knil plunjezak? 3-5 R.I?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

knil plunjezak? 3-5 R.I?

Bericht door Bert-Jan »

Vandaag gevonden op de rommelmarkt.

Kan iemand me verder helpen? Wat betekenen de stempels enzo?
CIMG4546.JPG
CIMG4545.JPG
CIMG4544.JPG
over het 3-5 R.I. heb ik al het een en ander gevonden.
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: knil plunjezak? 3-5 R.I?

Bericht door Bert-Jan »

vandaag bericht gehad van het leger museum!


De goederenzak (plunjezak of plunjebaal) werd ingevoerd bij de KL in 1940. De eerste modellen waren wit of blauw van kleur. ook waren er kakhikleurige zakken in omloop.

De zak is CM gestempeld en dat staat voor Centraal Magazijn en dat is een vooroorlogs stempel van de KL.

Sodaat N. Holdermans was van 8 oktober 1925 en was de 12e mannelijke persoon; die op die datum in Nederlandgeboren was. Deze soldaat is als verlaat dienstplichtige ( hij was al 20 in 1945) naar Indie gegeaan. Hij was ingedeeld bij de staf van het 3e Bataljon van het 5e Regiment Infanterie. Als u googled vindt u een een geweldige site: 3-5 RI. met alle informatie tot in detail.

AD gestempeld staat voor: dat de zak buitendienst is gesteld dat wil zeggen afgevoerd
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: knil plunjezak? 3-5 R.I?

Bericht door Memory »

Dank voor de mooie uitleg! Zo leert men ook nog eens van een topic waar ik weinig van af wist...

Alex
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Plaats reactie