Situatie van homoseksuelen voor het Derde Rijk aanbrak

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
EsmeePittacus

Situatie van homoseksuelen voor het Derde Rijk aanbrak

Bericht door EsmeePittacus »

Hallo allemaal,

Ik moet voor het vak geschiedenis een werkstuk maken over een keuzeonderwerp dat gerelateerd moet zijn aan WO II. Hierbij heb ik gekozen voor
homoseksuelen in nazi-Duitsland. Mijn hoofd- en deelvragen opstelling is als volgt:
Hoofdvraag: Hoe werden homoseksuelen in Duitsland behandelt in de periode van 1900-1945+/-
2. Hoe ging men in Duitsland met homoseksuelen om voordat het Derde Rijk ontstond?
3. Wat gebeurde er in de tijd van de opkomst van de NSDAP?
4. Hoe werden homoseksuelen vervolgd?
5. Wat gebeurde er met homoseksuelen in concentratiekampen?
6. Hoe zag de naoorlogse kwelling voor homoseksuele slachtoffers eruit?
Ik heb alleen wat over 2 en 4 geschreven. Over 2 kan ik jammergenoeg niet zoveel vinden, behalve over dr. Magnus Hirschfeld en zijn commitees dan. Wat ik jullie op dit forum wil vragen: weten jullie misschien nog goede deelvragen, of hoe ik ze beter kan formuleren en hebben jullie nog goede boeken hierover. Met name informatie over de situatie voor homoseksuelen voordat de tijd van het Derde Rijk aanbrak zou erg handig zijn.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Groetjes Esmee
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: Situatie van homoseksuelen voor het Derde Rijk aanbrak

Bericht door platoz »

Ik kan je waarschijnlijk wel vooruit helpen, maar voor mijn idee zou ik graag van je willen weten of je een scholier of een HBO/Universiteits student bent?
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
EsmeePittacus

Re: Situatie van homoseksuelen voor het Derde Rijk aanbrak

Bericht door EsmeePittacus »

Ik zit momenteel in het 5e jaar van mijn VWO :)
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: Situatie van homoseksuelen voor het Derde Rijk aanbrak

Bericht door platoz »

Ik wilde je wat informatie via een PB doorgeven, maar zie net dat je niet geregistreerd bent...

De meeste bruikbare informatie zul je inderdaad via engelstalige bronnen verkrijgen, zoals de link hierboven. Als dat geen probleem is, moet het geen probleem zijn om al je deelvragen te beantwoorden.

Voor mijn Master heb ik tijdens een onderzoeksseminar ook kort onderzoek gedaan naar de vervolging van homoseksuelen in Nazi-Duitsland. Ik heb daar toen als deelonderwerp een klein stukje over geschreven. De bijbehorende bronvermeldingen kwamen wel allemaal uit engelstalige literatuur.

Mocht je interesse hebben, geef me dan even je emailadres.
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
EsmeePittacus

Re: Situatie van homoseksuelen voor het Derde Rijk aanbrak

Bericht door EsmeePittacus »

hmm, oke toch bedankt.
ik ga op internet verder zoeken.
Plaats reactie