Geen Duitsers herdenken op 4 mei

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
SOLDIER Wessel
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 apr 2012, 14:00
Locatie: Den Haag

Re: Geen Duitsers herdenken op 4 mei

Bericht door SOLDIER Wessel »

Ik ben benieuw hoe de oorlogsslachtoffers van Nederland ervover denken, tot nu toe hebben grotendeels van de mensen die de oorlog 'niet hebben meegemaakt het woord.
Ik durf te wedden dat de meeste oorlogsslachtoffers er niet mee eens zijn.
De oorlogsslachtoffers van de Duitse kant zullen dat natuurlijk ook begrijpen, want door hen zijn er zoveel mensen overleden.
Er waren natuurlijk veel mensen die gedwongen moesen vechten, maar de meeste waren echt nazi's.
Ik moet erbij zeggen dat zij ook slachtoffers zijn van het naziregime.
Waar ligt de grens van "vrijheid"?
"Het doel van de oorlog is niet te sterven voor het vaderland, maar te zorgen dat de vijand voor het zijne sterft."
George S. Patton
rajbrns
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 09 mar 2011, 17:40

Re: Geen Duitsers herdenken op 4 mei

Bericht door rajbrns »

SOLDIER Wessel schreef:Ik ben benieuw hoe de oorlogsslachtoffers van Nederland ervover denken, tot nu toe hebben grotendeels van de mensen die de oorlog 'niet hebben meegemaakt het woord.
Ik durf te wedden dat de meeste oorlogsslachtoffers er niet mee eens zijn.
De oorlogsslachtoffers van de Duitse kant zullen dat natuurlijk ook begrijpen, want door hen zijn er zoveel mensen overleden.
Er waren natuurlijk veel mensen die gedwongen moesen vechten, maar de meeste waren echt nazi's.
Ik moet erbij zeggen dat zij ook slachtoffers zijn van het naziregime.
Waar ligt de grens van "vrijheid"?
Het probleem is dat de groep die de oorlog bewust hebben meegemaakt langzaam aan het verdwijnen is en op een gegeven moment moeten wij verder met de herdenking zonder deze groep.
Willen wij het dan herdenken zoals deze groep het wil of kiezen wij voor een andere manier?
Ik vind het ook belangrijk om tot die tijd de groep die de oorlog bewust heeft meegemaakt aan het woord te laten, maar hoe wil je ze allemaal aan het woord laten?
De mening van de een is namelijk niet belangrijker als van de ander en bovendien zal ook onder die groep een groot meningsverschil zijn over het wel of niet herdenken van Duitsers.
Het merendeel van de mensen die ik ken die bewust de oorlog hebben meegemaakt hebben geen probleem met de normale Duitse soldaat en de herdenking daarvan, maar er zijn er ook in mijn omgeving die tot op heden een bloedhekel hebben aan de Duitse soldaten van toen.
En in jouw omgeving is het misschien weer andersom.
Ik was trouwens ook benieuwd waar jij vandaan haalt dat de meeste echte Nazi's waren? Waarop baseer je dat?
Ik beweer niet het tegendeel, maar ben wel benieuwd waar je dat vandaan haalt.

Zelf maakt het mij eigenlijk niet uit of de Duitsers wel of niet herdacht worden.
Ik denk dat iedere stad/dorp dat voor zichzelf moet bepalen hoe ze de herdenking invullen.
Verzamel items van het Derde Rijk
Paul Siemons
Lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 apr 2004, 20:37

Re: Geen Duitsers herdenken op 4 mei

Bericht door Paul Siemons »

racefiets schreef:Waarom niet. Er is toch gestreden voor de vrijheid? De keuze van iemand persoonlijk om dat ook op die dag te doen is ook vrijheid.... Als we dat ook al gaan verbieden dan kunnen we net zo goed de klok 80 jaar terug zetten.

Alléén al uit respect : "kijk DIE dag gedenken de mensen HUN gevallenen... dan nemen wij een van de andere 364 " !!
Gebruikersavatar
SOLDIER Wessel
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 apr 2012, 14:00
Locatie: Den Haag

Re: Geen Duitsers herdenken op 4 mei

Bericht door SOLDIER Wessel »

Na de wo1 was Duitsland arm, en toen wilde Hitler dat toch verbeteren?
Dus daarom stemde veel mensen voor Hitler, maar het scheelde niet veel of iemand anders was aan de macht.
Veel arme boeren stemde voor hem.
Of heb ik dat helemaal verkeerd begrepen?
"Het doel van de oorlog is niet te sterven voor het vaderland, maar te zorgen dat de vijand voor het zijne sterft."
George S. Patton
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Geen Duitsers herdenken op 4 mei

Bericht door racefiets »

Paul Siemons schreef: Alléén al uit respect : "kijk DIE dag gedenken de mensen HUN gevallenen... dan nemen wij een van de andere 364 " !!
En hierbij impliceer je indirect dat de anderen die dag niet mogen herdenken. Zolang het iemands persoonlijke keuze is om op zijn manier te herdenken dan zie ik geen enkel probleem.
rajbrns
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 09 mar 2011, 17:40

Re: Geen Duitsers herdenken op 4 mei

Bericht door rajbrns »

SOLDIER Wessel schreef:Na de wo1 was Duitsland arm, en toen wilde Hitler dat toch verbeteren?
Dus daarom stemde veel mensen voor Hitler, maar het scheelde niet veel of iemand anders was aan de macht.
Veel arme boeren stemde voor hem.
Of heb ik dat helemaal verkeerd begrepen?
Ik vind niet dat je iemand kunt typeren als echte Nazi, omdat hij/zij op Hitler stemde op basis van zijn belofte om Duitsland er financieel weer bovenop te helpen.
Bij een echte Nazi denk ik aan een fantatieke aanhanger van het Nationaalsocialsme en niet aan iemand die kiest voor een persoon die belooft het land er weer bovenop te helpen.
Verzamel items van het Derde Rijk
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Geen Duitsers herdenken op 4 mei

Bericht door 779 »

Hitler zei in de midden jaren dertig al dat hij de Joden wilde uitroeien. Mensen stemden toen massaal op zijn partij.
Paul Siemons
Lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 apr 2004, 20:37

AR

Bericht door Paul Siemons »

Racefiets schreef: En hierbij impliceer je indirect dat de anderen die dag niet mogen herdenken. Zolang het iemands persoonlijke keuze is om op zijn manier te herdenken dan zie ik geen enkel probleem.

En moet die persoonlijke keuze dan zo zijn dat er geeist word dat de herdenking tegelijkertijd moet gebeuren ??
Wat respectloos!
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: AR

Bericht door Kugelblitz »

Paul Siemons schreef:Racefiets schreef: En hierbij impliceer je indirect dat de anderen die dag niet mogen herdenken. Zolang het iemands persoonlijke keuze is om op zijn manier te herdenken dan zie ik geen enkel probleem.

En moet die persoonlijke keuze dan zo zijn dat er geeist word dat de herdenking tegelijkertijd moet gebeuren ??
Wat respectloos!
Paul, als je wilt citeren kun je bij de desbetreffende post rechts boven op het knopje 'citeer' klikken, dan kopieer je het bericht automatisch in je eigen reactie erop. :)
Laten we het vooral gezellig houden! :)
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Geen Duitsers herdenken op 4 mei

Bericht door 779 »

Individueel mag je herdenken wie je wilt. Dat wordt ook zelfs aangemoedigd, maar landelijk worden alleen herdenkingen rondom overleden Nederlanders georganiseerd.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Geen Duitsers herdenken op 4 mei

Bericht door Jan Klaassen »

779 schreef:Hitler zei in de midden jaren dertig al dat hij de Joden wilde uitroeien. Mensen stemden toen massaal op zijn partij.
Laten we even bij de feiten blijven: ja - Hitler was geen vriendelijke man wanneer het op Joden aankwam (maar dan ook ECHT niet). Maar het zogenaamde "probleem" wilden ze eerst oplossen door de gehele Joodse bevolking naar Madagaskar over te plaatsen (iets wat de Britten eerder in de 20ste eeuw ook al opperden) - maar de Fransen wilden niet meewerken. Ik vind niet dat je mensen die in de jaren '30 op de NSDAP stemden kan verwijten dat ze van de Holocaust vooraf al hebben kunnen weten.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: AR

Bericht door Jan Klaassen »

Paul Siemons schreef: En moet die persoonlijke keuze dan zo zijn dat er geeist word dat de herdenking tegelijkertijd moet gebeuren ??
Wat respectloos!
Nee, maar volgens mij vind niemand dat hier. Ik, en ik ben er vrij zeker van dat Racefiets dat ook bedoelt, vind dat iedereen vooral helemaal vrij moet zijn om te herdenken wie hij of zij wil herdenken. Dat moet natuurlijk NIET officieel geregeld gaan worden (als in u bent moreel verplicht tijdens die twee minuten stilte ook Duitsers te herdenken), maar het moet ook zeker niet gedwarsboomd worden.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Geen Duitsers herdenken op 4 mei

Bericht door Jan Klaassen »

SOLDIER Wessel schreef: Er waren natuurlijk veel mensen die gedwongen moesen vechten, maar de meeste waren echt nazi's.
En dit is precies de denkfout die door het aloude, L.-de-Jong-stijl zwart-wit-denken nog altijd wordt gemaakt - en da's jammer. Nog verder dan rajbrns wil ik wel het tegendeel beweren. Als je ziet hoe groot het Duitse militaire apparaat was kan je mij er nooit van overtuigen dat meer dan de helft een fanatieke, antisemitische nazi zou zijn. We moeten vooral een beetje realistischer gaan denken: het was niet zwart/wit, het was vooral heel veel grijs.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
SOLDIER Wessel
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 apr 2012, 14:00
Locatie: Den Haag

Re: Geen Duitsers herdenken op 4 mei

Bericht door SOLDIER Wessel »

Jan Klaassen schreef:
779 schreef:Hitler zei in de midden jaren dertig al dat hij de Joden wilde uitroeien. Mensen stemden toen massaal op zijn partij.
Laten we even bij de feiten blijven: ja - Hitler was geen vriendelijke man wanneer het op Joden aankwam (maar dan ook ECHT niet). Maar het zogenaamde "probleem" wilden ze eerst oplossen door de gehele Joodse bevolking naar Madagaskar over te plaatsen (iets wat de Britten eerder in de 20ste eeuw ook al opperden) - maar de Fransen wilden niet meewerken. Ik vind niet dat je mensen die in de jaren '30 op de NSDAP stemden kan verwijten dat ze van de Holocaust vooraf al hebben kunnen weten.
Hitler's toespraak:
Ik heb er altijd naar toegewerkt en naar uitgekeken om deze lieden op een dag uit ons midden te verwijderen. Deze internationale hyena’s zijn er op uit om je volledig leeg te plunderen. Zijn de mensen dom genoeg om zich daar niet tegen te verzetten? Het einde van de Tweede Wereldoorlog kan op twee manieren aflopen: de blanke Europeaan wordt uitgeroeid, of de Joden verdwijnen uit Europa. Deze oorlog zal niet aflopen zoals de Joden het zich voorstellen, namelijk de uitroeiing van de Arisch-Europese volkeren, maar integendeel: de afloop van deze oorlog is de VERNIETIGING van het Judaïsme. Voor de eerste keer in de geschiedenis zullen niet alleen anderen bloeden, maar de oude Joodse wet ‘een oog voor een oog, een tand voor een tand’ zal van toepassing zijn.
Op een dag zal het uur komen waarop de rol van de meest kwaadaardige vijand van de wereld aller tijden zal zijn uitgespeeld – in ieder geval voor duizend jaar’ (bron:www.nicodegeit.wordpress.com)
Verhuizen is wat anders dan uitroeien.
"Het doel van de oorlog is niet te sterven voor het vaderland, maar te zorgen dat de vijand voor het zijne sterft."
George S. Patton
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Geen Duitsers herdenken op 4 mei

Bericht door 779 »

Jan Klaassen schreef:Ik vind niet dat je mensen die in de jaren '30 op de NSDAP stemden kan verwijten dat ze van de Holocaust vooraf al hebben kunnen weten.
Nee idd... Hitler houdt toespraken in het gehele land en roept letterlijk: "ik zal alle Joden uitroeien" en daarna stemmen 17 miljoen stemgerechtigden (44% stemmen) op de NSDAP. In de jaren erna zal zijn populariteit en wens om alle niet Arische volkeren om te leggen alleen maar groeien. Nee idd, de Duitsers wisten echt helemaal niets van de vooraf aangekondigde Nazi praktijken. Zal het nog aan familieleden van mij vragen welke veel broers/zussen/ooms/tantes e.a. verloren omdat een 'gedwongen' dienstplichtige hen perse zonder reden wilde omleggen. Ik kan ook nergens in de geschiedenisboeken lezen dat er in de periode 1939-1945 tientallen miljoenen Duitsers in opstand kwamen tegen de bezetting van heel Europa, of dat miljoenen verplichte dienstplichtigen hun wapens neerlegden toen ze in Nederland 102.000 Joden neerknalden of afvoerden. Of de bijna 89.000 andere Nederlandse doden. Waar is de sabotage die hoort als je ergens vecht terwijl je dat moraal gezien niet wilt? Ook al geloof je in het feit dat mensen gehersenspoeld worden door een dictatuur, kijk maar in het huidige Midden-Oosten wat er gebeurd met de dictator als er tientallen miljoenen mensen in opstand komen.
Plaats reactie