Foto boeken van de Binnenlandse Strijdkrachten Utrecht!

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

maar deze foto's zitten in je collectie neem ik aan? en ze verkopen zit er waarschijnlijk niet in dan ?
Gebruikersavatar
Sbas
Lid
Berichten: 882
Lid geworden op: 25 jun 2004, 14:41

Bericht door Sbas »

Ghehe dat heb je goed ja, lees mn eerdere antwoord maar eens op de reactie van Dodo! :wink:

Sbas
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

sorry niet goed gelezen! maar een grote scan zou ook zeer leuk zijn!
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Inderdaad mooie foto's! (Spaar zelf ook BS )
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
Sbas
Lid
Berichten: 882
Lid geworden op: 25 jun 2004, 14:41

Bericht door Sbas »

Er staan nieuwe foto's!
HAVE A LOOK: http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=55245
Let op de mills granaten in de voorgrond! :P :)

Robin.H: Ik spaar geen BS, maar wist dit op de kop te tikken en kon het niet laten liggen!

PS: Ik weet waar alle fotos gemaakt zijn! Na de gevechten in ondiep in Utrecht! Op de morgen van 7 mei 45, werd er door +- 100 KM soldaten op een BSér geschoten vlakbij hun hoofdkwartier, de man van het fotoboek en hun sectie gingen het vuur beantwoorden, waarbij 1 kameraad omkwam! meneer Odijk! Er werd zelf met Bazooka's op de duitsers geschoten die zich in een boerderij schuilhielden! De fotos zijn ongeveer een uur na deze slag gemaakt, bij hun hoofdkwartier in Utrecht! :)

Have a look @ my site: http://www.sbascollection.tk
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Mooie foto's weer ! :)
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Dag allemaal.
Ik schrok mij net rot :shock: :shock: , de foto van de BS groep die in een tuin staat (die ene waarbij links op de foto iemand een 'bazooka' vasthoud), daar dacht ik mijn school in te herkennen aan de ramen en het balkon. Ik ben nog niet zeker of het zo is. Zoals jullie zien woon ik in Amsterdam (zuid) en ik weet niet precies waar deze foto's gemaakt zijn, maar het zou dus best wel eens goed Amsterdam (zuid) kunnen zijn :P :)
Trouwens, de BS was toch het nationale georganiseerde verzet, waarom word er dan beweerd dat dat niet zo is?
Mijn overgrootvader was tijdens de oorlog al lid van de BS als verzetsgroep!
Pas aan het eind van de oorlog (toen '44 op z'n eind liep) ontstond er een BS 'leger'.......
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

De meesten zeggen inderdaad tot het een leger was onder het bevel van prins bernhard,maar zelf noem ik het ook een verzetsgroep.(wat het ook is volgens mij)
Die armbanden wat ze trouwens op die foto's dragen is wel leuk om te zien,vooral als je er zelf een hebt :lol:
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

de BS is pas ontstaan september '44 of ja kreeg zijn eerste echte soldaten.. de mensen van de OD, KP etc etc later dus in september '44 is alles tot aan alles ingedeeld zoals een echt leger en het was ook een echt leger.
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

De BS was ook een echt leger, met goed getrainde soldaten die een militaire opleiding van minimaal 2 maanden kregen nadat ze grondig gekeurd waren. Ze hadden ook officiele dienstgraden en uniformen. Nee, volgens mij zit ik ernaast ;) :P Het is als burger verboden om de wapens op te nemen, dat officieel ongeoorloofd.
Dit even ter opheldering :P
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

wat zeg je nu stijn.. na verhalen over mijn oudoom was zijn training klaar na 3 schoten met een P14 en toen was hij lid ( trouwens zat al bij de KP sinds 1943/1942)
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Je snapt mijn grap niet helemaal merk ik :S
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

sorry ben nog al onder invloed van bepaalde dingen :) mijn excuus..

zit trouwens wel enige waarheid in hoor : veel BS soldaten waren veteranen van 1940 voornamelijk zaten deze bij de OD. verder uniform was er ook : blauwe overall met brassard en een zwarte m28 en hadden ook rangen (zie de rapporten die ik je laatst stuurde)
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

"zit trouwens wel enige waarheid in hoor "

Je snapt echt niet wat ik bedoel he, lees nou nog eens HEEL rustig mijn stukje :P
Guido, was die overall een officieel erkend 'uniform' dat door de juiste instanties werd aangenomen? Ik geloof van niet.....
De zwarte M 28 klopt wel, maar dat van die rangen betwijvel ik. Misschien was er gewoon iemand de baas en moest de rest luisteren....een geimproviceert burgerlegertje (waarvan tijdens de oorlog mensen in het verzet waren), zo zie ik het voor mij.
Mij zijn trouwens verhalen bekend van BS'ers die honend de Oranje SS of Bernhard's GESTAPO werden genoemd omdat ze zich nog wel eens te buiten gingen of spullen opeiste, om het maar netjes uit te drukken.
Het lijkt verdommen wel of ik de BS de grond aan het intrappen ben :S
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

De Belgische BS zou ik EERDER als een verzetsgroepering omschrijven dan de Nederlandse, gezien bij ons de BS gewoon de bundeling van al de erkende verzetsgroepringen betekende, elk behield zijn eigen structuur, eigen armbanden, eigen voorschriften e.d. Van één geheel was eigelijk weinig sprake.


Dus als we vergelijken met de Belgische BS kunnen we bij de Nederlandse wel min of meer van een leger spreken :)
Plaats reactie