Duitse oud-verzetsstrijder Von Kleist dood

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Duitse oud-verzetsstrijder Von Kleist dood

Bericht door platoz »

MÜNCHEN - De Duitse oud-verzetsstrijder uit de Tweede Wereldoorlog Ewald-Heinrich von Kleist is vrijdag op 90-jarige leeftijd overleden. Dat heeft een woordvoerder van de jaarlijkse veiligheidsconferentie in München dinsdag laten weten. Von Kleist riep de bijeenkomst in de Zuid-Duitse stad in 1962 in het leven.

Von Kleist was de laatste van de betrokkenen bij de aanslag op Adolf Hitler op 20 juli 1944 in Berlijn die nog in leven was. De aanslag onder leiding van Claus Schenk graaf Von Stauffenberg mislukte. Von Kleist werd gearresteerd. Hij zat eerst in een gevangenis en later in een concentratiekamp. Na de oorlog stichtte hij de uitgeverij Ewald-von-Kleist-Verlag. „Hoe ouder ik word, des te vaker verwonder ik me erover dat ik (de aanslag) heb overleefd”, zei hij vorig jaar tegen het weekblad Focus.

De conferentie in München behoort nu tot de belangrijkste bijeenkomsten over buitenlands beleid en defensie in de wereld.


Bron: Telegraaf.nl
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Plaats reactie