wo2 Russische helm.

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Patrick Voske
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 apr 2013, 16:14
Locatie: Nijmegen

wo2 Russische helm.

Bericht door Patrick Voske »

Beste Leden,

Kunnen jullie mij helpen met een Russische die ik misschien wil ga kopen.
Ik wil graag weten of hij uit de tweede wereldoorlog komt en misschien een paar tips waar aan je het kan zien.
De helm staat op marktplaats en hier komt een link en die staat eronder.

http://www.marktplaats.nl/a/verzamelen/ ... ousPage=lr



In ieder geval bedankt voor de moeite en ik hoor graag als hij uit de tweede wereldoorlog komt.
Gebruikersavatar
magicdutchmen
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 aug 2007, 19:09
Contacteer:

Re: wo2 Russische helm.

Bericht door magicdutchmen »

Met een SSH40 is het heel erg lastig want dit model is lang na WOII geproduceert en doorgebruikt. In dit geval is het een naoorlogs doorgebruikt exemplaar.
Verschil is te zien in de verf, het binnenwerk (qua materiaal en textuur), de kinriem zit met splitpennen vast bij een oorlogs exemplaar en is genaaid bij een na-oorlogs exemplaar om maar even een voorbeeld te noemen. Verzamelaars die voor een SSH40 gaan willen hem het liefst gedateerd hebben. De data staat met een inktstempel aan de binnenkant en met deze stempels wordt veel gerommeld.
Zelf heb ik een naoorlogs exemplaar voor een paar tientjes weten over te nemen. Persoonlijk zou ik voor een SSH39 gaan als Russiche WOII helm maar opnieuw moet je letten op de repro binnenwerken die er in worden gezet.

Dit is wel een aardige website die in gaat op de details waar van ik al wat noemde: http://soviet-helmets.com/
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: wo2 Russische helm.

Bericht door Millcoll »

Ik zal de foto's maar in het bericht plaatsen anders ben je er binnenkort niks meer mee.
helmrus.jpg
$(KGrHqFHJE!FGNP4VTtIBRmmo,L7mw~~60_85.jpg
$T2eC16RHJGMFFpsrEn(jBRmmn9O07g~~60_85.jpg
Patrick Voske
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 apr 2013, 16:14
Locatie: Nijmegen

Re: wo2 Russische helm.

Bericht door Patrick Voske »

Bedankt voor de info zo zie maar weer dat mensen jouw altijd in willen luizen, trouwens bedankt voor de website van de helmen.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: wo2 Russische helm.

Bericht door asjemenou »

Sovjet SSh-40 helmen zijn zoals Magicdutchmen al vermeld een lastige materie. Standaardisatie was voor de Sovjets een ruim begrip zodoende kunnen de helmen onderling nogal verschillen qua materiaal en kleur. Daarnaast hebben de Sovjets de landen die onder hun invloedssfeer vielen na de oorlog ook voorzien van legermateriaal waaronder ook WOII geproduceerde SSh-40 helmen. Meestal pasten deze landen de helmen wel aan naar eigen gebruik en zijn zodoende wel te herkennen maar er zijn uitzonderingen.
Als vuistregel zou je kunnen aanhouden; de helm moet voorzien zijn van een stempel en een kinband. Indien deze ontbreken, beschouw de helm dan als naoorlogs.

De helm uit de advertentie heeft geen stempels dus grote kans dat deze naoorlogs is.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie