jonas' collectie

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
BramV
Lid
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 mar 2013, 13:36
Locatie: Deurne

Re: jonas' collectie

Bericht door BramV »

................. WOW
The object of war is not to die for the fatherland, but to ensure that the enemy dies for his.

George S. Patton
Gebruikersavatar
King tiger
Lid
Berichten: 936
Lid geworden op: 20 aug 2006, 21:10
Contacteer:

Re: jonas' collectie

Bericht door King tiger »

Lijkt mij ook gewoon een engelse greatcoat die waarschijnlijk aan iemand van een Belgisch fuseliersbataljon zijn uitgereikt en na de oorlog is doorgebruikt zoals zoveel materiaal. Mooie belgische M15 trouwens!
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: jonas' collectie

Bericht door Jonasj »

@ yente: hier zijn wat meer foto's van het etiket, en van de knopen. Het etiket is niet meer zo goed leesbaar, de enige leesbare getallen zijn 178 (de maat?) en 42 (het jaar?). En op de achterkant van de knopen staat J Fonson Brux. dus vooroorlogse knopen.

het etiket
IMG_4260.jpg
de knop
IMG_4261.jpg
achterkant knop
IMG_4262.jpg
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: jonas' collectie

Bericht door Millcoll »

Naar mijn mening een volledig na-oorlogse overjas van het Belgische leger.(op basis van de foto's)
Kun je misschien eens een foto posten van de binnenkant van de zakken van de jas.
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: jonas' collectie

Bericht door Jonasj »

hier zijn foto's van de binnenkant
Bijlagen
IMG_4264.jpg
IMG_4263.jpg
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Gebruikersavatar
wvd
Beste Avatar 2012
Beste Avatar 2012
Berichten: 618
Lid geworden op: 02 jun 2011, 10:34
Ontvangen: 1 keer

Re: jonas' collectie

Bericht door wvd »

Mag hopen dat je een verzamelaars vergunning in bezit hebt voor de ppsh 41 en de pps 43 zijn namelijk verboden te bezitten ook al zijn deze onklaar gemaakt
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2345
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: jonas' collectie

Bericht door CollectorWo2 »

Ik dacht dat jonasj in belgie woont.
Gebruikersavatar
wvd
Beste Avatar 2012
Beste Avatar 2012
Berichten: 618
Lid geworden op: 02 jun 2011, 10:34
Ontvangen: 1 keer

Re: jonas' collectie

Bericht door wvd »

Dan is het een ander verhaal. Beter een keer teveel vermeld dan te weinig voordat oom agent ze komt ophalen :wink:
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: jonas' collectie

Bericht door Millcoll »

Voor zover ik kan zien is dit geen Brits exemplaar maar een na oorlogs ABL.
Gebruikersavatar
King tiger
Lid
Berichten: 936
Lid geworden op: 20 aug 2006, 21:10
Contacteer:

Re: jonas' collectie

Bericht door King tiger »

Ik herzie ook mijn mening, het etiket heeft het uitzicht van het soort dat na de oorlog is gebruikt maar voor de koreaanse. Vanboven op het etiket kun je misschien nog a.b.b.l ontwarren en daaronder staat normaal het jaartal.
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: jonas' collectie

Bericht door Jonasj »

bedankt voor de reacties. ik zal er ook nog wel wat meer over te weten komen als ik eens met de eigenaar van deze jas ga praten. :)

en bij deze laat ik ook nog een nieuwe aanwinst zien. ik heb op zolder bij mijn opa een kaart gevonden van 1916, met name een kaart die de frontlinie aanduid van het westfront. samen daarbij zaten ook nog wat voedselkaarten enzo.
De foto is niet zo super, maar ik ga er nog een beter proberen posten later.
kaart.jpg
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: jonas' collectie

Bericht door Millcoll »

:cheer: Top!
Gebruikersavatar
Arie verzamelaar
Lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 12 jul 2012, 20:05

Re: jonas' collectie

Bericht door Arie verzamelaar »

gave vonst
Als u nog US kleding of iets anders van de US heeft wat verkocht kan worden voor een niet te dure prijs !Stuur even een pb AUB
alvast bedankt!
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: jonas' collectie

Bericht door Jonasj »

hallo allemaal, sinds vandaag weer een nieuwkomer in de collectie, een US helm. :D er zijn een paar leuke dingen aan deze helm, het binnenwerk is van MSA, een niet al te veel voorkomende fabrikant, en de buitenhelm is een van de latere, om niet te zeggen een van de laatst geproduceerde fixed bail helmen. Het lot nummer van deze helm geeft aan dat hij eind 1943 is gemaakt, en dat is ook de periode dat de Amerikaanse producenten van US helmen zijn overgeschakeld op swivel bails. Helaas is de kinriem afwezig, maar er zit wel een mooie bril bij, die 1944 gedateerd is.
Bijlagen
IMG_4287.jpg
IMG_4286.jpg
IMG_4283.jpg
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: jonas' collectie

Bericht door Jonasj »

hier nog wat interessante foto's
Bijlagen
IMG_4294.jpg
IMG_4293.jpg
IMG_4297.jpg
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
Plaats reactie