welke schaal?

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

welke schaal?

Bericht door Zitadelle »

Ik vroeg me af op welke schaal jullie eigenlijk modelbouwen? 1 op 72? of 1 op 35?

Ikzelf bouw voor in 1/72, omdat het goedkoper is en je grotere diorama's kan maken en daar houd ik van.

Bovendien heb ik in het verleden geleerd om kleine figuurtjes te schilderen doordat ik een tijdje Lord of the Rings miniaturen spaarde.

Wat jullie?
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Fruitschaal.
Brodie
Lid
Berichten: 1597
Lid geworden op: 27 feb 2004, 09:14
Contacteer:

Bericht door Brodie »

Brain ff serieus blijven graag :|
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Heb altijd op 1/35 gemodelbouwd. Op 1/72 kon ik geen details aanbrengen, wat voor mij toch belangrijk is voor modelbouw, en op 1/15 moet alles te perfect zijn. Zodoende
Gebruikersavatar
Giel
Lid
Berichten: 1460
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:05
Locatie: Gent

Bericht door Giel »

Ik bouw tevens alles op 1/35, ik ben begonnen met vliegtuigjes op 1/72, dan tankjes op 1/72 en dan tanks en mannekes op 1/35.
ps ik heb in Beltring veel nieuwe modelbouw gekocht, zoals verlinden products huizen voor 10 euro, een verlinden kannon, peetjes, en nog wat kleine afwerkingesdingetjes, zoals kettingetjes, obusjes,...
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Re: welke schaal?

Bericht door Die andere Timo »

Thomhasj schreef:Ikzelf bouw voor in 1/72, omdat het goedkoper is en je grotere diorama's kan maken en daar houd ik van.
...waarom kun je met 1/72 grotere dio's bouwen dan met 1/35? das toch niet afhankelijk van de schaal maar gewoon van hoeveel ruimte je hebt? :?
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Giel schreef:verlinden kannon
:shock: Ik weet niet welke je hebt, maar veel succes. Veel Verlinden modellen (los van hun figuurtjes) zijn een echte pain-in-the-ass. Ooit gooide ik hun 1/15 Panther uit frustratie in een hoek en raakte hem nooit meer aan. Zoveel ellende voor zoveel geld is misdadig.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Re: welke schaal?

Bericht door Dodo »

Die andere Timo schreef:
Thomhasj schreef:Ikzelf bouw voor in 1/72, omdat het goedkoper is en je grotere diorama's kan maken en daar houd ik van.
...waarom kun je met 1/72 grotere dio's bouwen dan met 1/35? das toch niet afhankelijk van de schaal maar gewoon van hoeveel ruimte je hebt? :?
minder ruimte in beslag. :)
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Dodo, dat klopt voor geen meter. De ruimte die een dio in beslag neemt is niet schaalafhankelijk. Een dio van 50 cm bij 50 cm heeft deze afmetingen onafhankelijk van de schaal.
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Die andere Timo schreef:Dodo, dat klopt voor geen meter. De ruimte die een dio in beslag neemt is niet schaalafhankelijk. Een dio van 50 cm bij 50 cm heeft deze afmetingen onafhankelijk van de schaal.
ik bedoel dat je meer kwijtkan op bijv. 50x50 cm.

ik weet niet hoe jij denkt, maar de schaal is wel afhankelijk met de hoeveelheid ruimte die in beslag genomen word.

Je hebt bijv 2 dio's. 1 is 1/75, de ander 1/35. Je hebt ze precies gelijk in opstelling (de ruimte ertussen is dus ook op schaal). welke neemt meer in beslag? Die met 1/35 natuurlijk!
Laatst gewijzigd door Dodo op 26 jul 2004, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Bij 1/72 kun je meer modellen kwijt binnen die afmetingen dan bij grotere schalen. Aha, bedoel je dat. Maar heeft Thomhasj het daar ook over? Want bij "grotere diorama's denk ik aan de afmetingen.
Laatst gewijzigd door Die andere Timo op 26 jul 2004, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Die andere Timo schreef:Bij 1/72 kun je meer modellen kwijt binnen die afmetingen dan bij grotere schalen. Aha, bedoel je dat. Maar heeft Thomhasj het daar ook over?
tuurlijk. Je gaat toch niet een extra muur uitbreken omdat je je modellen kwijt wil? Ikzelf vind dat vrij logisch...
Laatst gewijzigd door Dodo op 26 jul 2004, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Dodo schreef:Je gaat toch niet een extra muur uitbreken omdat je je modellen kwijt wil?
...wie zegt dat dan?
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Die andere Timo schreef:
Dodo schreef:Je gaat toch niet een extra muur uitbreken omdat je je modellen kwijt wil?
...wie zegt dat dan?
ok, uitzonderingen daar gelaten...
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Dodo schreef:En je hoeft toch niet meteen in discussie te gaan, als je het niet eens bent met de zinsopbouw.
...het is wel handig als er staat wat hij wil zeggen.
Plaats reactie