Na 70 jaar onderduikplek ontdekt

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Na 70 jaar onderduikplek ontdekt

Bericht door Bert-Jan »

Na 70 jaar onderduikplek ontdekt in Friesland LEEUWARDEN - Na bijna 70 jaar is in het centrum van Leeuwarden bij toeval een geheime onderduikkelder uit de Tweede Wereldoorlog ontdekt. In het pand was sinds 1937 een lijstenmakerij gevestigd. Dit voorjaar overleed de eigenaar. Toen zijn echtgenote met de kinderen het pand kort geleden leeghaalden, stuitten ze op de bergplaats, zo meldde de familie donderdag.


Dat gebeurde toen ze in de werkruimte achter de winkel oude latten en glasplaten weghaalde. Ze merkten dat er beweging in de muur zat. „Toen ik aan het behang trok, zag ik een sleutelgat. Vervolgens kwam ik in een bedstee waar oude kranten lagen, linnen en een oude jas. Die jas heb ik weggegooid. Ik besefte eerst niet wat het was”, vertelt Coby van der Haring.

Volgens Van der Haring wist haar man ook van niets. „Anders had hij het mij wel verteld. Hij heeft wel eens gezegd dat zijn ouders in de oorlog voor onderduikers zorgden, maar we wisten niet dat het in dit pand was.”

helaas geen fotos


bron: telegraaf.nl
Plaats reactie