Nederlandse jasje 1935 ?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Nederlandse jasje 1935 ?

Bericht door Aart »

Vanmorgen kreeg ik van een collega een vooroorlogse jas van een infanterie officier; dit zijn de beste collega's die je je maar kunt wensen. De jas is gemaakt door de Bredase kleermaker J.A. van Brummelen. Hij is in een redelijk gedragen staat; een paar reparaties en een paar kleine gaatjes maar die zijn niet storend.

Ik heb er een paar vragen over.

Er zat een briefje in de binnenzak waarop staat geschreven dat het een kapiteinsjas is uit 1935. Dat van dat kapitein kan wel kloppen want het is vrijwel zeker dat er 2 x 2 sterren afgehaald zijn; de gaatjes zijn nog te zien.
Ik wil de jas weer origineel maken en 4 sterren bijkopen. Mijn vraag is of er meer modellen sterren gebruikt werden of dat dit een standaard model is ? Ik denk dat ik a.s. zaterdag naar de beurs in Zwolle ga en misschien moet ik de jas dan wel meenemen om de goede sterren te kunnen bijkopen.

Mijn tweede vraag gaat over het eigenaarslabel (foto 4). Het label is verwassen en versleten en de naam is nog maar voor een gedeelte te lezen. Staat normaal onderaan rechts het produktiejaar ? De 19 is dan voorgedrukt en cijfer 3 en 4 werd dan met een pen ingevuld. Klopt dat ? Ik kan hier geen 35 van maken maar misschien is het briefje (ook al wat ouder) er ingekomen toen het label nog beter was te lezen. Kan iemand hier een jaartal van maken ?

De bijbehorende kepi krijg ik ook nog maar die circuleert nog ergens in de familie.

Vast bedankt,

Aart
Bijlagen
Nederlandse jas kapitein infanterie 1935 ?
Nederlandse jas kapitein infanterie 1935 ?
BILD1582.JPG
BILD1583.JPG
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Nederlandse jasje 1935 ?

Bericht door Aart »

en hier het eigenaarslabel
Bijlagen
BILD1584.JPG
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Nederlandse jasje 1935 ?

Bericht door zjopske »

Leuk jasje!

Er zijn wel honderden verschillende sterren, iedere kleermaker had een kaartje liggen met daarop een aantal sterren. Net zoals nu zitten er verschillen in het productie jaartal en leverancier. Ik zal wel even kijken of ik een paar foto`s maken van mijn sterren.

De labels waren standaard en werden met de hand verder aangevuld. 1934 of 1935 zou goed kunnen gezien de stof en model.

Wat ik wel wil meegeven is dat er een levende handel in buitenmodel uniformen was, het zou kunnen dat deze 2de luitenant het uniform van een oud kapitein heeft gekocht.

Misschien dat er ook nog iets van documentatie in het familie archief ronddwaalt.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Nederlandse jasje 1935 ?

Bericht door Aart »

Hoi Zjopske,

Bedankt voor je reactie.

Dat van die veel soorten sterren was ik al bang voor. Dat wordt dus een hele zoektocht. Zou jij hem zo laten of de sterren er bij zoeken ?

Ik weet niet of er nog info is over de laatste drager van het jasje; zal nog eens navragen maar ik ben bang van niet.
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Nederlandse jasje 1935 ?

Bericht door zjopske »

Gewoon opzoek gaan naar de sterren en er los bij houden totdat je meer weet.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlandse jasje 1935 ?

Bericht door Erik »

Aart schreef:en hier het eigenaarslabel
Wie was de eigenaar? Kan het niet zo best lezen (schietblind, sneeuwdoof, je kent het) De naam is vrij eenvoudig terug te vinden in de ranglijst officieren namelijk.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Nederlandse jasje 1935 ?

Bericht door Aart »

Ik kan hem ook niet goed lezen. Zal mijn pa eens vragen die is dit schrift meer gewend
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlandse jasje 1935 ?

Bericht door Erik »

Aart schreef:.....die is dit schrift meer gewend
Het gaat niet om het schrift (dat lees ik wel), het gaat om de foto, die is niet duidelijk genoeg, d'r lijkt wel wat 'glans' op te zitten!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Nederlandse jasje 1935 ?

Bericht door Aart »

ok, ik maak asap een nieuwe fot
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlandse jasje 1935 ?

Bericht door Erik »

Ik heb even op de tast gezocht in de ranglijst officieren 1935. Ervan uitgaande dat de eerste letter een 'G' is.
Goode: niet genoemd
Goede: niet genoemd
Goide: niet genoemd
Goude: niet genoemd
Gouda: wel genoemd: Een Res. Eerste luitenant van de inf, in 1935 al 38 jaar oud.
Gobde: niet genoemd.

Klopt de eerste letter wel?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Nederlandse jasje 1935 ?

Bericht door Aart »

Hallo Erik,

Je bent al behoorlijk druk voor me geweest; bedankt.

Hier nog een foto maar deze is niet veel beter. Dit weekeind maak ik er nog 1 bij daglicht.
Bijlagen
Vaag naamlabel
Vaag naamlabel
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Nederlandse jasje 1935 ?

Bericht door sobel »

Hierbij een bewerkte versie van de tag, er staat duidelijk iets voor ''oode'' misschien de roode o.i.d? Het beste zou nog een scan zijn van het label.
Bijlagen
wo2.jpg
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlandse jasje 1935 ?

Bericht door Erik »

Er zit een vouw precies op de eerste of tweede letter van de naam. Als die bekend is, is het alleen nog een queastie van aflopen van namen; de ranglijst kent een register op alfabravische volgorde. De eerste letter lijkt een 'G' te zijn, de eerste 'o' lijkt een lus te hebben waardoor het een 'b' lijkt te worden. Staat er nog iets tussen die 'G' en die veronderstelde 'b'? De naam Gibode/Gabode/Gebode zou dan in beeld komen.

Ben benieuwd!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: Nederlandse jasje 1935 ?

Bericht door koe op zolder »

Kon je collega er niet wat meer over vertellen? Misschien komt het wel uit de familie ofzo?
In ieder geval een geweldig krijgertje!!
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Nederlandse jasje 1935 ?

Bericht door zjopske »

Erik schreef:Ik heb even op de tast gezocht in de ranglijst officieren 1935. Ervan uitgaande dat de eerste letter een 'G' is.
Goode: niet genoemd
Goede: niet genoemd
Goide: niet genoemd
Goude: niet genoemd
Gouda: wel genoemd: Een Res. Eerste luitenant van de inf, in 1935 al 38 jaar oud.
Gobde: niet genoemd.

Klopt de eerste letter wel?
Die sluit ik uit, daar heb ik het complete uniform van liggen:

Afbeelding
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Plaats reactie