Derrick-acteur Horst Tappert was lid Waffen-SS

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Derrick-acteur Horst Tappert was lid Waffen-SS

Bericht door 779 »

Derrick-acteur Horst Tappert was lid Waffen-SS
De in 2008 overleden Duitse acteur Horst Tappert, bekend van de politieserie Derrick, was in de Tweede Wereldoorlog lid van de gevreesde Waffen-SS.
Afbeelding
Foto: ANP


Dat heeft de Frankfurter Allgemeine vrijdag bekendgemaakt. De Waffen-SS was de gewapende eliteafdeling van de Schutzstaffel, die naast het reguliere Duitse leger op verschillende fronten actief was. Heinrich Himmler had de leiding over de SS.

Jörg Becker
De achtergrond van Tappert kwam aan het licht tijdens een onderzoek van socioloog Jörg Becker. Zelf heeft de acteur in zijn memoires verklaard dat hij als hospik onderdeel was van de Wehrmacht. Aan het einde van de oorlog zou hij krijgsgevangen zijn genomen.
Tappert was echter vanaf 1943 lid van de SS-Division Totenkopf, die op dat moment actief was aan het oostfront. De divisie waarin Tappert vocht werd vooral ingezet tijdens grote confrontaties met het Rode Leger.
Becker ontdekte tijdens zijn onderzoek voor de biografie van opiniepeilster Elisabeth Noelle-Neumann dat Tappert op de personeelslijst van de Waffen-SS stond. Hij was daar grenadier, een bescheiden rang.

Gevangenis
Tappert heeft nooit veel losgelaten over zijn verleden in de oorlog. In zijn biografie en in enkele gesprekken meldde hij zijn werk bij de Wehrmacht. Aan het einde van de oorlog zou hij in de gevangenis hebben gezeten.

De acteur overleed in 2008 op 85-jarige leeftijd. Van de serie Derrick werden tussen 1974 en 1998 281 afleveringen gemaakt die in 102 landen werden uitgezonden, waaronder Nederland.

Bron: http://www.nu.nl/buitenland/3408209/der ... en-ss.html
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Derrick-acteur Horst Tappert was lid Waffen-SS

Bericht door Bert-Jan »

Hij was daar grenadier, een bescheiden rang.
Bestond die rang wel bij de SS?
Heavy Fuel

Re: Derrick-acteur Horst Tappert was lid Waffen-SS

Bericht door Heavy Fuel »

Bron: Der Spiegel

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
rajbrns
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 09 mar 2011, 17:40

Re: Derrick-acteur Horst Tappert was lid Waffen-SS

Bericht door rajbrns »

Enigzins begrijpelijk dat je daarover liegt, aangezien de Waffen SS op zijn zachts gezegd niet bepaald een goede reputatie had.
Verzamel items van het Derde Rijk
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Re: Derrick-acteur Horst Tappert was lid Waffen-SS

Bericht door jacob »

Ik word er niet warm of koud van, vond hem in Derrick sympathiek.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Derrick-acteur Horst Tappert was lid Waffen-SS

Bericht door Jan Klaassen »

Hij was daar grenadier, een bescheiden rang.
Da's ook maar de halve waarheid natuurlijk. Grenadier is toch gewoon Soldat? Laagste van het laagste? "Bescheiden rang" - om toch niet helemaal de betekenis van zijn SS-lidmaatschap (die dan waarschijnlijk niet heel groot was) te doen wegvallen...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Derrick-acteur Horst Tappert was lid Waffen-SS

Bericht door 779 »

Jan Klaassen schreef:
Hij was daar grenadier, een bescheiden rang.
Da's ook maar de halve waarheid natuurlijk. Grenadier is toch gewoon Soldat? Laagste van het laagste? "Bescheiden rang" - om toch niet helemaal de betekenis van zijn SS-lidmaatschap (die dan waarschijnlijk niet heel groot was) te doen wegvallen...
Weet er niet heel veel van, maar moest je aanmelding voor de Waffen-SS niet vrijwillig zijn?
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Derrick-acteur Horst Tappert was lid Waffen-SS

Bericht door D_Dutch »

779 schreef:Weet er niet heel veel van, maar moest je aanmelding voor de Waffen-SS niet vrijwillig zijn?
Nee, er werden ook dienstplichtigen in de Waffen-SS opgenomen, vooral naarmate de oorlog vorderde. Hoogstwaarschijnlijk was ook Tappert d.m.v. dienstplicht in de Waffen-SS terecht gekomen. Wel erg kinderachtig van Omroep Max dat ze meteen stoppen met het uitzenden van Derrick.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Derrick-acteur Horst Tappert was lid Waffen-SS

Bericht door 779 »

Het is nog niet bekend of Tappert vrijwillig cq gedwongen in dienst ging als ik Der Spiegel zo lees tenminste. Ik kan de beslissing van Max wel begrijpen. Het is vooral een zender met oudere kijkers welke de oorlog nog wel meegemaakt hebben.
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Derrick-acteur Horst Tappert was lid Waffen-SS

Bericht door D_Dutch »

779 schreef:Het is nog niet bekend of Tappert vrijwillig cq gedwongen in dienst ging als ik Der Spiegel zo lees tenminste. Ik kan de beslissing van Max wel begrijpen. Het is vooral een zender met oudere kijkers welke de oorlog nog wel meegemaakt hebben.
D_Dutch schreef:Hoogstwaarschijnlijk

Dat Max een zender voor ouderen is maakt niet uit. Ik neem vooralsnog niet aan dat zodra ouderen Derrick op televisie kijken ze meteen herinneringen uit hun oorlogsperiode naar boven komen nu bekend is dat Tappert voormalig soldaat der Waffen-SS was. Kunnen we ook al het historische materiaal van ons koningshuis verbieden waarop Bernhard, voormalig lid der Reiter-SS, te zien is. De reactie van omroep Max is eveneens lachwekkend.
Gebruikersavatar
stekker
Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 18 dec 2010, 22:12

Re: Derrick-acteur Horst Tappert was lid Waffen-SS

Bericht door stekker »

Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaald hem wel.
Door te liegen over bepaalde dingen maak je het uiteindelijk wel erger.
Horst Tappert heeft wel het geluk gehad dat men pas na zijn dood achter zijn verleden is gekomen.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Derrick-acteur Horst Tappert was lid Waffen-SS

Bericht door Jan Klaassen »

Dat verleden moeten we vooral niet opblazen. Als WSS-er was je niet per definitie een keiharde nazi.

Maar dat hij heeft gelogen - daar zouden ze zich meer op moeten richten.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Glenn
Lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 12 jan 2012, 13:52
Locatie: Lier (België)

Re: Derrick-acteur Horst Tappert was lid Waffen-SS

Bericht door Glenn »

Liegen over je ss verleden vind ik begrijpelijk.
Zeker als je nog iets van je leven wilt maken!
Hoe zou je zélf zijn?
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Derrick-acteur Horst Tappert was lid Waffen-SS

Bericht door 779 »

Glenn schreef:Liegen over je ss verleden vind ik begrijpelijk.
Zeker als je nog iets van je leven wilt maken!
Hoe zou je zélf zijn?
Snap wel dat Tappert een zo ontzettende lelijke kop had... ik zou me na een W-SS verleden ook niet meer in de spiegel kunnen bekijken.
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Derrick-acteur Horst Tappert was lid Waffen-SS

Bericht door D_Dutch »

779 schreef:
Snap wel dat Tappert een zo ontzettende lelijke kop had... ik zou me na een W-SS verleden ook niet meer in de spiegel kunnen bekijken.
Ach, als jouw voorouders in Duitsland waren geboren dan had je misschien zelf familieleden die tot jouw verschrikkelijke Waffen-SS behoorden. Geen ontkennen aan. Wel jammer dat elke keer als een dergelijk topic niet in jouw "voordeel" werkt jij met ontzettend rare reacties aan komt zetten.
Jan Klaassen schreef:Maar dat hij heeft gelogen - daar zouden ze zich meer op moeten richten.
Ik weet niet precies wat hij allemaal over zijn oorlogsverleden heeft verteld, een andere bron vermeldt namelijk dat hij beweerde een Sanitäter te zijn, deze behoorde technisch gezien volgens mij tot de Wehrmacht. Tevens, in praktijk viel de Waffen-SS onder het bevel van het Oberkommando der Wehrmacht.

De afbeelding enkele posts hierboven m.b.t. een uitreksel van zijn diensttijd (vermoedelijk van WASt/Wehrmachtsauskunftstelle für Kriegerverluste und Kriegsgefangene) klopt niet. SS-Panzer-Grenadier-Regiment 1 behoorde in 1943 toe aan de Leibstandarte, niet Totenkopf.
Plaats reactie