Hembrug karabijn 1939

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Hembrug karabijn 1939

Bericht door Erik »

Aart schreef:Ik heb een aanbod gekregen van 500 e maar dat ik hoef hem niet meer.
Aart, het wapen is terecht opgemerkt niet compleet. Dat de ontlaadstok er niet bij zit alla, maar het niet aanwezig zijn van bekledingshout en handbeschermer is niet correct. Dan moet je gewoon lager gaan met de prijs. Voor 400 zou ik het doen, maar dan geen cent meer.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
emielS
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 okt 2010, 17:29

Re: Hembrug karabijn 1939

Bericht door emielS »

had ik al geboden maar geen reactie op gehad ,dus klarie!!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Hembrug karabijn 1939

Bericht door asjemenou »

Erik schreef:Dan ook mijn mening: prima wapen.
De handbeschermer is goed te repliceren, de ontlaadstok (pistolen en musketten hebben pompstokken) is te koop voor dit wapen. Ook het bekledingsstuk is goed te doen, heb dat al vaker gedaan voor een no. 4. Helaas kan ik op de foto niet zien of de patroonkast ook voorbereid is op een bekledingstukje.
Wie heeft dat wapen te koop?
Waarschijnlijk zit jij dan meer in de materie dan ik Erik. :)
Ik wil best van je aannemen dat er replica onderdelen voor de Hembrug geweren en karabijnen bestaan. Replica Hembrug geweerriemen heb ik wel eens te koop gezien.
Om eerlijk te zijn incomplete militaria, inclusief dicht gelaste geweren, koop ik zelf niet zo graag. Het is altijd maar weer de vraag of dat je het juiste ontbrekende deel kunt vinden. Ik betaal daarom liever iets meer voor een compleet exemplaar.

Over de te koop aangeboden karabijn. De verkoper beweert dat het een "wielrijders" karabijn is. Is deze bewering op de één of andere manier te bevestigen? Valt er overigens nog iets te zeggen over de draagriem?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Hembrug karabijn 1939

Bericht door Erik »

asjemenou schreef:Ik wil best van je aannemen dat er replica onderdelen voor de Hembrug geweren en karabijnen bestaan. Replica Hembrug geweerriemen heb ik wel eens te koop gezien.
Klopt. De laatste replica's die te koop zijn zie je op de verkoopsite van Tim van Deutekom. Heel aardige repro's!
asjemenou schreef:Om eerlijk te zijn incomplete militaria, inclusief dicht gelaste geweren, koop ik zelf niet zo graag. Het is altijd maar weer de vraag of dat je het juiste ontbrekende deel kunt vinden.
Je kent mijn hobby, ik doe geschiedenisuitbeelding. Binnen onze vereniging zijn er meerdere te vinden die houtwerk perfect kunnen namaken, en dat is voldoende voor een living historian. Voor mij is een dergelijk wapen geen verzamelobject maar een gebruiksvoorwerp; het gaat gewoon mee het veld is.
asjemenou schreef:Over de te koop aangeboden karabijn. De verkoper beweert dat het een "wielrijders" karabijn is. Is deze bewering op de één of andere manier te bevestigen?
Ja: goed kijken en weten wat je ziet! Zoals alle historische stukken!
Er was een aantal karabijnen met bekledingshout bij de wielrijders, waarvan de no. 4 O.M en N.M. de meest gebruikte waren. Ook de no. 1 N.M. werd hiertoe gebruikt hoewel hier de korte cavaleriebajonet opmoest. De 1 N.M. was geëigend als cavaleriekarabijn (huzaren-wielrijders hadden ze ook), 4 O.M. en N.M. waren geëigend voor de wielrijders van de infanterie maar kwamen ook bij anderen voor, net zoals de No 1 N.M. ook wel bij de inf-wrs werd gevonden.
No. 1 N.M. en 4 N.M. waren uiterlijk gelijk: omklapbare cordonbeugels, eentje op de kolf en eentje op de voorzijde lade, aan dezelfde kant. De No. 4 O.M. had die beugeltjes ook maar die waren star (staand) Alle andere karabijnen met bekledingshout hadden de cordonbeugels op andere plaatsen.
De karabijn op de foto lijkt starre beugels te hebben: No. 4 O.M. Waarvan je dus kunt zeggen dat dit type in de regel gebruikt werd bij de wielrijders van de infanterie.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie