Hembrug karabijn 1918 (kolf 1901)

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Hembrug karabijn 1918 (kolf 1901)

Bericht door Aart »

Ik heb onderstaande vraag ook al eens op antiekewapens.nl gezet maar we kwamen er niet echt uit. Daarom nog maar een keer op dit forum.

Deze Hembrug karabijn heb ik al een tijdje in mijn bezit maar ik kan hem niet goed plaatsen.

Ik heb er het een en ander over gelezen en ik ben tot de volgende conclusie gekomen.

Het is een karabijn die is samengesteld uit een Steyr kolf uit 1901 en een loop, grendel e.d. uit 1918. Het ijzerwerk is helemaal nummergelijk.De kolf is volgens mij van een nr. 3 OM (oud model), De beugels zitten nml. aan de onderkant en zijn nooit verplaatst. Het serienummer van de loop is vervolgens in de kolf geslagen maar dat is alleen te zien als ik het wapen uit elkaar haal. Terecht merkte een medeverzamelaar op dat het vreemd is dat er een oude kolf wordt gecombineerd met een nieuwere loop. Andersom lijkt logischer; een beschadigde kolf wordt vervangen door een nieuwere. Het bovenhout is er niet (meer) bij.

Ik heb het serienummer in de kolf goed bekeken en het ziet er oud uit. Het lijkt er niet op dat deze onlangs is ingeslagen om zo het wapen min of meer ´origineel´ te maken en de waarde te verhogen

Het lijkt er op dat dit wapen eind jaren 30 is samengesteld uit wat men toen aan onderdelen voorhanden had.

Wie heeft ook zo´n samengesteld wapen in zijn verzameling of kan er iets zinnigs over zeggen ? Klopt mijn redenering of slaat het helemaal nergens op ?
Bijlagen
Hembrug karabijn 1918 (kolf uit 1901_
Hembrug karabijn 1918 (kolf uit 1901_
BILD1577.JPG
BILD1579.JPG
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Hembrug karabijn 1918 (kolf 1901)

Bericht door Erik »

Karabijn 3 O.M. Handbeschermer mist, de correcte handbeschermer is de 'lange', die over de loop doorloopt.
De 3 N.M. en 3 N.M. Gewijzigd Model had een bekledingshout op de magazijnkast, deze mist dat.

Wapen werden vaak hersteld met onderdelen van andere wapens, dit had tot gevolg dat nummering e.d. danig in de war kwam. Een volledig nummergelijk wapen zul je niet snel aantreffen binnen het Hembrug-arsenaal en als je die gevonden hebt, heb je een wapen zonder geschiedenis!
Dit wapen is gewoon gebruikt zoals dat hoort. Herstellingen zijn aangebracht, vervangingen met andere onderdelen hebben plaatsgevonden. Dat voor de vervanging een oude lade werd gebruikt is logisch, we zijn Nederlanders dus eerst gebruiken wat voorhanden is!
Vanaf 1924 zijn er (bij mijn weten) geen lades meer gemaakt en stopte de wapenproductie (maar niet de samenstelling en modificatie van wapens, zie ook Hembrugkarabijn no. 5!) Mooi wapen! Vurend?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Hembrug karabijn 1918 (kolf 1901)

Bericht door Aart »

Hoi Erik,

bedankt voor je uitgebreide reactie. Nee, ik heb geen verlof dus het wapen zit muurvast.

Ik heb kan de foto van het serienummer in de niet zo gauw vinden maar die vind ik nog wel. Heb jij vaker gezien dat er na het opnieuw samenstellen van een karabijn, het serienummer wat op de loop staat, ook in de kolf wordt geslagen? En dan ook op een normaal niet zichtbare plaats; is dat niet vreemd ?
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Plaats reactie