Nieuweling

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Jurryt
Lid

Bericht door Jurryt »

Afbeelding

was dat dan?
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

ziet eruit als een lug. Tenminste als je met lug het gat bedoeld waarmee de bajonet werd bevestigd...

Maar waarom bind je een bajonet aan je been, ik had altijd het idee (gelezen ergens) dat het M3 Gevechtsmes daar gebonden was.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

M3 en M4

Bericht door johan willaert »

Het M3 mes en de M4 bajonet hebben hetzelfde lemmet en beiden werden vanaf laatoorlogs geleverd met de M8(A1) scabbard.
Hier werd waarschijnlijk de M4 bajonet geleverd als gevechtsmes omdat vanaf 1945 de bajonet zowiezo het M3 mes zou vervangen.....
Er was geen vaste regel om het mes aan het been te bevestigen......
Men kon het mes aan de gordel of eender waar dragen waar men het praktisch vond......

JOhan
29th Let's Go!!!!!
Jurryt
Lid

Bericht door Jurryt »

Dus het kan zijn dat dit een bajo is? en wat is de waarden?
Dodo
Lid

Re: M3 en M4

Bericht door Dodo »

johan willaert schreef:Er was geen vaste regel om het mes aan het been te bevestigen......
Men kon het mes aan de gordel of eender waar dragen waar men het praktisch vond......

JOhan
weet ik. Maar waarom zou je een bajonet aan je been binden. Zit je te klunzen met je geweer, lijkt mij ook niet handig. En om je geweer neer te leggen terwijl je je bajonet pakt, niet erg handig als het erom gaat spannen.

Maar ach, wellicht vond deze man het praktischer.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
robin.h
Lid
Contacteer:

Re: M3 en M4

Bericht door robin.h »

Dodo schreef: Maar waarom zou je een bajonet aan je been binden. Zit je te klunzen met je geweer, lijkt mij ook niet handig. En om je geweer neer te leggen terwijl je je bajonet pakt, niet erg handig als het erom gaat spannen.
Of de bajonet nou aan je been hangt of aan je riem,dat maakt niks uit.Want als je je bajonet aan je been hangt kun je het net zo goed pakken als dat het aan je riem hangt :|

Robin :)
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
earlymb
Moderator
Moderator
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Met een lug wordt een onderdeel bedoeld dat onder de loop van een karabijn hing en waaraan de bajonet werd bevestigd. Dat kan niet alleen met de ring zoals die op de bajonet zit. Ik ben er abuisievelijk vanuit gegaan dat de bajonet zelf alleen na-oorlogs werd geproduceerd, maar dit moet dus ongeveer een jaar vervroegd worden. Ik weet niet wat zo'n bajonet waard is, omdat hij voor WO2 verzamelaars over het algemeen niet erg van belang is. Ik zou dus zeggen 30-40 euro in goede staat, maar ik heb nooit naar de prijzen op beurzen gekeken. Overigens is aan een been niet eens een gekke plaats voor een mes omdat je er dan goed bij kan. Ikzelf bijv. heb bij duiken mijn duikersmes aan de binnenkant van m'n rechterbeen, zodat ik er met beide handen bij kan. Dit is ook wel fijn voor para's. :)

MVG

David
johan willaert
Lid
Contacteer:

Waarde

David,

Ik denk dat je de waarde een beetje onderschat.
Ik vermoed dat een correct WO2 M4 met mooie wartime M8A1 scabbard nu toch al vlot 60-100Euro kost, afhankelijk van de maker en de staat.
Ik heb er ene op mijn Varsity US Para die ik fonkelnieuw vond voor 70Euro zo'n 5tal jaar geleden....

Johan
29th Let's Go!!!!!
Jurryt
Lid

Bericht door Jurryt »

aja, nou ja, ik heb zo'n bajo, ik kan geen datering vinden, maar in perfecte staat, groene frog eromheen, gouden knoopjes. Met lus en knobbel eraan
earlymb
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Dan zat ik inderdaad wat te laag met m'n schatting :) . Ik kan me nog herinneren dat ik 30 Nederlandse Guldens betaalde voor een originele M3 in een first pattern M8 scabbard (zo'n 8 jaar geleden). :wink:

Johan, ga je trouwens nog naar Ursel komend weekend?

Greetz

David :wink:
johan willaert
Lid
Contacteer:

Ursel

Ja,

Ik ben daar zaterdag en zondag de ganse dag.
Je ziet me wel rondrijden op m'n Amerikaanse fiets..........

Zoals hier:

Afbeelding

Als iemand me herkent, spring maar voor m'n wiel,...... maar hou rekening met de remafstand!!!!!

Met die M3 had je wel extreem veel geluk.......

Johan
29th Let's Go!!!!!
Timmeke
Lid
Contacteer:

Bericht door Timmeke »

Earlymb, mag ik je eens iets vragen?
Die tas op die pop, waar dient die precies voor?
Ik heb er namelijk ook zo eentje in mijn bezit en niet echt een idee van waarvoor die diende.
Iemand had me al verteld vr de soldaten die zich met mijnen opsporen bezig hielden. Om hun 2e reserve batterij ofzo in te stoppen.

Afbeelding
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

ik zou zeggen dat het een ammunition bag is. Ze stopten daar granaten, rifle granaten en munitie in.
johan willaert
Lid
Contacteer:

Bag

De officiele nomenclatuur is 'Bag, Carrying, Ammunition' ook wel General Purpose Bag genoemd.
Werd gebruikt voor het transport van munitie en/of allerlei andere zaken....

Rgds,

Johan
29th Let's Go!!!!!
earlymb
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Het is inderdaad een GP ammo bag. Dit is het 2e model, gedateerd 1945 (klein verschil in de ophanging). De betreffende "pop" is overigens geheel uitgevoerd als laat-oorlogs; met M43 jas, OD groene webbing, 2e model M1936 tas, M43 schep etc., bijna alles gedateerd 1944/45.

Ik ben vrijdag t/m zondag daar met onze slatgrill MB, in een groep met nog een MB en een stuk of 5 Harley's (en misschien een Indian als dat ding op tijd af is). :)

MVG

David
Plaats reactie