het christendom zijn afgewezen vanwege de inhoud ervan die in bepaalde mate strijdig is met de heersende (orthodoxe) leer van de respectievelijke godsdiensten.

De term pseudepigrafen komt van het Griekse woord pseudépigraphos wat 'onder een valse naam' of, minder pejoratief, 'geschreven onder een alias' betekent. Diverse maar niet alle pseudepigrafen staan namelijk - ten onrechte - op naam van bepaalde bekende personen uit de Bijbel. Het doel van de auteur is kennelijk om het werk meer aanzien te geven. De aanduiding pseudepigrafisch zegt weinig tot niets over de inhoud van het werk.

Er bestaan pseudepigrafen die betrekking hebben op de Tenach / het Oude Testament, deze zijn ontstaan tussen ongeveer 200 v.Chr. en 200 na Chr.
Verder zijn er ook pseudepigrafen die betrekking hebben op het Nieuwe Testament en die dateren uit de periode 100 tot 300 na Chr. Deze komen overeen met alle apocriefen van het Nieuwe Testament.
Deze pseudepigrafen worden als ik het goed begrijp over het algemeen door ware (orthodoxe) gelovigen verworpen en staan neem ik aan dus niet in hun bijbels, of zit ik hier nu naast en staan die er wel in? Hoe dan ook, ik kan me niet voorstellen dat een ware gelovige pseudepigrafen aanneemt als echt. Immers, alleen de bijbelse waarheid is de enige waarheid? Verhalen die anderen daarom heen verzinnen kun je niet als echt zien neem ik aan, toch?

Waarom is dit belangrijk, welnu, hier is een leuk raadseltje wat me al jaren bezig houd:

Volgens het boek Genesis 4 waren Adem en Eva de eerste mensen, nadat zijn sex hadden gehad beviel Eva van twee zonen: Cain, Abel. Na de welbekende broedermoord op Abel (leuk boek die bijbel!) maakten zij daarna nog Seth erbij. Via Seth ontstaat er een hele stroom nakomelingen die te herleiden zijn tot Noach (u weet wel die knakker met zn Ark, die op zijn beurt weer samen met zijn reisgezellen de enige overlevenden zijn waaruit wij uiteindelijk zouden zijn voortgekomen, meer hierover misschien ooit in een volgende post).

In ieder geval, hoe komt Seth dan aan nakomelingen als Eva de enige vrouw op aarde was? De pseudepigrafen worden neem ik aan niet erkend door hardcore gelovigen? Dat betekend dat de enige andere optie is dat Seth zn moeder geneukt moet hebben voor meer nakomelingen? Waar komen anders de mensen vandaan? Hmz, verwarrend want Noach komt wel nog voor in Genesis 6 tm 9, maar dat verhaald hier weer niet over. Verdulleme, zou dit betekenen dat de bijbel niet compleet of (oh horror!) niet correct is? De keuze lijkt te gaan tussen incest of incorrectheid, ai ai ai :bonk: De pseudepigrafen verhalen er echter over dat Adam en Eva maar liefst 9 kinderen hadden (tsja, geen condoom he, dus elke keer was het raak!), waaronder ook meisjes, maar die worden weer niet erkend door bijbelaanhangers. Oef! Wat nu? Linksom of rechtsom, het lijkt wel een heel vies verhaaltje uit de playboy?
wo2 collector
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 mar 2012, 16:18

Re: Wie gelooft er in wat? En hoe gaat dat samen met verzame

Bericht door wo2 collector »

De laatste paar reacties hebben mij doen schrikken.
Ik wist niet dat mensen er toe in staat waren om zulke dingen over een opvatting/ geloof te zeggen.
Voor mij is de Bijbel een heilig boek, want het is Gods Woord.
De onrespectvolle manier hoe ermee omgegaan, en hoe erover geschreven wordt vind ik schokkend.

Ik heb even de regels van het forum erbij gepakt.

Mag ik meedoen?

...Wo2.nl gaat uit van het gelijkheidsbeginsel. Iedereen is op dit forum van harte welkom. Wel moet je weten dat we willen voorkomen dat mensen door uitlatingen van anderen zouden kunnen worden gekwetst. Net als in de echte wereld moeten we op een nette en normale manier met elkaar om proberen te gaan. Er moet rekening mee gehouden worden dat we te maken hebben met mensen. Er zijn veel mensen die emotioneel betrokken zijn. Vandaar dat je op een aantal dingen moet letten voordat je een bericht plaatst. Verderop leggen we er iets over uit.

Waar moet ik op letten als ik een bericht plaats?

...Controleer je tekst of er geen vulgaire of schokkende dingen in staan
...Let erop dat je niemand op welke wijze dan ook kwetst met je uitlatingen
...Lees het bericht van de afzender nog een keer wanneer je het idee hebt dat deze haatdragend of andersinds negatief is

Uit deze regels blijkt dat sommigen hier niet op gelet hebben.

Als het verder doorgaat, dan kan ik niets anders doen dan de moderator mailen, en stoppen met antwoorden op dit topic.


P.S. nog een profetie die uitgekomen is in deze tijd. Als je een Bijbel hebt, zoek dan de volgende teksten op en kijk naar dit topic.
Johannes 15:20
Johannes 15:24
Handelingen 26:9-11 (de houding van iemand)

De Bijbel leert mij om te vergeven.
Dat is moeilijk, maar ik weet dat God mij de kracht ervoor zal geven
US GI Jacob DeShazer: 'If you declare with your mouth, “Jesus is Lord,” and believe in your heart that God raised him from the dead, you will be saved.' (Rom10:9)
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Wie gelooft er in wat? En hoe gaat dat samen met verzame

Bericht door 779 »

@Wo2 collector: discussies over geloof zijn niet te winnen of te verliezen. Jij kunt de bijbel niet opleggen aan een ander (ondanks dat evangeliseren bij sommige christelijke stromingen een plicht is voor de leden, in mijn ogen is dat overigens zeer kwalijk te noemen), maar ook de geschiedenis studentjes kunnen ons niet opleggen dat de bijbel onzin is. Maar één troost: in Nederland is iets van 15% slechts atheïst meen ik, dus maak je geen zorgen ;)
Plaats reactie