ik vroeg mij af...

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Zeg ik niet, ik heb twijfels bij de vlag en ik zou eerder verwachten dat de 101st op de rechter en 17th op de linker zou zitten, maar dat is slechts een gevoel.
Het kan heel goed allemaal origineel zijn, maar of het ook allemaal authentiek bij elkaar hoorde , ik weet het niet.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Sneevliet schreef:ik zou eerder verwachten dat de 101st op de rechter en 17th op de linker zou zitten, maar dat is slechts een gevoel.
Het is perfect mogelijk hoor,als hij bijvoorbeeld van een late lichting was in wo2.
Zijn 'combat unit patch' kan perfect van de 17th AB zijn,als hij daarmee actie heeft gezien en daarna een transfer heeft gedaan naar de 101st.
Uiteindelijk kiest hijzelf welke patch hij rechts plaatst volgens deze reglementen:
Army Regulation 670-1, Wear and Appearance of Army Uniforms and Insignia, dated 5 Sep 03, paragraph 28-17d. zegt: "Soldiers who are authorized to wear more than one SSI-FWTS (Shoulder Sleeve Insignia-Former War Time Service) have the option of choosing which SSI-FWTSthey will wear. Soldiers may elect not to wear SSI-FWTS."

Maar algemeen genomen wordt rechts de patch gedragen waar hij de meeste combat heeft mee gezien.
Die gewoonte werd toch sterk op't einde of na wo2.
En links is idd de patch van de eenheid waar je op dat moment bent ingedeeld.

Maar in dit geval verwacht ik nooit twee patches op een jacket (was niet gebruikelijk)

Adrian.
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Former wartime Service zegt het al op de rechterarm werd alleen een patch gedragen waarin de persoon heeft gediend voor de eenheid waar hij op het moment dient. Former is voormalig.

Ik zeg ook niet dat het niet kan, ik heb gezien de geschiedenis van de beide eenheden het gevoel dat het eerder andersom zou voorkomen. Het totale geheel doet mij slechts twijfelen over de athenticiteit van het geheel. Niet over de echtheid van de diverse onderdelen, daar kan ik met een dergelijke foto niet over oordelen
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

De vlag armband zit trouwens wel heel hoog op de mouw. Op alle paratrooperuniformen die ik heb gezien hangt de vlag onderaan de mouw of ongeveer in het midden. Ik zou het jasje niet kopen.
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Offtopic/ Leuk om te zien hoe Adrian helemaal op gaat in zijn nieuwe verzamelgebied :)
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Roel R. schreef:Offtopic/ Leuk om te zien hoe Adrian helemaal op gaat in zijn nieuwe verzamelgebied :)
Hehehe,ja ik probeer me er zoveel mogelijk in te verdiepen. :)
Het is idd een nieuw,maar zeer interessant verzamelgebied.
Altijd leuk dat mensen met kennis zoals Sneevliet je op bepaalde punten doen wijzen,zodat je er meer van wilt weten om te zien hoe nu juist de vork in de steel zit.

Adrian. :-)
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Adrian, hoelang verdiep jij je al in USA militaria? En welke boeken gebruik jij regelmatig?
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Ben er nu ongeveer een jaartje mee bezig.
De echte goede referentieboeken heb ik nog niet.
Ik bezit momenteel 'the 101st Airborne in Normandy' van Bando en 'US special forces of world war two' van L thompson.
En heel veel internet waar je ook weer hier en daar info vindt.

Adrian.
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

Adrian, dan zul je het boek ''Vanguard of the Crusade'' ook van Mark Bando ook wel interessant vinden.
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Dat lijkt me idd een interessant boek.
Bedankt voor de tip. :-)
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

Ik heb 'm zelf niet, alleen een paar kopietjes van wat bladzijdes maar ik heb gehoord dat het een goed boek is, en dat heeft Mark Bando bewezen ook in die paar bladzijdes die ik heb gelezen. Veel verhalen van veteranen en ook aan foto's geen gebrek.
Te bestellen op http://www.101airborneww2.com
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Mark Bando heeft ook (min of meer) een eigen site waarop je kunt zien dat hij een tiental boeken heeft geschreven, helaas wil hij geen boeken buiten de US verzenden..
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

bol.com wel :)
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

bol.com heeft er maar 2, er zijn een 10 tot 20 boeken met zijn naam erop verschenen, via het trigger-time forum kun je bij zijn pagina'tje komen, kijk daar maar eens wat voor intressants we moeten missen hier.
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Ook ik heb mark brando genoteerd. Ik ga morgen even naar de bibliotheek.. :D
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Plaats reactie