Onbekende Amerikaanse helm...

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
FryslânVerzamelaar
Lid
Berichten: 345
Lid geworden op: 23 nov 2010, 21:51

Onbekende Amerikaanse helm...

Bericht door FryslânVerzamelaar »

Hallo Forumleden,

Ik ben al een tijdlang in het bezit van een Amerikaanse helm met (bijbehorende?) armband. Ik heb hem ooit van iemand gekregen maar ik weet eigenlijk niet door wie en waarvoor hij gebruikt is? Volgens mij is hij op vliegvelden gebruikt in Engeland als ik naar de armband kijk maar ik ben er niet zeker van en wil specifiekere informatie daarom vraag ik aan jullie of jullie ook enig idee hebben waarvoor deze helm is gebruikt, door wie en wat de waarde er van is?
In het binnenwerk staat nog het volgende:
U.S. Govt.
Property
O C D
IMG_0464.JPG
IMG_0466.JPG
IMG_0468.JPG
Alvast bedankt,

Groeten
Dutchy1997
Lid
Berichten: 247
Lid geworden op: 12 aug 2012, 14:38

Re: Onbekende Amerikaanse helm...

Bericht door Dutchy1997 »

Heel veel verstand heb ik er niet van, maar de armband lijkt me van de Airplane Warning Service, de dienst op vliegvelden die waarschuwde als ze een vijandelijk vliegtuig zagen. De armband hoort inderdaad bij de helm, want dit is een Doughboy-helm voor de United States Civil Defense Air Raid Warden. Kortom, de burgelijke waarschuwingsdienst voor vijandelijke vliegtuigen. U.S. Govt. Property Staat voor United States Government Eigendom, wat aangeeft dat de burgers deze helmen dus van de overheid kregen. Echter, ik kwam wel dit tegen op internet:
http://s247.photobucket.com/albums/gg14 ... rraid1.jpg

Dit is dus jouw helm:)

Over de prijs durf ik niet zoveel te zeggen, alleen dat op Ebay toevallig dezelfde helm staat voor 49 dollar. Echter, deze komt uit Amerika en daar is een Amerikaanse helm natuurlijk wel makkelijker te krijgen hé...


Ik durf niet te zeggen dat deze informatie 100% correct is, maar ik denk dat ik een eindje in de richting kom...

Groetjes,

Dutchy:)
Dulce et decorum est pro patria mori - Horatius Carmina III 2;13
FryslânVerzamelaar
Lid
Berichten: 345
Lid geworden op: 23 nov 2010, 21:51

Re: Onbekende Amerikaanse helm...

Bericht door FryslânVerzamelaar »

Hallo,

Bedankt voor je reactie :) Er zitten ook nog 2 instructie boekjes bij die. 1 gaat over de Civilian Defense en 1 gaat over Official Air raid instructions. Je informatie klopt denk ik dus wel aardig. Dat van U.S. Govt Property dat wist ik al. Bedankt voor je hulp en link :)

Groeten
FryslânVerzamelaar
Lid
Berichten: 345
Lid geworden op: 23 nov 2010, 21:51

Re: Onbekende Amerikaanse helm...

Bericht door FryslânVerzamelaar »

Hier nog wat informatie voor de eventuele liefhebber...

De helm is dus een WWI Doughboy helm die is geverfd en in WWII door de U.S. Civil Defense Air Raid Warden werd gebruikt.
Hier een link voor info over de Doughboy helm:
http://en.wikipedia.org/wiki/Doughboy_helmet

En hier een handige manual als je door wilt lezen wat de Air Raid Warden deed:
http://content.wisconsinhistory.org/cdm ... SHOW=46380

Bij mijn helm zitten ook nog de 2 bijbehorende boekjes van het Oregon State Defense Council. In 1 van de manuals staat beschreven wat je allemaal moet doen bij een Air Raid. Zoals het "blussen" van een magnesium of Fosfor bom, hoe je First Aid moet verrichten, waar je moet schuilen als je in een flat gebouw bent etc. etc.

De taak van een Air Raid Warden was dus belangrijk in het thuis front.

Hieronder is een poster met de verschillende US Civil Defense insignia's (waaronder die van mijn helm dus ook :) ):
...
...
En nog een poster over een Air Raid Warden:
...
...
Zoals jullie in mijn topic hebben gelezen staat er in de helm:
U.S. Govt.
Property
O C D

Die O C D staat waarschijnlijk voor Oregon Council of Defense zoals je ook het Wisconsin Council of Defense hebt (zie link van manual pagina 1).

Oregon is een staat in Amerika. Ik weet niet of deze helm van mij dus ook echt alleen in de staat Oregon is gebruikt of dat hij door Oregon geleverd werd aan bijvoorbeeld Engeland waar de kans op een Air Raid tien tallen keren groter was dan in Oregon :P Dit probeer ik nog te achterhalen. Hulp op dat laatste is dus welkom :)

Groeten en ik hoop dat jullie er wat mee kunnen!
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Onbekende Amerikaanse helm...

Bericht door patrickh »

Goede info :!:
FryslânVerzamelaar
Lid
Berichten: 345
Lid geworden op: 23 nov 2010, 21:51

Re: Onbekende Amerikaanse helm...

Bericht door FryslânVerzamelaar »

Hier nog een poster over Air Raid Wardens...
ww2_wardens_wanted.jpg
Is er verder niemand die weet of de helm van mij alleen is gebruikt in de staat Olegon of dat deze helmen (waar OCD in staat) ook geleverd werden aan Engeland waar de kans op een luchtaanval veel groter was ?

Hoop dat iemand me daarmee nog verder kan helpen.

Groeten
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Onbekende Amerikaanse helm...

Bericht door johan willaert »

Je helm is geen herschilderde M1917 Doughboy helm

Je helm is niet aan Engeland geleverd

Je poster is Brits en heeft niets te maken met je US helm

OCD heeft niets te maken met Oregon, maar staat voor Office Civilian Defense en werd doorheen heel de USA gebruikt
29th Let's Go!!!!!
FryslânVerzamelaar
Lid
Berichten: 345
Lid geworden op: 23 nov 2010, 21:51

Re: Onbekende Amerikaanse helm...

Bericht door FryslânVerzamelaar »

Bedankt voor je antwoord op mijn vraag en verdere hulp :),
Je helm is geen herschilderde M1917 Doughboy helm
Wat is het dan? Heeft hij altijd al zijn witte kleur gehad dan ?
Je poster is Brits en heeft niets te maken met je US helm
Ik weet dat de poster niks met mijn US helm te maken heeft maar dat hij Brits is (ARP)
OCD heeft niets te maken met Oregon, maar staat voor Office Civilian Defense en werd doorheen heel de USA gebruikt
Oke dat dacht ik omdat op 1 van mijn 2 bijbehorende manuals Oregon state Defense Council stond. Hier een foto van mijn 2 manuals:
IMG_0522.JPG
IMG_0523.JPG
Groeten
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Onbekende Amerikaanse helm...

Bericht door earlymb »

De helm is inderdaad geen M1917, maar werd gemaakt door een bedrijf dat ook mijnwerkers- en andere veiligheidshelmen maakte waarvan ik nam even kwijt ben. Is zeer waarschijnlijk wel uit de WO2 periode. :)
FryslânVerzamelaar
Lid
Berichten: 345
Lid geworden op: 23 nov 2010, 21:51

Re: Onbekende Amerikaanse helm...

Bericht door FryslânVerzamelaar »

earlymb schreef:De helm is inderdaad geen M1917, maar werd gemaakt door een bedrijf dat ook mijnwerkers- en andere veiligheidshelmen maakte waarvan ik nam even kwijt ben. Is zeer waarschijnlijk wel uit de WO2 periode. :)
Oke bedankt :) Als je de naam weer herinnert hoor ik het graag :)
Ik ben er ook bijna wel zeker van dat hij WO2 is vond namelijk dit stukje ook nog op een ander forum...:

The helmet was issued in the 1940s as part of the Office of Civilian Defense. You will note on the great chart posted above by Admin it identifies the various symbols of the Civilian Defense. This Air Raid Warden helmet and all items with symbols from this chart were created as part of the Civilian Defense Program called for by FDR in 1941. Civilian Defense was disbanded after WWII. When the Russians acquired the atomic bomb and once again the concern over attacks on the US emerged, the government created the Civil Defense program of the 1950s that existed during the Cold War and taught us to Duck and Cover and how to build a fallout shelter. This new organization was organized very different from the WWII organization. One easy way to distinguish between items from WWII and items from the Cold War is if they use Civilian Defense or Civil Defense or any of the symbols so related..
Plaats reactie