3 - RI

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

3 - RI

Bericht door Edgar »

Beste mensen,

Ik heb een leuk zakboekje en plaatje van het 3 - RI overgenomen, maar kan maar bar weinig over het 3 - RI vinden. Wat ik heb gevonden is dat ze deel uitmaakten van de Peel linie, en vochten bij Mill. Kan iemand me er nog meer over vertellen?

Bvd.
MVG Edgar
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4875
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Re: 3 - RI

Bericht door asjemenou »

Leuke aanwinst. Deze website ken je waarschijnlijk dan al wel; http://nl.wikipedia.org/wiki/Peel-Raamstelling. Wellicht staan er nog meer bijzonderheden in het zakboekje over de betreffende militair vermeld. Je zou je daarom eens kunnen richten tot het legermuseum; http://www.legermuseum.nl/get?site=legermuseum.nl .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: 3 - RI

Bericht door Edgar »

Thanks!

Op de site grebbeberg heb ik het volgende vernomen:

Overigens trokken, terwijl het 1e bataljon in de Peel-Raamstelling bleef , het 2e en 3e bataljon van 3 RI op de 11e mei met het IIIe Legerkorps vanuit Brabant over de grote rivieren en bezetten vervolgens posities aan de Waal bij Zennewijnen in de Waal-Lingestelling. Ze kwamen uiteindelijk na het algemeen bevel voor de terugtocht op de 13e mei in de omgeving van Leerbroek terecht, alwaar ze op de 14e mei vernamen dat er gecapituleerd was.
Aanraking met de Duitsers hebben deze onderdelen niet ( meer ) gehad.


Helaas is het moeilijk te zeggen in welk bataillon de persoon van het zakboekje zat; op het herkenningsplaatje staat dus alleen: 3 RI - 1925 - III - II .
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: 3 - RI

Bericht door Memory »

Edgar, ik ga morgen even voor je kijken of wij hier in het museum archief nog wat hebben liggen.

Ken je het boek : mei 1940, de strijd op nederlands grondgebied?

http://www.bol.com/nl/p/mei-1940/1001004011858907/

Dit is een zeer interessant boek over de strijd in mei 1940. ik zal het morgen nog eens voor je nakijken!

Alex
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: 3 - RI

Bericht door Edgar »

Dat boek ken ik helaas niet. Bedankt voor jullie hulp allebei! Wel jammer dat ik niet weet in welk deel van 3 - RI de beste man zat. :(
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: 3 - RI

Bericht door Memory »

even kijken wat ik heb gevonden zo snel:

I-3 R.I. lag inderdaad bij Mill, onder commando van Majoor A. Netze. I-3 R.I. hield het vak in de directie omgeving van Mill bezet in de ochtend van 10 mei, het vak had de beschikking over 12 8-staal kanonnen uit de artilleriereserve, dit was een afdeling van het 20e regiment artillerie. in de avond van 10 mei, ten tijde van de doorbraak stond I-3 R.I. tegenover I.R. 456 en 481van de 256e duitse divisie. ze hebben de pantser trein bij het defensie kanaal laten ontsporen. op 11mei 0.00 werd besloten terug te trekken, weg bij de peel raam stelling.
daar de commandanten van I-3 R.I. en het I-6 R.I. niet op de hoogte waren hebben deze zich niet teruggetrokken. zij zouden de westoever van de Zuid-Willemsvaart tussen Middelrode en Dinther bezetten, maar dat bleef nu dus onbezet.

dit heb ik even snel gevonden, ik kijk nog voor je verder!

Groeten,

Alex
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Plaats reactie