grathem en omgeving

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
nielsstams
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 apr 2013, 00:09

grathem en omgeving

Bericht door nielsstams »

Hallo,

Ik heb een familielid, misschien is hij ook wel lid op dit forum, die een dagboek van zijn vader heeft gevonden.
In dit boek worden o.a. wapens voor die in het Limburgse dorpje grathem " blaffer" wordt genoemd.
Ik denk direct aan een klein pistool of iets in die trend, maar het komt niet geheel overeen met t verhaal omdat men zelf meer denkt aan een koerier. Dit alles speelt zich af in 1944. Kan iemand me hierbij helpen alstublief.

Groeten Niels
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: grathem en omgeving

Bericht door Jim »

Blaffer is een algemeen woord voor een pistool of revolver. Er word geen grote of model/soort mee aangeduid.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
nielsstams
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 apr 2013, 00:09

Re: grathem en omgeving

Bericht door nielsstams »

Dat is inderdaad de algemene benaming voor een pistool/revolver, maar ik ben er ondertussen ook achter gekomen wat toen werd bedoeld. 't oorlogsmuseum in overloon denkt dat er, nadat ze de omschrijvingen hebben gelezen, een stuk artilerie word bedoeld, ook omdat dit volgens t dagboek werd voortgetrokken door een auto
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: grathem en omgeving

Bericht door Jim »

Een blaffer die voortgetrokken wordt door een auto daar zou ik persoonlijk ook geen revolver of pistool bij bedenken. :lol:
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Plaats reactie