WO1 m17 helm

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Vincent wo2
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mar 2013, 18:31

WO1 m17 helm

Bericht door Vincent wo2 »

Beste,
Ik heb vandaag een helm (WO1 m17) gekocht en wil graag weten dat deze een replica of een orginele is.
Bijlagen
oorlog helm.jpg
oorlog helm 3.jpg
oorlog helm 2.jpg
Gebruikersavatar
SOLDIER Wessel
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 apr 2012, 14:00
Locatie: Den Haag

Re: WO1 m17 helm

Bericht door SOLDIER Wessel »

"Het doel van de oorlog is niet te sterven voor het vaderland, maar te zorgen dat de vijand voor het zijne sterft."
George S. Patton
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: WO1 m17 helm

Bericht door Erik »

Kijk eens in de schaal of je daar een slagstempel ziet staan met een getal, gebruikelijk in de 60 (62, 64, 66, 68) Gezien de vizierstand heb ik wel een idee wat voor helm dit is en ik hoop dat je niet teveel betaalt hebt.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Vincent wo2
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mar 2013, 18:31

Re: WO1 m17 helm

Bericht door Vincent wo2 »

hallo Erik

ik heb echt geprobeerd om de cijfers te ontwaren maar het lukt echt niet (ben zelfs een extra vergrootgelas gaan kopen)
wat is uw idee over de helm en de waarde.

alvast bedankt voor uw reactie.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: WO1 m17 helm

Bericht door Erik »

Als het is wat ik denk dat het is (op het zicht, ik heb 'm niet vastgehouden) dan is het een replica helm van de afgelopen 15 jaar, mooi voorzien van mimikri en vervolgens middels een bepaald procedé een patin erop gefabriekt. Die heb ik namelijk al meer gezien. Compleet met roestsporen rond de gaatjes voor de Futter en de Knopf 91 (waar de kinriem aan vast moet)
Als dat zo is (...) praat je over een helm met een huidige nieuwwaarde van 98 EU (tot 129 EU, afhankelijk van de vendor) alleen mis je dan de Futter (overigens zijn er hele mooie replica's te koop voor 35 excl. verzending)
Ik denk dat een living historian hier snel 120-130 voor neertelt.

Als-ie origineel is is-ie het veelvoud waard. Ze zijn namelijk nogal schaars...

Overigens kun je de naam M.17 of M.16 alleen aflezen aan het binnenwerk. De M.16 heeft een lederen hoofdband waaraan de kopkussentjes zitten, de M.17 een band van staalblik) De M.18 mist de Knopf 91 omdat de kinriem daar direct aan het binnenwerk vastzit.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie