Is dit een DAK Gasmasker? waarde?

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: Is dit een DAK Gasmasker? waarde?

Bericht door Veltro »

Als een origineel onderdeel van dit type gasmasker 1940 is gestempeld, dan kan je uitsluiten dat het hier om een van origine DAK item gaat, simpelweg vanwege het feit dat het DAK in 1940 nog niet bestond...
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Is dit een DAK Gasmasker? waarde?

Bericht door Uncle Goose »

Veltro schreef:Als een origineel onderdeel van dit type gasmasker 1940 is gestempeld, dan kan je uitsluiten dat het hier om een van origine DAK item gaat, simpelweg vanwege het feit dat het DAK in 1940 nog niet bestond...
Dit is een foute conclusie, een gasmasker werd nooit geheel op 1 locatie gemaakt. Zo werden de metalen delen in verschillende firma's gemaakt en dan verscheept naar de fabriek die de uiteindelijke assemblage deed (zoals Auer of Dräger). Zo kon het gebeuren dat bepaalde onderdelen pas een behoorlijke tijd later werden gebruikt (bijvoorbeeld een 1940 stempeling op de metalen onderdelen maar een inkt stempel in het masker van bijv.1943 or 1944). Ik heb een S-maske (zogenaamde GM30 1ste model) met een inkt stempel van 1945, blijkbaar hadden ze nog onderdelen liggen die in principe niet meer gebruikt werden en waarschijnlijk werden deze old stocks aangesproken om tekorten op te vangen die zo schrijnend waren op het einde van de oorlog. Dus stempeling van onderdelen is niet altijd een indicatie van wanneer het gasmasker "geboren" is.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: Is dit een DAK Gasmasker? waarde?

Bericht door Veltro »

@Uncle Goose; dat begrijp ik, maar dat bedoel ik ook niet (daarom gebruik ik ook de woorden "origineel" en "origine").

Laat ik het anders verwoorden: als een onderdeel van het (type) gasmasker origineel in de "gele" kleur is uitgevoerd (de gele kleur, waardoor men het een DAK item noemt) en dit onderdeel is pre-1941 gemarkeerd, dan moet men de conclusie trekken dat het van origine geen DAK item kan zijn, simpelweg omdat de DAK toen nog niet bestond.

Dit geeft dus aan dat de kleur van het item, niks met de DAK te maken heeft.

Groet,
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Is dit een DAK Gasmasker? waarde?

Bericht door Uncle Goose »

Veltro schreef:@Uncle Goose; dat begrijp ik, maar dat bedoel ik ook niet (daarom gebruik ik ook de woorden "origineel" en "origine").

Laat ik het anders verwoorden: als een onderdeel van het (type) gasmasker origineel in de "gele" kleur is uitgevoerd (de gele kleur, waardoor men het een DAK item noemt) en dit onderdeel is pre-1941 gemarkeerd, dan moet men de conclusie trekken dat het van origine geen DAK item kan zijn, simpelweg omdat de DAK toen nog niet bestond.

Dit geeft dus aan dat de kleur van het item, niks met de DAK te maken heeft.

Groet,
Dat hangt ervan af wie juist de kleur erop zette, de fabriek die de onderdelen maakte of diegene die de maskers assembleerde? Persoonlijk weet ik niet wie juist het finale verfwerk deed. Ik denk dat we nooit zekerheid zullen krijgen omtrent deze maskers.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Plaats reactie