Gevaar van daglicht voor collectie

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Gevaar van daglicht voor collectie

Bericht door davy »

Collectie bewaren in het donker of daglicht?
In een ander topic is daar een discussie over bezig, daarom dat ik het maar apart zet.
Hier een voorbeeldje van linten van medailles, deze heeft enkele jaren bij een andere verzamelaar in een glazen kast gelegen, zelfs niet in direkt zonlicht.
Je ziet duidelijk verschil in voor -en achterkant. Daarom best alles in een afgesloten ruimte.
Hetzelfde met uniformstukken, doe na enkele jaren maar eens de riem of de eretekens van je pop als ze in zonlicht heeft gestaan.
Bijlagen
Oorlogskruis%201940.jpg
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Gevaar van daglicht voor collectie

Bericht door Uncle Goose »

Als gasmasker verzamelaar weet ik als geen ander de gevaren van licht, het is vooral het UV-spectrum dat de boosdoener is. UV kan pigmenten doen vervagen, zeker van oudere stukken omdat men toen nog niet de kennis had om deze pigmenten UV bestendig te maken. Ook rubber is gevoelig voor UV en is dus best in de donker te bewaren anders gaan de polymeren in de rubber kapot en zal het rubber droogrot beginnen vertonen, en daar is niets meer aan te doen. Voor gekleurd textiel zoals lintjes is UV zoals je ziet op de bovenste foto al even schadelijk. Beste is dus in het donker bewaren.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Gevaar van daglicht voor collectie

Bericht door Joep »

Ik heb hetzelfde met de bank die in m'n woonkamer staat.
De voorkant is veel donkerder, die heeft nooit in de zon gestaan, altijd in de schaduwkant.
De achterkant is in tegendeel helemaal licht gekleurd, die heeft altijd in het zonlicht gestaan.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Gevaar van daglicht voor collectie

Bericht door Jan Klaassen »

Joep schreef:Ik heb hetzelfde met de bank die in m'n woonkamer staat.
De voorkant is veel donkerder, die heeft nooit in de zon gestaan, altijd in de schaduwkant.
De achterkant is in tegendeel helemaal licht gekleurd, die heeft altijd in het zonlicht gestaan.
En dat gebeurt dus ook met je militaria. Alleen is dat even iets minder makkelijk te vervangen dan een bank :roll:
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Gevaar van daglicht voor collectie

Bericht door Joep »

Jan Klaassen schreef:
Joep schreef:Ik heb hetzelfde met de bank die in m'n woonkamer staat.
De voorkant is veel donkerder, die heeft nooit in de zon gestaan, altijd in de schaduwkant.
De achterkant is in tegendeel helemaal licht gekleurd, die heeft altijd in het zonlicht gestaan.
En dat gebeurt dus ook met je militaria. Alleen is dat even iets minder makkelijk te vervangen dan een bank :roll:
Ja klopt, opnhet moment ben ik bezig met het aanschaffen van UV-Werend folie.
Om de beste kwaliteit te behouden ga ik kijken of ik mijn eigen collectie kamer ken krijgen.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Danielcollector
Lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 14 okt 2012, 20:04
Locatie: Ermelo

Re: Gevaar van daglicht voor collectie

Bericht door Danielcollector »

Gelukkig heb ik een donker kamertje. Alleen 1 vraag; is LED licht wel slecht of niet?
Altijd op zoek naar duitse medailles en batons
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Gevaar van daglicht voor collectie

Bericht door Uncle Goose »

hoogstwaarschijnlijk niet goed die LED, LED neigt naar het UV spectrum en laat dat nu juist iets zijn wat we willen vermijden.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Danielcollector
Lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 14 okt 2012, 20:04
Locatie: Ermelo

Re: Gevaar van daglicht voor collectie

Bericht door Danielcollector »

Dus ik kan het beste het licht in mijn vitrine zo vaak mogelijk uithouden? Bedankt.
Altijd op zoek naar duitse medailles en batons
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2344
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Gevaar van daglicht voor collectie

Bericht door CollectorWo2 »

Hmm goede vraag,ikzelf heb halogeen erin de vitrinekasten,zelden aan maar toch ben ik benieuwd of hetzelfde geld met halogeen.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Gevaar van daglicht voor collectie

Bericht door Kugelblitz »

Danielcollector schreef:Dus ik kan het beste het licht in mijn vitrine zo vaak mogelijk uithouden? Bedankt.
LED zal wel wat minder schadelijk zijn voor de collectie dan direct zonlicht, maar ook niet goed. Licht in de vitrine inderdaad zo veel mogelijk uithouden.
Zo'n verlichte vitrinekast is natuurlijk erg sfeervol en maakt de collectie echt mooi om naar te kijken, maar helaas is het niet echt goed voor de items (dan hebben we het natuurlijk over de langere termijn). Je moet zelf die afweging maken...
Het is natuurlijk niet zo dat je spullen plotseling uit elkaar vallen, maar na een jaar of zo zie je inderdaad een kleurverschil optreden als je de achterzijde met de voorzijde vergelijkt wat kleur betreft. Aan de andere kant is altijd donker wegstoppen ook niet echt leuk, dus je zult het zelf moeten bepalen.

Een geheel donkere speciale kamer is misschien wel het best, maar dan heb je ook weinig aan je spullen. Zorg er in ieder geval voor dat er niks direct in het zonlicht staat en ook niet onder direct kunstmatig licht. Als er een lampje in je vitrine zit, probeer het dan enkel te gebruiken als je je collectie bekijkt etc. dus niet als een soort sfeerverlichting. Ik heb al mijn items ook jaren in een normale kamer gehad, zonder directe lichtval en ik heb nooit een verkleuring kunnen bespeuren. Je moet ook een beetje van je collectie kunnen genieten, al die €1000,- wegstoppen in dozen etc. omdat je bang bent dat er een stofje op komt gaat mij persoonlijk te ver. Ik ben geen museum en voel me niet verantwoordelijk bepaalde items voor het nageslacht te bewaren. Ze zien zelf maar wat ze ermee doen als ik kom te overlijden...

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Gevaar van daglicht voor collectie

Bericht door Joep »

Kugelblitz schreef:
Danielcollector schreef:Dus ik kan het beste het licht in mijn vitrine zo vaak mogelijk uithouden? Bedankt.
LED zal wel wat minder schadelijk zijn voor de collectie dan direct zonlicht, maar ook niet goed. Licht in de vitrine inderdaad zo veel mogelijk uithouden.
Zo'n verlichte vitrinekast is natuurlijk erg sfeervol en maakt de collectie echt mooi om naar te kijken, maar helaas is het niet echt goed voor de items (dan hebben we het natuurlijk over de langere termijn). Je moet zelf die afweging maken...
Het is natuurlijk niet zo dat je spullen plotseling uit elkaar vallen, maar na een jaar of zo zie je inderdaad een kleurverschil optreden als je de achterzijde met de voorzijde vergelijkt wat kleur betreft. Aan de andere kant is altijd donker wegstoppen ook niet echt leuk, dus je zult het zelf moeten bepalen.

Een geheel donkere speciale kamer is misschien wel het best, maar dan heb je ook weinig aan je spullen. Zorg er in ieder geval voor dat er niks direct in het zonlicht staat en ook niet onder direct kunstmatig licht. Als er een lampje in je vitrine zit, probeer het dan enkel te gebruiken als je je collectie bekijkt etc. dus niet als een soort sfeerverlichting. Ik heb al mijn items ook jaren in een normale kamer gehad, zonder directe lichtval en ik heb nooit een verkleuring kunnen bespeuren. Je moet ook een beetje van je collectie kunnen genieten, al die €1000,- wegstoppen in dozen etc. omdat je bang bent dat er een stofje op komt gaat mij persoonlijk te ver. Ik ben geen museum en voel me niet verantwoordelijk bepaalde items voor het nageslacht te bewaren. Ze zien zelf maar wat ze ermee doen als ik kom te overlijden...

Groet, Kugel! :mrgreen:
Hier ben ik het volledig mee eens. Mijn items staan zelf niet in direct zonlicht en ook bij nieuwe aanwinsten probeer ik dat te vermijden. Ik heb zelf 2 ramen met luxaflexen en 1 houd ik meestal dicht, zodat mijn spullen in de schaduw staan, maar nog wel volledig zichtbaar. Sinds dit topic bestaat doe ik wel als ik wegga tegenwoordig mijn luxaflexen dicht, dan staat alles dus volledig donker, maar dan ben ik toch weg, dus dan maakt het niet uit ook en het is het beste voor de spullen uiteraard. Om toch voor beste kwaliteit te gaan, probeer ik UV Werend folie aan te schaffen, maar hopelijk en hoogstwaarschijnlijk bemachtig ik binnenkort mijn eigen collectie kamer 8)

Ook staan mijn spullen in het algemeen in het donkerste deel van mijn kamer, een beetje in de hoek zal ik maar zeggen, dus de muren dekken nog deels de UV dat door mijn ramen komt. Kort samengevat, ik probeer zo, zo veel mogelijk de beste kwaliteit over te houden, en maximaal te genieten van mijn collectie terwijl ik er bijvoorbeeld naar kijk, aangezien de plankjes boven mijn bureau hangen :P
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Danielcollector
Lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 14 okt 2012, 20:04
Locatie: Ermelo

Re: Gevaar van daglicht voor collectie

Bericht door Danielcollector »

ik heb normaal altijd mijn vitrinelicht aan, maar daar pas ik nu wel mee op. nu heb ik het geluk dat ik een kamer heb met een raam aan de noordkant, anders was het nu allemaal verkleurd :mrgreen:
goed dat dit onderwerp ten sprake is gebracht heren!
Altijd op zoek naar duitse medailles en batons
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Gevaar van daglicht voor collectie

Bericht door Joep »

Danielcollector schreef:ik heb normaal altijd mijn vitrinelicht aan, maar daar pas ik nu wel mee op. nu heb ik het geluk dat ik een kamer heb met een raam aan de noordkant, anders was het nu allemaal verkleurd :mrgreen:
goed dat dit onderwerp ten sprake is gebracht heren!
Inderdaad, dankzij dit topic zullen mijn spullen mooier blijven, zeer dankbaar voor alle tiips.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: Gevaar van daglicht voor collectie

Bericht door davy »

Nog een tip: medailles bewaren of opbergen in van die plastic hoesjes, zoals je ze koopt op beurzen, is ook uit den boze, hiermee verstik je de linten.
Hier nog een link ivm het verzamelen en bewaren van eretekens en medailles:
http://www.yser.eu/documenten/conservatie.pdf
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Gevaar van daglicht voor collectie

Bericht door Joep »

Handige site, ook super met die voorbeelden, daar heb ik wat aan!
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Plaats reactie