Indie veteraan zoekt info over STEN, BREN, VICKERS, Lee Enfi

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Foto Nederlands-Indië

Bericht door asjemenou »

Opmerkelijke foto en goed van kwaliteit. Weet je nog met wat voor een camera je destijds deze foto hebt genomen?

Het uniform welke de soldaat op de voorgrond draagt herken ik niet zo snel. De Nederlandse soldaten die naar Nederlands-Indië werden uitgezonden droegen een willekeur van uniformen. Veelal waren dit wel WOII uniformen van Britse/Canadese makelij. Niet zelden werden deze uniformen in Nederlands-Indië aangepast/vermaakt door lokale kleermakers. Vergelijk zijn uniform maar eens met die van de soldaat die in het portier van de voorste truck zit.
De riem die hij draagt is een zg. 1937 Pattern Web Equipment van Britse/Canadese makelij. In de riem lijkt hij mij een Browning Hi Power pistool te dragen; http://en.wikipedia.org/wiki/Browning_Hi-Power . Het voertuig rechts vooraan is een Canadese CMP-HUP truck. CMP staat voor Canadian Military Pattern en HUP voor Heavy Utility Vehicle. CMP trucks werden bij Ford, Chevrolet en Dodge in Canada gemaakt en gebruikt door de legers van het Gemenebest. Na de oorlog werd het Nederlandse leger ook uitgerust met deze CMP trucks. Veel van deze CMP trucks werden na de oorlog ook civiel doorgebruikt. Zie; http://www.canadianmilitarypattern.com/ .
De trucks achter de CMP-HUP truck lijken mij Canadese Chevrolet C60L trucks te zijn. Deze trucks zijn ook CMP trucks. zie; http://www.o5m6.de/chevy_c60l.html . Helaas is het voorbeeld in de weblink wel een uitvoering zoals gebruikt door het Rode leger maar het model is hetzelfde.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
arnoldo
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 jan 2013, 10:58

Re: Indie veteraan zoekt info over STEN, BREN, VICKERS, Lee

Bericht door arnoldo »

Nee welke camera dat was weet ik niet meer, het was wel een boxje 6x9!

Ik zal nog wat foto's erop zetten, deze zijn alle door mijn genomen en nog nooit vertoond.
bedankt voor de mooie info die u geeft, erg bruikbaar.

Nog een fijne zondag
Gebruikersavatar
arnoldo
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 jan 2013, 10:58

Re: Indie veteraan zoekt info over STEN, BREN, VICKERS, Lee

Bericht door arnoldo »

Hier weerenkele leuke foto's waar soldaten van 4-8 met veel kleding op staan.

Hoop dat er weer mensen zijn die wat herkennen, vooral de foto met de tijgerpakken, daar zijn enekel kapmesen te zien en meer, let goed op details!
Bijlagen
Station in Lemahabang
Station in Lemahabang
Gebruikersavatar
arnoldo
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 jan 2013, 10:58

Re: Indie veteraan zoekt info over STEN, BREN, VICKERS, Lee

Bericht door arnoldo »

Hier nog een, het kon niet op een pagaina alle foto's!
Deze heeft veel verborgen details!
Deze heeft veel verborgen details!
Bijlagen
op een maarkt waar we wat sinasappels kochten van een klein ventje!
op een maarkt waar we wat sinasappels kochten van een klein ventje!
Laatst gewijzigd door arnoldo op 06 jan 2013, 12:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Indie veteraan zoekt info over STEN, BREN, VICKERS, Lee

Bericht door Haplo »

Mooie foto's.
Die met de details springt er echt uit.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Indie veteraan zoekt info over STEN, BREN, VICKERS, Lee

Bericht door earlymb »

Leuke foto! De man op de voorgrond draagt een Amerikaanse groene 2nd pattern HBT coverall, Khaki schuitje (Nederlandse of lokale productie), Britse P37 koppelriem en zo te zien een 9mm Browning High Power (geen holster?). De man achter hem draagt een Amerikaanse 'Jungle Suit' in camouflagepatroon, bekend bij de Nederlandse troepen als o.a. het 'Panterpak of 'Tijgerpak'. Zijn hoofddeksel is mogelijk een baret maar dat kan ik niet goed zien.

Het voorste voertuig een Canadese Chevrolet HUP, de trucks daarachter zijn alle Canadese 3 tonners; Chevrolets C60L's en/of Ford F60L's (verschillend op details). Al deze voertuigen staan bekend als 'CMP's', ofwel 'Canadian Military Pattern'. De meeste waren afkomstig van de Canadese dump in Deelen. :)
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Indie veteraan zoekt info over STEN, BREN, VICKERS, Lee

Bericht door earlymb »

arnoldo schreef:Hier nog een, het kon niet op een pagaina alle foto's!
1947 - Soldaten afhalen na actie (7neg) a.jpg
Deze post over het hoofd gezien. De mannen op de bovenste foto dragen allen het Amerikaanse Jungle Suit (bij verzamelaars bekend als de M1942 camouflage coverall, een officieuze benaming). Hoofddeksels zijn zo te zien de standaard 'Pelopperpet', ofwel de Amerikaanse M1941 HBT vechtpet. Uitrusting is overwegend Brits P37, de wapens zijn Lee-Enfield No.4's. De man links draagt mortiergranaten in verpakking. De meeste mannen dragen Britse P37 anklets, die zo te zien zijn gezwart met schoensmeer om ze een beetje tegen het klimaat te beschermen bij gebrek aan blanco (een veelvoorkomend gebruik). Minstens 1 draagt lage puttees (wollen beenwindsels). Zo te zien is dit een korte patrouille; ze dragen geen patroontassen maar bandoliers met munitie, hoewel sommige P37 'smallpacks' aan een draagriem dragen. Ook de eetblikken zijn standaard Brits en dit model is na de oorlog nog heel lang (nog steeds?) in gebruik geweest bij de KL. Het rechter voertuig is zo te zien weer een Canadese 3-tonner, het linker voertuig kan een Britse Bedford zijn maar daar ben ik niet zeker over.

De tweede foto is wat minder duidelijk, maar de staande man links draagt een Amerikaans 1st pattern HBT jasje. Ik ben niet helemaal zeker, maar de man naast hem draagt zo te zien een Nederlandse productie jungle uniform, wat erop zou wijzen dat deze foto niet eerder dan 1948 gemaakt is. Zijn koppelriem is een met schoensmeer gezwarte Britse P37 riem. De knielende man in het midden draagt een Nederlandse- of lokale productie khaki schuitje met een standaard petembleem (Nederlands leeuwtje met 'Nederland' in de banderol). Deze werden al tijdens WO2 gemaakt in Engeland en Australië en kon alleen privé aangekocht worden, wat verklaard dat sommige mannen hem wel hebben en andere niet. Over zijn uniform kan ik niets zeggen.

Prachtige foto's wederom! _/-\o_
Gebruikersavatar
arnoldo
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 jan 2013, 10:58

Re: Indie veteraan zoekt info over STEN, BREN, VICKERS, Lee

Bericht door arnoldo »

Ik was in Indie van begin 47 tot eind 1949!

Wederom een mooie uitleg, ga er nog even voor zitten om alles op een rijtje te zetten, voor jullie zijn deze nummers zo standaard ik moet er erg aan wennen.
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Indie veteraan zoekt info over STEN, BREN, VICKERS, Lee

Bericht door earlymb »

Misschien helpt dit een beetje:

P37 = Pattern 1937,een Brits systeem van webbing uitrustingstukken met de koppelriem als basis. Het bestond verder uit allerlei (kruis)riemen, (munitie)tassen, veldfleshoezen, graafwerktuig etc. De basiskleur is khaki, maar vaak was het geblanco'd of gezwart met schoensmeer (in het laatste geval meestal alleen de enkelstukken en/of koppelriem). In 1944 verscheen de nieuwe P44 systeem (beperkt ook gebruikt in Indië), maar P37 werd tot lang na WO2 gedragen door allerlei landen. Zie ook http://www.karkeeweb.com/1937main.html

HBT = Herring Bone Twill, ofwel visgraatstof. Oorspronkelijk uitsluitend bedoeld als werk/corvee uniform voor Amerikaanse militairen, maar het werd veel gedragen als gevechtstenue in warme tijden/gebieden omdat het zeer comfortabel is. Ook het Tijgerpak is van HBT.

CMP = Canadian Military Pattern, een hele reeks militaire voertuigen specifiek gemaakt voor het Canadese leger door de Canadese takken van Amerikaanse autofabrieken (Ford en Chevrolet). In het Nederlands ook wel bekend als 'Stompneuzen'.

Coverall = de Amerikaanse benaming van wat wij een overall noemen. De Amerikanen kennen ook de term 'overall', maar daar wordt dan een model tuinbroek mee bedoelt.

Vraag het rustig als iets niet duidelijk is!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Indie veteraan zoekt info over STEN, BREN, VICKERS, Lee

Bericht door asjemenou »

arnoldo schreef:Nee welke camera dat was weet ik niet meer, het was wel een boxje 6x9!
In die tijd waren de AGFA boxcamera's erg populair vanwege lage prijs. Zie; http://camerapedia.wikia.com/wiki/Agfa_Box_B-2 .
Deze boxcamera's maakte het fotograferen redelijk betaalbaar voor het grote publiek. Doordat deze boxcamera's 120 rolfilm (6x9 negatieven) gebruikten, zijn de negatieven ervan ideaal om vergrotingen dan wel mooie scans van te maken. Jammer genoeg bewaarden veel mensen alleen de foto's en werden de negatieven weggegooid.
Gelukkig heb ik een flink aantal van dit soort groot formaat negatieven van familiefoto's uit de periode 40-50'er jaren van de vuilniscontainer kunnen redden. Ze zijn echt ideaal om hoge resolutiescans van te maken.
arnoldo schreef:Ik zal nog wat foto's erop zetten, deze zijn alle door mijn genomen en nog nooit vertoond.
bedankt voor de mooie info die u geeft, erg bruikbaar.

Nog een fijne zondag
De foto's zijn zeer interessant om te zien. Ze geven een mooi tijdsbeeld weer. Earlymb geeft al een mooie uitleg over de foto's.
Met name de foto van de patrouille gekleed in M1942 camouflage coveralls is mooi. Blijkbaar werd er op het moment dat de foto werd genomen eten uitgedeeld. De meeste soldaten hebben dan ook hun etensblikjes "in de aanslag". Een leuke wetenswaardigheid over deze camouflage coveralls is dat veel militairen ze door lokale kleermakers lieten vermaken tot een jas en een broek.
Van deze M1942 camouflage coverall bestaat ook een Nederlandse variant, de M1950, bestaande uit een jas en een broek. Van deze variant wordt onterecht beweerd dat hij ook in Nederlands-Indië zou zijn gebruikt. Zoals de aanduiding M1950 al aangeeft is dit model in de jaren vijftig gemaakt maar nooit echt ingevoerd. Het is alleen beperkt gebruikt door commandotroepen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
arnoldo
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 jan 2013, 10:58

Re: Indie veteraan zoekt info over STEN, BREN, VICKERS, Lee

Bericht door arnoldo »

Zijn er ook mensen die verstand van de radio zenders hebben, ik heb er zelf mee gewerkt maar weet er niet veel meer van1
Ik heb daar ook een mooie foto van.
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Indie veteraan zoekt info over STEN, BREN, VICKERS, Lee

Bericht door earlymb »

asjemenou schreef: De foto's zijn zeer interessant om te zien. Ze geven een mooi tijdsbeeld weer. Earlymb geeft al een mooie uitleg over de foto's.
Met name de foto van de patrouille gekleed in M1942 camouflage coveralls is mooi. Blijkbaar werd er op het moment dat de foto werd genomen eten uitgedeeld. De meeste soldaten hebben dan ook hun etensblikjes "in de aanslag". Een leuke wetenswaardigheid over deze camouflage coveralls is dat veel militairen ze door lokale kleermakers lieten vermaken tot een jas en een broek.
Van deze M1942 camouflage coverall bestaat ook een Nederlandse variant, de M1950, bestaande uit een jas en een broek. Van deze variant wordt onterecht beweerd dat hij ook in Nederlands-Indië zou zijn gebruikt. Zoals de aanduiding M1950 al aangeeft is dit model in de jaren vijftig gemaakt maar nooit echt ingevoerd. Het is alleen beperkt gebruikt door commandotroepen.
Het gebeurde inderdaad wel eens dat een versleten onderstuk van een coverall werd afgeknipt zodat de rest als jasje gedragen kon worden, maar dat gebeurde niet heel veel. Ik heb gehoord van veteranen dat zij 2 coveralls de man kregen uitgereikt en dat de gemiddelde levensduur van zo'n ding een dag of 90 was. Overigens waren deze coveralls afkomstig van de Amerikaanse dump op Biak, die grotendeels werd opgekocht door de Nederlandse overheid begin 1946. Toen deze voorraad opraakte is een zeer beperkt aantal coveralls speciaal voor het Korps Speciale troepen gemaakt door een paar kleermakers in Batavia, die in enkele details afwijken van de standaard coverall.

De M1950 is een verhaal apart. Deze set was namelijk bedoeld voor slechts één doel: het uitbeelden van een 'vijand' tijdens oefeningen. Het is nooit de bedoeling geweest dat dit pak operationeel werd gedragen, al is het inderdaad op kleine schaal gedragen door commando's en mariniers in Nieuw-Guinea. Voor de periode 1945-1950 is het verder inderdaad niet relevant, aangezien de set zoals reeds gezegd inderdaad gewoon nog niet bestond.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Indie veteraan zoekt info over STEN, BREN, VICKERS, Lee

Bericht door Haplo »

arnoldo schreef:Zijn er ook mensen die verstand van de radio zenders hebben, ik heb er zelf mee gewerkt maar weet er niet veel meer van1
Ik heb daar ook een mooie foto van.
Op Commonwealth gebied wel een beetje.
Je mag van mij de foto wel posten.
Erg benieuwd.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Indie veteraan zoekt info over STEN, BREN, VICKERS, Lee

Bericht door racefiets »

arnoldo schreef:Zijn er ook mensen die verstand van de radio zenders hebben, ik heb er zelf mee gewerkt maar weet er niet veel meer van1
Ik heb daar ook een mooie foto van.
Ik heb dit linkje even aan mijn broer gegeven en die gaat het even bij de zend amateurs in de groep gooien.
Gebruikersavatar
arnoldo
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 jan 2013, 10:58

Re: Indie veteraan zoekt info over STEN, BREN, VICKERS, Lee

Bericht door arnoldo »

Hier enkele foto's met radio zenders erop.
En natuurlijk in uniformpjes van daar (Indie)
Een ander op patrouille met zender
Een ander op patrouille met zender
Alweer ik in het veld
Alweer ik in het veld
Ikzelf achter de zender!
Ikzelf achter de zender!
Plaats reactie