Duitse troepenconcentraties oost Nederland - najaar 1944

De gevechten en operaties tijdens WOII
Plaats reactie
Tanja
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 sep 2007, 12:55

Duitse troepenconcentraties oost Nederland - najaar 1944

Bericht door Tanja »

Dag allen,

Momenteel ben ik een manuscript aan het afronden over special forces-operatie in Nederland. Ik zou graag nog wat inlichtingen van een groepje special forces, dat onder meer in Overijssel actief was, willen verifieren:

- Volgens dit team werd er rond oktober 1944 bij Enter (Twente) een nieuwe Duitse (SS) divisie samengesteld. Bovendien waren er in Twente op dat moment acht- tot tienduizend Duitse parachutisten gelegerd.

- Bij de IJssel zou zich rond eind oktober 1944 een Duitse parachutistendivisie ophouden. Ook meldden diverse SOE/SIS-agenten dat er op dat moment, voor de verdediging van de IJssellinie, circa 60.000 Duitsers konden worden ingezet.

- In november 1944 werd aan het hoofdkwartier in Engeland doorgegeven dat er naar schatting 60.000 Duitse soldaten in Twente en de Achterhoek waren gearriveerd, waarschijnlijk bestemd voor Arnhem en/of de IJssellinie.

Weet iemand van jullie of bovenstaande informatie waarheidsgetrouw is? Is er bij jullie meer bekend over Duitse troepenconcentraties in Overijssel eind 1944?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Duitse troepenconcentraties oost Nederland - najaar 1944

Bericht door laurens jan »

Tanja schreef:Dag allen,

Momenteel ben ik een manuscript aan het afronden over special forces-operatie in Nederland. Ik zou graag nog wat inlichtingen van een groepje special forces, dat onder meer in Overijssel actief was, willen verifieren:

- Volgens dit team werd er rond oktober 1944 bij Enter (Twente) een nieuwe Duitse (SS) divisie samengesteld. Bovendien waren er in Twente op dat moment acht- tot tienduizend Duitse parachutisten gelegerd.

- Bij de IJssel zou zich rond eind oktober 1944 een Duitse parachutistendivisie ophouden. Ook meldden diverse SOE/SIS-agenten dat er op dat moment, voor de verdediging van de IJssellinie, circa 60.000 Duitsers konden worden ingezet.

- In november 1944 werd aan het hoofdkwartier in Engeland doorgegeven dat er naar schatting 60.000 Duitse soldaten in Twente en de Achterhoek waren gearriveerd, waarschijnlijk bestemd voor Arnhem en/of de IJssellinie.

Weet iemand van jullie of bovenstaande informatie waarheidsgetrouw is? Is er bij jullie meer bekend over Duitse troepenconcentraties in Overijssel eind 1944?

Alvast bedankt!

Tanja, ik weet dat er zich veel duitse parachutisten ophielden in oost nederland :yes:
Ik heb enkele jaren geleden ook iets gelezen over een nieuwe ss divisie maar zou het niet meer weten :oops:
Hopelijk heb je hier wat aan!
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Duitse troepenconcentraties oost Nederland - najaar 1944

Bericht door Memory »

Hallo,

Die para's waren van de Hermann Goering divisie. deze zaten, naar ik meen voornamlijk in de omgeving hengelo in de fliegerhorst twenthe.

SS eenheden in de buurt van enter waren in elk geval:
SS-Werfer-Abteilung 500 (voorheen in 1944 SS-Werfer-Batterie 500)

ik kijk de rest morgen nog even na.

groet,

Alex
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Tanja
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 sep 2007, 12:55

Re: Duitse troepenconcentraties oost Nederland - najaar 1944

Bericht door Tanja »

En nog wat meer informatie kunnen vinden??
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Duitse troepenconcentraties oost Nederland - najaar 1944

Bericht door Memory »

Ben nog aan het zoeken in de archieven. heb inmiddels een aantal mensen gecontracteerd, maar weet niet hoe snel ze antwoord geven.
wat ik wel weet is dat in het najaar 1944 (oktober) De SIPO en SD naar twente komen. ik weet alleen niet zeker of deze vanuit enter opereerden. het lijk me logischer dat zij vanuit almelo zouden opereren. dit kan ik morgen wel met zekerheid bevestigen.

Groeten,

Alex
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Tanja
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 sep 2007, 12:55

Re: Duitse troepenconcentraties oost Nederland - najaar 1944

Bericht door Tanja »

OK, dank! Er waren inderdaad vanaf september 1944 meerdere SD-kommandos in Almelo gestationeerd. Maar het gaat me vooral om de grote eenheden, de divisies, en of het klopt dat deze in Twente (omgeving Enter) in oprichting/gelegerd waren.
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Duitse troepenconcentraties oost Nederland - najaar 1944

Bericht door Memory »

De Einsatz kommando´s opereerden inderdaad vanuit almelo.
Ik heb het eens nagekeken in mijn eigen boeken, maar kan momenteel alleen de werverabteiling vinden die in de omgeving opereerde alsmede enkel Wehrmacht eenheden voor de V-1.
Nu meen ik we ldat in enter een afdeling NSKK zat, dit moet ik nog ergen terug kunnen vinden...

Alex
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
opheusden1944
Lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 aug 2011, 15:11
Locatie: Opheusden
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 1 keer
Contacteer:

Re: Duitse troepenconcentraties oost Nederland - najaar 1944

Bericht door opheusden1944 »

Misschien dat het boek "De SIPO en SD in Twente" wat voor je is!
Daar word van 1940 tot 1945 beschreven hoe hun in de regio Twente te werk gingen.
Kijk ook eens op: http://www.opheusden1944.nl
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Duitse troepenconcentraties oost Nederland - najaar 1944

Bericht door Memory »

Dat is inderdaad een erg goed boek. De schrijver C.B. Cornelissen zou je eens moeten mailen/schrijven, hij weet ongelofelijk veel over de regio in de oorlog en heeft er meerdere boeken over geschreven!

Alex
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Tanja
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 sep 2007, 12:55

Re: Duitse troepenconcentraties oost Nederland - najaar 1944

Bericht door Tanja »

Gisteren al een afspraak met hem ingepland..
vati
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mei 2010, 11:59

Re: Duitse troepenconcentraties oost Nederland - najaar 1944

Bericht door vati »

Ik ben nieuwsgierig of hier al meer info over vergaard is.

Heb er ergens in de kerker van mijn computer nog info over maar om dat op te zoeken is een hels karwei.

Wil het wel doen, maar dan moet het wel nuttig zijn en geen mosterd na de maaltijd.

Groeten,
Mattheus.
Tanja
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 sep 2007, 12:55

Re: Duitse troepenconcentraties oost Nederland - najaar 1944

Bericht door Tanja »

Hi MAttheus, dank voor je input.

Het is mij nu inmiddels duidelijk dat er zich daadwerkelijk grote hoeveelheden Duitse parachutisten zich in Twente ophielden. Twee zaken blijven vooralsnog onduidelijk:

- De nieuwe Duitse (SS) divisie die rond oktober 1944 bij Enter mogelijkerwijs werd samengesteld. Ik heb daar niets over gevonden.

- De 60.000 Duitse soldaten in Twente en de Achterhoek die volgens de Special Forces waren gearriveerd, waarschijnlijk bestemd voor Arnhem en/of de IJssellinie. Om welke eenheden zou het hier kunnen gaan?
Plaats reactie